/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Ang Ramadan
Fra : ACAB--1312
Vist : 1299 gange
220 point
Dato : 12-10-07 17:54

Er det KORREKT, at I DAG, er den helligste dag for muslimer, da det er I DAG ramadanen stopper?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-10-07 18:30

Du kan jo fortolke det som du vil

Citat
Koranen blev åbenbaret på årets helligste nat, »Laylat al-Qadr« (Skæbnens nat), som befinder sig i en af de sidste 10 dage af ramadanen - de helligste dage i hele ramadanen. Skæbnens nat er »bedre end tusinde måneder« (Koranen 97:3). Laylat al-Qadr er en uforlignelig gave og en skjult skat fra skaberen. Natten tilbringes af muslimer i utrættelig tilbedelse og lovprisning af Allah frem til daggry. Det siges i en overlevering fra Profeten, fred være med ham, at den, som står op i bøn på denne allerhelligste nat med forventningen om Allahs belønning, vil blive tilgivet alle sine fortidige synder.

Citat
Ramadanens afslutning markeres med festdagen »Eid al-Fitr«. En dag, hvor hjerter indhylles i både glæde og sorg. Muslimer takker denne dag Allah for at have ladet dem komme helskindet igennem fastemåneden og for at velsigne dem med ramadanens nådegaver.

Citat
Samtidig er det en sørgelig afsked med en måned fuld af uendelige velsignelser og barmhjertighed. Muslimer er i forbindelse med »Eid al-Fitr« pålagt at betale et mindre, symbolsk beløb som almisse, Zakât al-fitr. Zakât har blandt andet betydningen renselse og renhed. Betalingen af denne almisse har flere aspekter: Den fuldender det betalende individs faste og renser denne for eventuelle mangler og synder begået under ramadanen. Socialt set er der tale om at afhjælpe de fattige og nødlidende i samfundet, og hermed at styrke og binde de troendes hjerter sammen i solidaritet, enhed og barmhjertighed.

http://www.islamstudie.dk/islam_soejler.faste.vidne.htm

Men som jeg læser det, så er det ikke i dag, der er den helligste dag.

Citat
Koranen blev åbenbaret på årets helligste nat, »Laylat al-Qadr« (Skæbnens nat), som befinder sig i en af de sidste 10 dage af ramadanen - de helligste dage i hele ramadanen

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 230 point
Dato : 12-10-07 18:39

Ja

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-10-07 19:17

Nej det er den heldigste - for så kan der spises og "alle" kan blive fede igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-10-07 19:23

Jeg har fået en del chokolade o.lign. af "muslimer" i dag......

Så jo - de er glade.....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-10-07 19:29

Her er lidt hyggelæsning om Ramadan'en: http://www.kristeligt-dagblad.dk/kategori/168

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-10-07 21:44

http://www.woodlands-junior.kent.sch.uk/Homework/religion/calendar.htm

ramadanen fortsætter til og med den 13 d.m. -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-07 09:16

Citat
NATTEN før den 27. ramadân er ganske speciel. Den kaldes Lailat al-qadr, Almagtens Nat eller Skæbnenatten. Det var den nat, hvor handelsmanden Muhammad i år 610 modtog den første af de åbenbaringer, der samlet blev kendt som muslimernes hellige bog, Koranen.
Den eftertænksomme Muhammad havde som så ofte før trukket sig tilbage til Hirâ-grotten i ørkenen uden for karavanebyen Mekka for at meditere, da ærkeenglen Gabriel viste sig for ham og påbød ham at recitere og forkynde Guds ord for sine samtidige og sørge for, at de blev nedskrevet og bevaret for eftertiden. Og lige siden er måneden ramadân - [B]og specielt den 27[/B]. - blevet betragtet som hellig. Denne nat våger muslimer verden over i bøn og meditation.
For ethvert menneske eksisterer muligheden for, at vi oplever vor helt personlige skæbnenat, hvor vi vågner op og bliver bevidste om vor egen bestemmelse og om Guds almagt og visdom. Da får livet pludselig dybere mening, og vi oplever for alvor den styrke, fred og harmoni, som åndelig indsigt og viden giver os.

Citat
ÅRETS største begivenhed for muslimer er fasten i måneden ramadân, den niende måned ifølge den islamiske kalender, der er baseret på månens faser. En måned starter ved nymåne, og da der er ca. 29½ dage fra nymåne til nymåne, udgør årets 12 måneder tilsammen 354-355 dage. Et måneår er således ca. 11 dage kortere end solåret, der er basis for den officielle kalender her i landet. Derfor falder islamiske højtider hvert år ca. 11 dage tidligere i forhold til den 'almindelige' kalender og bevæger sig støt og roligt rundt om årstiderne

herfra http://www.islamstudie.dk/islam_soejler.faste.islam.htm

Godkendelse af svar
Fra : ACAB--1312

Dato : 16-10-07 09:18

Tak for svaret pve.