/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Limegrøn
Fra : HelleBirgitte
Vist : 6721 gange
100 point
Dato : 09-10-07 21:25

Hvem kan hjælpe mig med, hvordan jeg blander en flot limegrøn farve (akrylmaling). Ved selvfølgelig godt, at gul + blå giver grøn - har forsøgt med mange forskellige blå/gule men ikke ramt den helt rigtige nuance endnu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-07 21:47

Citat
men ikke ramt den helt rigtige nuance endnu.

Hvordan skulle vi så kunne (pr. korrespondance)....

Ned til farvehandleren og find den på kortet - han laver den på 2 min....

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-10-07 22:27

har du prøvet at blande gul og grøn
det er sådanne jeg laver lime grøn

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-10-07 23:57

Faktisk findes farven i en bedre udgave end du kan blande dig til, men under lidt andre navne. Fortæl hvor du bor, og jeg vil finde nærmeste sted jeg er sikker på har den

Mvh
A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk

Kommentar
Fra : beercase

Dato : 10-10-07 02:38

jeg er ny her,men hvis du har en ide om hvordan farven er, er du velkommen til at vedhæfte dit dokument, gerne som Photoshop fil, eller endnu bedre som vektoriseret eps fil (Adobe Illustrator) eller andet læseligt format. så forsøger jeg at omdanne/formatere den til noget brugbart.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-07 06:56

Se her
http://www.aartdevos.dk/web600/info_fr.htm
Her er der en del forskellige akrylfarvekort. Er gulgrøn eller guldgrøn ikke gode nok (jeg tror det er de farver du mener, så reguler dem med gul, f.eks citrongul.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 10-10-07 08:14
Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 10-10-07 09:25

dit problem er at du ikke har rene pigmenter. De flest gule er iblandet lidt rødt, og så bliver den grønne derefter. Den blå skal være ultramarin. Du kan også købe en færdi tube og justere på den.

Godkendelse af svar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-10-07 14:15

Tak for svaret A.C.Rosmon.Også tak til jer andre - sidder nu og kigger på en fin limegrøn, som jeg har blandet af ultramarin og citrongul. Lige netop citrongul var den jeg ikke havde prøvet med

Kommentar
Fra : hanern

Dato : 09-03-08 15:08

hej HelleBirgitte....du kan også blande lidt sort i en gul og derefter komme lidt hvidt i. Sådan laver jeg en lækker grøn/ limegrøn.