/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
størrelse på ekspansionsbehold
Fra : muggi01
Vist : 1361 gange
20 point
Dato : 10-10-07 13:26

Jeg vil tilslutte en brændeovn til mit centralvarmeanlæg der i øjeblikket er tilsluttet en gammel kedel der er fyret med træpiller.
Jeg har en åben ekspansionsbeholder på loftet der alligevel skal udskiftes og vil tilslutte begge dele til denne.
På vvsu.dk kan jeg se at størelsen på beholderen beregnes udfra ydelsen i Kw x4. skal jeg lægge ydelsen fra min kedel og min brændovn sammen for at kunne regne mig frem til den rigtige størrelse?
Kan jeg i forbindelse med flytning af beholderen bruge pex slanger eller skal der anvendes rør til instalationen?
Mvh. Muggi 01

Accepteret svar
Fra : joeson

Modtaget 30 point
Dato : 10-10-07 14:03

Hejsa

Da det er en sikkerhedslinie, vil jeg absolut anbefale dig at bruge faste rør, enten i sort jern eller kobber.
Held og lykke med det

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 14:19

Og de skal have hver sit rør op til beholderen ekspansionrøret må ikke kunne afbrydes/lukkes.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-10-07 17:37

Så lav dog lukket ekspansion, det du har er noget man brugte i 60-70-og 80 og ja du kan godt bruge flexslange og ja du må godt lave det selv da det er centralvarme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 18:26

Så lav dog lukket ekspansion>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>boommmmmmmmmmmmmm.

Ukenskab til fyring med fast brændsel.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-10-07 19:08

e.c er du blikkensslager lige nu ????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 19:52

Næ - altmuligmand og nærmest alting og ingenting.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-10-07 19:55

Nå jeg har været blikkenslager siden 1973

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 19:56

Hmmmm Dr Dum. Med mindre skidtet er godkendt til drift med lukket ekspansion, er det FORBUDT at anvende tryk ekspansion til fastbrændselkedler. Og hvis ikke jeg tager fejl er der kun nogle få kedler, med kølesprial og alt mulig andet der er godkendt iflg trykdirektivet. Dem jeg kender er stokere. Og dummer man sig på dem konto, er sprængstyrken nogenlunde som en håndgranat. Dvs 0 hus, og 0 forsikring der dækker. Mod tåbelighed kan man ikke forsikre sig!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 19:58

LOOOOL Dr.Vedforlidt Er det dig der har vejledet andre kanduer med at akkumoleringstanke sammen med brændefyr giver ringere virkningsgrad og er spild af energi?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:00

De der cand. blik kender jeg alt for godt. De har i mange år tumlet rundt og aner sgu ikke engang hvordan simple ting beregnes. Endnu mindre er man istand til at måle og uddrage konklussioner. LOOOL

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:02

....og blikkenslagere er bedst til tagrender og inddækninger. Snakker vi varmeanlæg vil jeg foretrække en VVS'er (der kender nogen der kan regne)!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:03

Thumbs up til dig EC

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 20:06

- ja jeg blev lidt bekymret ved at se det råd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:11

Muligvis er vi af den gamle skole EC, og nogle kedler er faktuelt godkendt til drift med trykekspansion, men at udstede en generel tilladelse er temmelig tæt på at være kriminelt. At udstederen ovenikøbet mener at have været fagmand siden 1973 gør mig mere bekymret på fagets vegne end jeg var i forvejen!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-10-07 20:11
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:14

Men det er da muligt Doctouren kan fremvise noget spritnyt fra AT's side vi endnu ikke har set. Men indtil videre lader indlæggene fra samme herre's side til at være af samme fremragende kvalitet som de hidtil har været!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:16

...ohhhh back to the usual stuff, hva' dr dum? Kan du ikke skrive noget sæ'l. Kan du kun lave dialogbokse og henvise. Svar nu lige på om hvorvidt man ukritisk må anvende tryksekspansion på åbne kedler og ildsteder, mr "blikkenslager-siden-1973".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:18

Kan du ikke sende en PM til Kaj og få ham til at bakke dig op? Fin kammerat du har der!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 20:20

Jow jeg er da af den gamle skole. Men min blandede baggrund vil jeg ikke bruge som argument.

