/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel vectra cigartænder?
Fra : pk2dk99
Vist : 3002 gange
100 point
Dato : 09-10-07 07:50

Hej Kære Bruger
Jeg har lige købt en opel vectra 1,6, 1998 men bils cigartænder virker ikke. Er der en der kan fortælle mig hvorfor min cigartænder ikke virker? Hvad kan være problem og hvor meget det kost at lave den????????. Jeg ryger ikke men jeg skal brug den stick til Gps.
Venligst Hjælp mig i den problem. Tak
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-10-07 08:12

Kunne det ikke være en sikring der er gået ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-10-07 08:13

Citat
Er der en der kan fortælle mig hvorfor min cigartænder ikke virker?

Umuligt uden at undersøge, men der mangler sikkert spænding i stikket.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-10-07 08:14

Det kan også være glødetråden der er brændt af.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-10-07 08:15

Der sidder en sikring til den, i sikringsboksen. Har du cheket den ????
Den er rimeligt stor 15-25 Amp.
Selve cigartænderen (som man tager ud) kan også være i stykker. Er det bare den du har afprøvet, eller har du prøvet med andet udstyr der tilkobles cigartænderstikket ???

MVH

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 09-10-07 08:16

jeg har prøvet med min gps stick men den virker ikke

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-10-07 08:21

Check nu den sikring !!!

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-10-07 08:22

Kom så i gang!!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-10-07 08:41

Forresten:

Hvis du lige har købt den, må der vel være, en eller anden form for garanti/reklamationsret.
Hvad med blot at køre hen til forhandleren, og klag !!!

MVH

Kommentar
Fra : bertelFar

Dato : 09-10-07 09:09

Hej!

Har du prøvet med startet motor??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-10-07 13:12

I mange biler er der først strøm til cigaren når tændingen er slået til.

Nogen er så forurenet at det ikke er til for andre stik at få ordentlig kontakt på midterterminalen.

cigaren har også i nogle modeller en særlig termosikring inde i bunden, for at bilen ikke skal antændes, hvis den overhedes, når tænderen ikke hiopper ud i tide.

Denne tenmosikring kan også gsmelte, hvis man tilslutter en stor forbruger ( elkedel / inverter mv.) som ikke har ordentlig kontakt, og derfor giver meget varme i stikket.

Afmonter cigaren , check om der er spænding på ledningen . Reetabler evt. termosikringen, eller sæt en nu cigar i. Fås til små priser i alle biludstyrsbutikker.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-10-07 14:30

- og husk at tjekke sikringen i dit GPS stik...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-07 15:16

Hvis andet i den virker, feks. cigartænderen, ja så er det jo fordi GPS-stikket ikke virker eller ikke passer.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-07 18:59

Og Og OG ........ Lad for himlens skyld være med, at stikke skruetrækkere eller andet ind i stikket.
Hvis der er en dårlig forbindelse, men alligevel spænding på, skal du i såfald nok opdage det, og derefter finde ud af hvor sikringen befinder sig (Hvis der altså er sikring på )

Start med, at forsigtigt demontere ledningen i midten bagpå. Kontroller med en prøvelampe om der er spænding på, og om denne evt. først kommer via tændingen.
Dernæst ser du efter om der er en stel ledning til "huset" på cigartænderen, og om den også har ordentlig stel forbindelse.
Er det så selve stikket der er rustent , udskifter du det let nu.
Nogle er med gevindstykke i bunden, andre med en form for bajonet samling.
Held med det......

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-10-07 20:01

Jeg tror pk2dk99 er rejst på ferie, eller er han ikke særlig seriøs, det ses også på hans profilside.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 10-10-07 20:02

nej jeg er ikke på ferie men jeg prøver alt som få forslag fra jer....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-10-07 20:16

Jamen har du afprøvet nogle af forslagene? Det er ligesom gået i stå, for det fornemmes ikke at du har prøvet noget af det mest simple endda.

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 10-10-07 20:16

Tak for svaret Cortina01.