/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
tjenestemandspension
Fra : Bjarne_J
Vist : 6245 gange
200 point
Dato : 11-10-07 20:01

Jeg er 58 år, tjenestemandslignende ansat som lærer m. ca.20 pensionsår optjent i staten. Jeg vil meget gerne skifte job til servicemedarbejder (rep. af kopimaskiner o.lign.) de sidste ca. 4-5 år på arbejdsmarkedet. Er der nogle af jer, der ved om jeg mister hele min tjenestemandspension hvis jeg siger op nu? Jeg syntes at det er umådelig svært at overskue de fremtidige økonomiske forhold

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-07 20:16

Du beholder din optjente pension, mister altså ikke noget
på at sige op.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-07 20:17

Din tjenestepension kan udbetales fra din
60 års dag.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-07 20:18

Jeg tror nu ikke du mister din opsparede pension, men de sidste 4-5 år på arbejdsmarkedet, hvis du ikke bliver statsansat, så kan de jo ikke medregnes.

Men tal med din nuværende arbejdsgiver/pension

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-07 20:18

Og denne pension udbetales fra økonomistyrelsen,
indsættes på nemkonto.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-07 20:44

Du vil få det der hedder opsat pension, hvilket betyder at pensionen udskydes på det opsparingsår du befinder dig og indtil du opnår pensionsberettiget alder.
Det er i øvrigt nemt, at få mere ud af andre pensionsordninger som du kan lægge til den nuværende.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-07 20:58

Tjenestepensionen kan udbetales selv om du arbejder
i perioden 60 - 65 år.

Hvis du er på efterløn vil pensionen dog modregnes din
efterløn med ca 55%

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-07 21:21

Det er formentlig en kommunal tjenestemandsstilling, hvor man bruger den statslige tjenestemandslov, hvor den eneste forskel er de skalatrin man beregner efter.
Din faglige organisation kan rådgive dig om pensionsstørrelse hvis du holder nu og om hvornår den udbetales fra.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-07 21:24

Lidt nyttig læsning hvor du kan linke videre til lovteksten.
http://www.perst.dk/visArtikel.asp?artikelID=9849

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-10-07 05:49

Der er meget forskel på at være ansat på tjenestemandsligende vilkår eller være tjenestemand.

hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Bjarne_J

Dato : 12-10-07 09:26

Tak for svarene
Jeg er statsansat tjenestemandslignende - hawaii7: Hvori består disse forskelle?
Jeg forstår generelt Jeres svar således; at jeg bevarer og får opsat (betyder vel udsat?) mit nuværende pensionsniveau indtil jeg går på efterløn eller pension, og får så udbetalt tjenestemandspension beregnet efter nuværende antal optjente pensionsår og skalatrin - med diverse fradrag alt efter alder og evt. andre pensionsordninger.
Men jeg gik faktisk og spekulerede på om jeg kunne miste hele baduljen - for så ville det jo være lidt ufikst at sige op nu. Mange kolleger er af den opfattelse at statslig tjenestemandspension er temmelig god, uden at nogen rigtigt kan forklare hvorfor - udover at den er sikker og livslang og det er jo også fint.

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 200 point
Dato : 12-10-07 09:58

Når du er det der hedder statstjenestemand er det en fordel hvis du kan få firmaet til at fyre dig. Vi er nogle fra Tele Danmark Forlag der bad om at blive fyret. det blev vi og fik fuld løn de næste 3 år og derefter får jeg rension resten af livet. Min datter fik børnepension 12800,00 kr. om året indtil hun blev 18 år. jeg får selv lidt over 10.000 kr. pr. måned og må arbejde alt det jeg vil ved siden af. Jeg have optjent 21 år.
Siger du selv op er der ikke gået noget tabt. Du kan gå på efterløn , men også blive til du er 65 år og du er vel med i en A-kasse for sdå får du 120.000 kr. skattefri udbetalt hvis du bliver på arbejdsmarkedet til de bliver 65 år. Når jeg bliver 65 mister jeg et tillæg i min tjenestemandspension der hedder "før 65 år tillæg", men så til gengæld får jeg den mindste sats folkepension, så alt i alt har man en del mere som pensionist når har været tjenestemand.
Som tjenestmænd har vi også kun "mødepenge" og ikke løn i alle de år vi har tjent staten. hi -hi-hi-hi

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-10-07 10:51

Citat
Men jeg gik faktisk og spekulerede på om jeg kunne miste hele baduljen - for så ville det jo være lidt ufikst at sige op nu.

Du mister ikke noget.

Godkendelse af svar
Fra : Bjarne_J

Dato : 12-10-07 13:03

Tak for svaret hawaii7. Der er lidt at tænke over.