/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Grå Jaco
Fra : Fnukkii
Vist : 5265 gange
120 point
Dato : 13-10-07 22:19

Vi har tænkt på at få en grå jaco, men ville gerne have lidt hjælp først..

Vi har akvarie, er det et problem hvis man får en gøje?

Er det rigtig at en grå jaco ikke har en høj stemme som andre gøjer?
(Vi bor i lejlighed, så vi har naboer og tænke på)

Kan man godt vende den af med at bide i møblerne?

Hvor kan man købe en jaco der er håndopmadet?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 130 point
Dato : 13-10-07 23:18

Passes på samme måde som amazoner

Nej, det er ikke rigtigt, at de ikke har en høj stemme
Men en veltilpas, aktiveret fugl der får meget selskab, "råber" ikke så højt og ofte, som hvis den eks. keder sig og mangler opmærksomhed.

Kig efter på den blå avis, dyrenettet, gul & gratis, http://www.fuglemarked.dk/gr%C3%A5+jaco

http://www.lars-bodin.dk/Fugle/Psittacus/index.html

http://www.zoozity.dk/Fugle/Pasning/Gr%C3%A5%20Jaco.aspx

Men se jer godt for, for at være sikker på, at fuglen er rask....her en lille kedelig beretning fra en anden papegøjekøber

http://bbj.homepage.dk/Jeres/Chile/Thomesjoan.htm

Og lidt mere om pasning:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/pasning.nsf/docs/f01ed75c236a6d77c125702600376892!opendocument&exp=85ab1cdea4aaf55fc12570260033a1d7

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-07 08:47

Den med akvariet forstår jeg ikke--Jaco spiser ikke fisk--Jaco kan ikke svømme
Den med stemmen var straks værre---ja og nej--dens normale stemme er ikke høj--- meeen jeg kan love dig, at det er noget den selv bestemmer. Et par af mine venner har haft Grå Jaco i al den tid jeg har kendt dem, og ham er der altså lyd i.
Følgende efterligner han i både lyd og styrke så man ikke kan høre forskel:

Politiets udrykningshorn
3 forskellige mobiltelefonsignaler
Sanglærke
Mågeskrig
Hundeglam
Røgalarm
Div. tv-signaler
Derudover behersker han så mange ord og sætninger så man tror det er løwn.

Den bider kun i min kammerat, aldrig konen eller venner men hold kæft, hvor den kan svine med fjer og madrester--også ud gennem burets tremmer.
De fik den som unge fra en opdrætter og den var ikke håndfodret før de fik den.
Men en festlig fætter er det da
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-07 10:35

Citat
Følgende efterligner han i både lyd og styrke så man ikke kan høre forskel:

Politiets udrykningshorn
3 forskellige mobiltelefonsignaler
Sanglærke
Mågeskrig
Hundeglam
Røgalarm
Div. tv-signaler
Derudover behersker han så mange ord og sætninger så man tror det er løwn.

Den bider kun i min kammerat, aldrig konen eller venner men hold kæft, hvor den kan svine med fjer og madrester--også ud gennem burets tremmer.
De fik den som unge fra en opdrætter og den var ikke håndfodret før de fik den.
Men en festlig fætter er det da

Lyder nøjagtig som den amazonpapegøje som jeg er ´"barnepige" for når dens "mor og far" ikke er hjemme

Kommentar
Fra : pussermus

Dato : 15-10-07 20:06

Jeg har haft amazon papegøjer. De var nemme at opdrage til at lade være med at bide i alting. mine fulge ville helst være udenfor buret så de kunne følge med i hvad der foregik, og de fandt hurtigt ud af at de blev sat ind i buret når de lavede ulykker. Så er man konsekvent fra starten af burde det ikke være noget problem at lære dem at de ikke skal bide i møbler og andre ting. Og at lære dem at holde sig fra akvariet...??!!

Jeg fandt mine fugle på dba.dk Tag ned og se hvordan de bor, og hvordan de bliver passet. Hvis fuglen er dna-testet, så skal der være papirer med, og hvis det er en seriøs opdrætter sender han/hun også en pasningsvejledning og en foderplan med fuglen. Desuden skal i være opmærksomme på hvordan fuglen er overfor sælger. Er den tryg ved ham? Flyver den tilbage til ham, efter i har prøvet at holde den? Så ved i at den er passet godt, og at den knytter sig til den person der tager sig af den. Den fugl skal i vælge

Stemmen? Hvis fuglen keder sig, skal den nok gøre opmærksom på det. Så sørg for at aktivere den og give den noget legetøj af forskellig art. Så burde det ikke være noget problem med at den skriger. Medmindre den har nogen at lære det af...???

Godkendelse af svar
Fra : Fnukkii

Dato : 24-11-07 18:09

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : majsepige

Dato : 29-02-08 13:13

jef har også en grå jaco, og jeg er enig i nogle af dem som skriver her at de godt kan " larme " alligevel.... om aften kan min godt " hyle " meget, og om sommeren bliver det jo rigtig varmt, og så har jeg haft vinduet åbent imens vi har været på arbejde osv. og da har vi fået at vide af naboen at det var irriterende fordi den jo sad og fløjtede med fuglene uden for ( den står lige ved vinduet så den kan følge med i verden uden for, når den er alene hjemme )....

De sagde at de godt kunne lide at side uden for om fordmiddagen ( forståeligt nok når det er varmt ), og det er derfor de blev generet af det....

Så du skal nok også huske at tænke på naboerne, men så slemt er det heller ikke.....

Kommentar
Fra : kruse_20

Dato : 09-04-08 11:54

Hej allesammen..

Jeg overvejer og anskaffe mig en grå jaco..

Er der nogen der evt. ku gi mig nogen facts..

Bur, foder, må de være inde og ude..

Alt hvad i ved om denne hærlige fugl..