/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Findeløn
Fra : Connie.du
Vist : 1544 gange
100 point
Dato : 16-10-07 18:11

Hvor meget kan man tillade sig at tage i findeløn. Man siger jo 10% men pungen var tømt for penge, men der er flere betalingskort falck kort sygesikringskort kørekort osv hvor meget er så 10% ???
På forhånd tak Connie

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 16-10-07 18:13

10% af ingenting = ingenting.....

Du har IKKE krav på noget....

Men mon ikke "taberen" forstår at værdsætte fundet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-07 18:14
Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-07 18:17

Citat
Du kan ikke regne med at modtage findeløn i følgende tilfælde:

Når du indleverer hittegods urimeligt lang tid efter, at det er fundet
Når du selv efterlyser ejeren
Når du indleverer motorkøretøjer, cykler eller trækvogne, som er fundet på offentlig gade, vej eller plads,
Når det indleverede hittegods er fundet i boliger, på trappeopgange, i kældre, på gårdspladser, i forretninger, offentlige kontorer, forlystelsesetablissementer, beværtninger, offentlige befordringsmidler eller lignende steder.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/hittegods/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-07 18:30

Connie.du

Hvis du havde mistet din pung, hvor meget ville du selv betale for at få den tilbage ?????

Citat
Man siger jo 10% men pungen var tømt for penge

!!!!!!!!!!!

Hvis jeg var dig så ville jeg aflevere pungen. Den pågældende vil blive glad.

Hvordan kan du egentlig vide at pungen var tømt for penge !!!!!

Du kan kun konstatere at der ikke var penge i den, da du fandt den.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-10-07 18:50

En stor tak og knus bør du have, men spørgsmålet om findeløn er da utroligt sekundært og ligegyldigt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Connie.du

Dato : 16-10-07 18:51

Nej, jeg kan jo ikke vide om der var penge i pungen, men lidt småt har man vel altid. I øvrit har ejeren lige været her og hentet den, og jeg fik at vide at der var ca 50,- i pungen. Og fik så 200,- i findeløn. Det syntes de var passende, og det er jeg da også glad for. og de var glade for at den blev fundet så hurtigt, ja de var ikke selv klar over om de havde tabt den eller havde forlagt det et eller andet sted derhjemme. Men nu er alt sammen godt igen. Tak for alle svarene. Connie...

Godkendelse af svar
Fra : Connie.du

Dato : 16-10-07 18:51

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-07 18:58

Så fik du da lidt findeløn.

Men husk nu til en anden gang. Måske er det dig, der en dag mister pungen.

Citat
Det syntes de var passende, og det er jeg da også glad for. og de var glade for at den blev fundet så hurtigt, ja de var ikke selv klar over om de havde tabt den eller havde forlagt det et eller andet sted derhjemme.

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 16-10-07 19:01

Hvorfor kan folk ikke bare gøre en god gerning uden at overveje, hvad de kan "tillade sig" at tage for det. Hvad bestod handlingen lige i, som gør, at man skal have findelønt?

Æv!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-07 19:09

Thorendal

Det er ikke alle der kan det, men gør det op i penge

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-10-07 08:04

Ja, der hvor jeg kommer fra får man findeløn, hvis man er heldig. Jeg fandt engang en pung som jeg sendte til ejeren med posten, fortalt hvor og hvornår jeg havde fundet den og med hvad i.
Jeg fik 100kr selv om der ikke var penge i som ejeren jo kunne have mistroet mig for at tage, hvis der havde været nogen.
Hvis du SKAL sige 10% af kontanterne, så har du glemt at tænke på at mange kort koster penge at generhverve plus en masse besvær, plus selve pungen den koster jo også.
Så jeg synes det er helt fint at du fi k 200 dask. De der ikke giver findeløn er måske med til at medvirke til at en findere en anden gang måske tænker at det kan være lige meget at have noget besvær med det.