/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forskel på hus og andelsbolig
Fra : ara
Vist : 845 gange
100 point
Dato : 11-10-07 16:11

Hej.

Hvad er forskellen egenligt på at købe et hus eller
en andelsbolig.
Jeg kan jo se at et hus nemt koster 1,5 mil. og et andelshus
400.000 kr.

Var det ikke sådan at man i "gamle" dage ikke kunne tjene
på sit andelshus?

mvh

Allan

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 11-10-07 16:17

I et hus blir du beskattet af værdien hvert år.
Endnu er det sådan, at gevinster ved salg af andele ikke beskattes. Til gengæld har du ikke fradragsmuligheder for de renter, som pålægges andelsforeningen.
Men ud fra en kortsigtet betragtning ser det ud som om andelshuset er det smarteste for dig. Og det er vel et spørgsmål om tid, hvornår man holder op med at blive belønnet med et rentefradrag for at stifte gæld.
Var det mig, tog jeg andelsboligen lige på stedet, men jeg er også en ældre herre, der ikke har så mange dekader tilbage
mvh
pbp

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 11-10-07 16:23

Hvad er en andelsbolig?
En andelsbolig er en bolig, du har brugsret til, men som du ikke selv ejer. Ejeren af boligen er i stedet en andelsboligforening, som også varetager den daglige drift af den bygning, som din andelsbolig er en del af. Som andelshaver har man stemmeret i forbindelse med afstemninger, der vedrører denne bygning, ligesom man også har stemmeret og ret til at stille op til valg i forbindelse med valg til bestyrelsen i andelsboligforeningen.
Du kan finde meget om andelsboliger på nettet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-07 16:26

I den senere tid er der en del andelsforeninger, der har opløst sig selv og scoret kassen ved at sælge hele ejendommen til én eller anden spekulant. Lovgivningsmagten har ikke slået til mod dens slags - endnu. men det kan ske før man aner det!
Hvor finder du forresten et andelshus med et indskud på 400 000????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-07 16:31

Citat
Hvor finder du forresten et andelshus med et indskud på 400 000????

Det finder du da over hele landet

Huslejen er bare derefter....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-10-07 16:35

pbp_et, fx her. http://www.andelsbolignet.dk/resultater.php?ss=århus%20amt fra 355.000 og op til en mil. i Århus. I Viborg for 388.000 kr.

I dag må vi nok konstatere, at hele idéen med andelsboligtanken, har regeringen ødelagt!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-07 16:38

Vel ikke bare denne regering. De forrige var heller ikke for gode!
Ikke fordi jeg er specielt Venstre-venlig. Synes bare ikke, at der på skatte- m. fl. områder er så forfærdelig meget at komme efter
men muligvis er jeg bare naiv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-07 16:57

Citat
I dag må vi nok konstatere, at hele idéen med andelsboligtanken, har regeringen ødelagt!

Nemlig...

Det skyldes at vi ikke "køber" bolig for at have noget at bo i, men fordi du kan tjene penge på det...

Hvis boliger - som alle andre forbrugsvarer - FALDT i pris med alderen - så var priserne HELT anderledes....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-10-07 17:24

En anden forskel på ejer- og andelsbolig ser du, når boligen ryger på tvang:

Andelsboliger sælges som "løsøre", fordi du køber andelsbeviset, og der så "følger en bolig med". Og prisen kan ikke overstige den fastsatte andelsværdi.

En ejerbolig derimod er fast ejendom, og dér kan prisen ende hvor som helst på en tvangsauktion.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 11-10-07 17:33

Kan man tjæne på sin andelsbolig.

F.eks hvis jeg køber en til 400.000 kr. kan jeg så måske sælge den til 500.000 kr.?

Ikke fordi jeg vil, men min mor kender en som købte en til 220.000 Kr. for 10 år siden, og nu
kan hun få 800.000 Kr

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-07 17:51

Selvfølgelig kan du tjene på den....

Dit andelsbevis stiger i pris som alle andre bygninger.....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-10-07 17:55

Andelsboligers værdi er afhængig af værdien af andelskronen. Og den besluttes på generalforsamlingen - som også kan vælge, at holde den i ro...!

Men du må ikke forvente værdistigning på samme måde som ved ejer-boliger.

I øvrigt har der været en del balade med gamle servitutter, som gør visse boliger direkte værdiløse -så vær OBS på det. Der var en del snak om det i nyhederne for ikke så længe siden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-07 18:11

Citat
Men du må ikke forvente værdistigning på samme måde som ved ejer-boliger.

Det procentvise forhold er nu meget lig ejerboliger.....

Mewn det er jo ikke samme summer....

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 11-10-07 18:25

Tak for svaret pbp_et.