/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Ophængn. af 50" TV på gipsvæg
Fra : kgs74
Vist : 2807 gange
20 point
Dato : 13-10-07 14:39

Hej,

Jeg skal hænge et ca. 45 kg. tungt 50" TV op på en gipsvæg. Væggen har kun et lag, dvs. ca. 13 mm, og er opsat på stålregler, som jeg tror sidder med ca. 45 cm mellemrum.

Jeg ligger inde med 2 størrelser gipsexpandere/hulrumsplug i metal samt nogle Stabilit gipskartonplugs i plast.

Jeg har gode erfaringer med begge typer, men er ikke helt tryg ved at hænge noget så tungt op.

Er det overhovedet muligt at få noget så tungt til at hænge uden det falder ned?

Og hvad gør jeg hvis jeg rammer stålskelettet, hvad anbefaler I så man bruger?

På forhånd tak for hjælpen,

K

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-07 14:44

Jeg ville IKKE vove det uden at få fat i noget andet.....

Hæng den ned fra loftet.....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-10-07 15:05

- jeg tror såmænd nok at den skal blive hængende, men væggen kommer med ned!!! Kan du ikke flytte sofaen?

God weekend

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-10-07 15:06

Ja det vil være noget af en satsning... lav evt. væg til gulv stivere eller "ben"... eller gør som refi foreslår, men fa fat i "noget" som holder - loftsplader kan også være gips, og 'det ville jeg ikke satse på, med mindre jeg ku' få fat i noget solidt (bag pladerne).

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 13-10-07 15:07

Jeg ville nok først fastgøre en lakeret (farvet) træplade bagved og så have et godt fæste i den !

Ved at vælge en farve det matcher noget andet i rummet får du samtidig en god sammenhæng ..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-07 15:49

Du kan måske med plade og eller et ophæng med lange skinner fordele kraften så en gipslade kan holde. Men gipspladevæggenes regler er ofte ved håndværkersjusk kun fastgjort nødtørftigt ved gulv og loft, så du risikerer at pladen holder, men væggen vælter.

Find en anden løsning.

Kommentar
Fra : kgs74

Dato : 13-10-07 15:57

Aargh, det er jo ikke de svar jeg har lyst til at høre... Det ville være meget nemmere hvis jeg bare fik grønt lys til at gå igang

Refi: Loftet er også af gips, dog tror jeg der er to lag

Stouenberg: Desværre, at flytte sofaen er ikke et alternativ

Hovsada: Fordelen ved en plade bag TV'et, er det at "trækket" bliver fordelt ud på et større område? I og med TV'et har den størrelse det har, er ophænget også af en vis størrelse -> trækket kan fordeles ud på 70 cm vandret, dog kun ca. 25 cm lodret (hvilket jeg umiddelbart frygter mest). Jeg havde selv overvejet en plade, som dog stadig var gemt bag TV'et.

K

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-10-07 16:20

der sker sikkert ikke noget ved at hænge det op. hvis væggen er lavet bare tilnærmelsesvis efter forskrifterne, kan den sagtens holde. men det bedste er, hvis du kan komme til at lukke væggen op der hvor beslaget skal fastgøres og så få lagt en krydsfinerplade eller andet træ ind i væggen. på den måde kan du bedre fordele kraften på et større areal. og hvis du nøjes med at lave hul i en størrelse som bliver helt dækket af fjernsynet, sker der vel heller ikke så meget ved at man kan se hvor der har været lavet hul.

tømreren

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 13-10-07 16:24

Man kan få ophæng med skinner som et lange , også i lodret retning. Billigt og solidt hos H Nyborg.

De skal være så lange at fjernsynet lige skjuler dem.

Prøv at se på gipsplade producenternes og plug producenternes hjemmesider. Jeg mener at huske , at de har tal for maks belastning på de forskellige systemvægge.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-10-07 16:47

- eller lav en "snydereol". Dvs reolens bagside vender ud mod stuen, mal den i den farve I vil ha, og læg 300 kg et eller andet i bunden af den. I siderne er der plads til cd'er, dvd'er m.v. og alle kablerne bliver gemt væk bag ved pladen. Jeg har et foto af et arrangement min søn har lavet, men jeg kan sgutte huske hvordan man laver henvisning til billeder her...

God weekend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-07 16:50

Selvom der er gipsplader i loften hænger de jo i et eller andet - hvad kan vi så gætte på

Ellers må du op på et par "lange" søjler at "hænge" det på....

Sidste alternativ er at du giver en fuld beskrivelse af HVORDAN væggen er fremstillet - der er vel noget på den anden side

Eller er væggen kun 13 mm tyk....

Det er lidt svært når man ikke kender forholdene til fulde......

Men med det du har forklaret indtil videre - er der RØDT lys.....

Godkendelse af svar
Fra : kgs74

Dato : 13-10-07 16:51

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : kgs74

Dato : 13-10-07 16:58

Stouenberg, tak for indlægget - det lyder som et godt forslag. Desværre hænger der en reol på væggen nedenunder hvor fjernsynet var tiltænkt at hænge, så....

Vil chancen for at det holder blive meget bedre, hvis jeg rammer stålreglerne? Og hvis, er det så stadig muligt at bruge f.eks. metal-gipsexpandere?

K

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-10-07 17:11

Citat
Desværre hænger der en reol på væggen nedenunder hvor fjernsynet var tiltænkt at hænge, så....

- hvordan er den reol hængt op? Den vejer vel også en del...

Kommentar
Fra : kgs74

Dato : 13-10-07 17:17

Stouenberg: Der er 3 reoler, som hver måler 51 x 51 cm, og hvis jeg skal være helt ærlig, så ved jeg ikke hvad de vejer. Jeg vil tro de hver især vejer ca. 8-10 kg. Hver reol er opsat med en gipskartonplug i hver side.

Afstanden mellem reolerne er 15 cm.

Det lader ikke til der er problemer med det....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-10-07 17:20

- fint nok, håber I får løst problemet...

God weekend

Mvh Steen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-10-07 10:08

Gipsplader kan købes billigt i de fleste byggemarkeder

Hvis det er muligt vil det da være en fordel at ramme stålreglerne da de jo holder noget bedre. Bare brug de rigtige skruer d´til det. Derefter kan du jo stadig montere gipspluks i de yderste huller så hælper det hele jo hinanden