Ind i mellem må vi huske på (også mig selv), at nogle kandubrugere arbejder direkte fra gode råd de har fået på Kandu.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:23

Igår skrev jeg til Nordsted:

Nordsted = God Kandu (hun forsøger at hjælpe af et godt hjerte)
PVE = God kandu (han prøver sgu også, og har humor)

Nu kan jeg skrive til dig:

Dr_Dem = Dårlig kandue (ligegyldig ballademager, giver håbløse udokumenterede svar. Er ikke i stand til selvstændigt at skrive noget betydende. Forherliger og er rygklapper for kanduer med dysfunktionerende social adfærd).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:24

...og EC = god kandue (kan meget og kan finde resten. Lidt for meget pegefinger, men ellers ok)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-10-07 20:32

Simpelt forsøg... kog en lukket konservesdåse (lukket system) - husk at holde "krydderen" hen over gryden
Sorry! Bare lige en vittig bemærkning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:33

Har iøvrigt snakket med en Falck mand der havde været i et hus, hvor der havde været installeret en brændeovn med gris. Behørigt afspærret med to kuglehaner. Husets frue havde fyret op uden at åbne haner........

Politiet mente at et par stænger dynamit ville have gjort mindre skade!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:37

LOOOL Clan. Har prøvet kogning på mit eget ÅBNE system da jeg havde min gamle kedel. Og kræfterne er ret voldsomme.

Som knægte var det da også sjovt at smide en blikdunk med en sjat vand ind i et bål. Sådan en kunne jo hoppe temmelig højt op i luften, og var ret svær at genkende bagefter (benzin i var sjovere).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-10-07 20:40

Det var satans.... er i gang med at brænde mit keddelcertifikat
Kig lige på: http://www.liagro.dk/?pid=26&sub=40&sub2=24
Citat
Godkendt til trykekspansion

OK... det er godt nok et par "dage siden" jeg har rodet med rigtige kedler, sidste var en Clayton Steam Generator (sulten af h...... til).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:41

For at svare på det stillede spørgsmål. Størrelsen af ekspansionen er bestemt af vandindholdet i dit varmesystem!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-10-07 20:43

shit! kedelcertifikat... skulle der stå

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:47

Det var det jeg sagde Clan, NOGEN er sgu godkendt. Men ikke ALLE! Og kender man lidt til trykbærende kredse, vil man nok tænke sig en anelse om. Jeg har set resterne af en beholder man sprængte på Sabroe for at få godkendt til sprængningskammer. Beholderen, på vistnok 100 - 120 liter, knaldede man ved 37 - 38 bar. Stumperne lignede dele fra en bombe! Har deltaget i trykprøvninger over 65 bar på ret store systemer og har voldsom respekt for de udladninger det kan skabe hvis noget går galt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 20:52

...og nej Dr_Dum jeg gider ikke deltage i endeløse tråde med dig. Som Creamy spurgte: Hvornår skrider du? Så du kan lave alle de hadetråde du vil! Men dokument'er nu lige dine påstande her først! Ikk'?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-10-07 20:54

Uha... ja jeg har også set film (for farligt at være der) fra Halliburton (trykledninger til offshore b.l.a. cementering, hvor vi snakker over 10K).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-07 21:00

Husker med gru Sabroes sprængkammer. Imponerende og skræmmende på en gang. Efter prøvesprængningen (i AT's behørige overvågning) lærte man at fastspænding af tankene til gulvet med kæder var værdiløst.

Prøv at forestille dig, Clan. Fremtidens varmepumpe kører måske med CO2 som kølemiddel - transkritisk (siger teknologisk). Dvs tryk op til 100 bar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-10-07 05:18

Tilbage til spørgsmålet. Normalt laves en ekspansionbeholder så den er på min. 8 % af anlæggets volumen. Effekten er ikke bestemmende, men udelukkende vandvolumen.

Godkendelse af svar
Fra : muggi01

Dato : 11-10-07 10:31

Tak for svaret joeson.

Kommentar
Fra : muggi01

Dato : 11-10-07 10:33

tak til jer andre også

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 11-10-07 16:11

Hej mugg01

Var så lidt

joeson