/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan bruges Contr.card SATA
Fra : axelbjarne
Vist : 454 gange
300 point
Dato : 15-10-07 12:44

Her er lidt for viderekomne...

Da jeg har sat en SATA-disk i på 250GB Seagate, købte jeg i den forbindelse et Controller Card SATA150 / SATA 300 TX2 plus, idet jeg regnede med, at det var det, der skulle til, for at få det til at virke...men så er det lige hvordan????

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 15-10-07 15:44

Hej

Du behøver ikke et Controller Card, hvis du har SATA tilslutninger på dit bundkort så skulle der også gerne være en SATA Controller indbygget.

Kan du se den i Diskhåntering ?

Skal den bruges til Systemdisk ??

Har du sat BIOS rigtigt ???

Nemmeste forklaring, kig her: http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-10-07 15:51

SATA controller er først kommet i enhedshåndtering efter at jeg har sat kortet i....det er et MSI PM8M3-V (P4M800CE) bundkort jeg har....

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 15-10-07 16:53

Hej igen

Har lige kigget på MSI PM8M3-V på:
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=PM8M3-V&class=mb
og der er SATA Controllere integreret i dit Chipset:

On-Board IDE
• An IDE Controller on the VT8237R chipset provides IDE HDD/ CD-ROM with PIO, Bus Master and Ultra DMA133/100/66 operation modes.
• Can connect up to four IDE devices.
• Serial ATA 150 controller integrated in VT8237R
• Up to 150MB/s transfer speed
• Can connect up to 2 Serial ATA drives

Har du installeret alle drivere ?

Har du nogle gule tegn i Enhedshåndtering ??

Der burde under IDE ATA/ATAPI controllere stå en: VIA Serial ATA controller

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-10-07 18:41

Det står der også: IDE ATA/ATAPI controllere stå en: VIA Serial ATA controller med kortet står der så til gengæld:
SCSI- OG RAID-CONTROLLER

SÅ ER DER 2 UNDERGRUPPER, HVOR DER STÅR:

Promise SATA Console SCSI Processor
og
Windows Promise eSATA 300 TX2(tm) Controller...

Lige i øjeblikket lyder det hele lidt indviklet i mine ører...men jeg må jo efterhånden få tjek på det, selv om det tager lidt tid...

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-10-07 18:41

Hvad er kortet så egentlig til????????????????????

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-10-07 18:44
Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-10-07 18:46

Jeg er nået så langt som til at disken er inde som et H-drev og der står denne enhed virker korrekt...men boote på den kan jeg ikke endnu....

Accepteret svar
Fra : WinXPeter

Modtaget 300 point
Dato : 15-10-07 21:10

Hej igen

SCSI- OG RAID-CONTROLLER:

SCSI er bare en standard for datatransmision

RAID er hvis du vil have 2 HDD til at køre sammen på forskellige måder.

Hvis du har den inde som H-drev og du har installeret et styresystem på den skal den også kunne boote.
Kan den ikke det må det være nogle BIOS instillinger der ikke står rigtigt.

Prøv ved opstart at trykke F11, så kommer du ind i en Boot-menu.

Kan du Boote derfra ?

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-10-07 21:56

Tak for svaret WinXPeter.
Du er den eneste, som har haft kendskab til dette, så jeg vil da ligge det ud under Tips og Tricks til benyttelse af andre, som skulle komme i samme situation. Jeg vil da også henvise til dig. I øvrigt er jeg ret lige glad med de point vi kan få for sådan et tips. Jeg mener det bedre, at folk får hjælp til tingene.

mvh.
Axel