/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
SLÅ.OP i et tekstfelt
Fra : drdegn
Vist : 462 gange
50 point
Dato : 17-10-07 12:47

Række 1: A B C D
Række 2: x y, z z q

Det er let nok at slå 'x' op i række 2 med svaret 'A'
Men hvad hvis nogle felter indeholder flere parametre som f.eks. feltet med 'y, z':
Hvordan slår man 'z' op i række 2, for at få svaret (fra række 1): "B, C".

Kommentar
Fra : drdegn

Dato : 17-10-07 12:50

[Felterne] bør se således ud:
Række 1: [A] [B] [C] [D]
Række 2: [x] [y, z] [z] [q]

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 60 point
Dato : 17-10-07 13:18

Jeg regner med, at dine værdier står i celleområdet A1:D2.

I G1 skrives den værdi, du søger efter (i dit spørgsmål "z").

I række 3 skrives denne formel (træk til højre fra A3): =HVIS(ER.FEJL(SØG($G$1;A2));"";A1)

I A4 skrives: =HVIS(A3="";"";A3)

I resten af række 4 skrives (træk til højre fra B4): =HVIS(B3="";A4;HVIS(A4="";B3;A4&", "&B3))

Dit resultat beregnes af denne formel (som du kan skrive i en hvilken som helst tom celle): =INDIREKTE(ADRESSE(4;TÆLV(4:4))) *bemærk at 4-tallerne refererer til række 4, og at formlen skal ændres, hvis du flytter dine beregninger.

Svaret ligner meget det, jeg gav til dit andet spørgsmål i dag

Simon

Godkendelse af svar
Fra : drdegn

Dato : 17-10-07 14:28

Tak for svaret sion. Det havde jeg aldrig gættet selv.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 17-10-07 14:37

Jeg kan anbefale, at man studerer de enkelte funktioner i de samlede funktioner, så man kan forstå, hvad der sker. Når man har forståelsen, behøver man ikke gætte.

Eksempelvis er nedenstående del-funktion SAND, hvis den eftersøgte værdi ikke findes i en tekststreng:

=ER.FEJL(SØG([søgestreng];[tekststreng]))

Hvis dette indsættes i en HVIS-funktion { =HVIS(ER.FEJL(SØG($G$1;A2));"";A1) }, kan vi finde ud af, hvornår den eftersøgte værdi findes... Super smart!

I Excel handler det om at kende de enkelte funktioners virkemåde, og om at have fantasi til at kombinere funktionerne. Og husk, at det altid er en god idé at have en masse mellemregninger i flere kolonner eller rækker.

Simon