/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Boote på en SATA-Desk?
Fra : axelbjarne
Vist : 596 gange
100 point
Dato : 12-10-07 14:11

Efter at havde frigjort min USB-harddisk med en vinkelsliber...ha, ha, har jeg nu koblet den til som en alm. SATA-desk, og kopieret den oprindelige harddisk over på den. Men åbenbart kan man heller ikke boote på SATA-disken, eller kan man. Det kunne man jo heller ikke på USB-disken, da den var lavet til det...

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-10-07 14:19

Du skal ind i bios og sætte SATA til first boot.

Når du har kopieret "hele" partitionen over skal du lige se om partitionen er aktiv/boot yes.

Jeg kan ikke huske om du har diskettedrev på den comp.....................har du det.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-10-07 14:42

Ja, jeg har diskettedrev, og jeg har lige været i enhedshåndtering, og der står denne enhed virker korretkt...men er det en ide-tilslutning?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-10-07 14:53

Citat
Efter at havde frigjort min USB-harddisk med en vinkelsliber...

- AxelBjarne, herfra er der ihvertfald tilslutning til en idé: husk at henvende dig i receptionen, når du skal have udført praktisk arbejde...

Hils konen, hun har sikkert travlt med at holde øje med dig...

- og god weekend.

Mvh "Den gamle håndsætter"

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-10-07 15:02

Tak for det Stouenberg. Du må også have en god week-end...

Mit motto er: Her går det godt, sagde de vilde, så åd de fætteren.

Også med venlig hilsen fra den uddøende race - håndsætteren...

Axel

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-07 16:27

Det er ligemeget med diskettedrev.
Det er jo SATA som skal have en driver ind sammen med installationen og det kan man ikke ved kopiering fra IDE...........................................

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-10-07 16:37

Den har driver inde, men når jeg prøver at Boote på den igennem Boot-menu F8, står der det samme, som da den kørte som USB-harddisk...Bootable Add-in Cards...hvad det så betyder, men det gør i hvert fald det, at jeg ikke kan komme til at køre på den...og som lagerplads har jeg ikke brug for den.
Men jeg arbejder videre på det, når jeg får tid...det er jo fredag i dag...

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-10-07 16:39

håndsættere, ja det var dengang sagt af en gammel trykker der også har været hele turen igennem fra blyforme til plader.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-10-07 16:41

Har fundet denne vejledning, måske jeg skal have et SATA controllerkort til PCI sokkel...

Tilslutning
1.   Bundkortet i maskinen skal have en SATA controller eller også skal der installeres et SATA controllerkort som placeres i en ledig PCI sokkel på bundkortet
2.   SATA diske har ikke jumpere som det kendes fra IDE/ATA diske og man skal derfor ikke tænke på om harddisken skal være master eller slave, endvidere kan der kun sidde en SATA enhed pr. kabel
3.   SATA harddiske skal enten tilsluttes et almindeligt molexstik eller et specielt SATA strømstik. En harddisk må ikke tilsluttes både molexstik og SATA strømstik samtidigt. SATA harddiske fra Seagate kan kun tilsluttes de specielle SATA strømstik. Har strømforsyningen ikke disse stik, skal der anvendes et Molex -> SATA strømkabel. Dette kabel følger ofte med bundkortet
4.   Hvis disken er en SATA II disk og bundkortet ikke understøtter SATA II, skal der flyttes en jumper på disken, således at den kører som en SATA disk i stedet for som en SATA II disk

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-10-07 17:39

Tak for svaret e.c.

Jeg har bestilt et SATA controllerkort...500,- kr. så håber jeg det er det som skal til...ellers har jeg jo 14 dages returret...

mvh.
axel

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-10-07 18:22

Jeg ville nok have købt en ganske alm. harddisk IDE og så bruge den. Det er samme pris.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-10-07 18:22

Altså hvis din comp. har IDE

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-10-07 18:36

Jeg elsker at prøve noget nyt, så sparer jeg på "bilen". Jeg har 4 cykler i stedet for - bla. en racercykel...

mvh.
Axel

Har lige købt nye kabler i stedet for de gamle IDE-kabler. De er runde og ganske dejlige at arbejde med...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-10-07 18:40

Jeg har også lidt cykler - den er rasende svær at få op ad bakke.
Her i Smørum har vi flere op ad bakke end nedad bakke.