/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Sorter i rækker
Fra : mickey777
Vist : 1001 gange
50 point
Dato : 08-10-07 18:08

Mit SQL er lidt rusten og har derfor brug for jeres ekspert hjælp.

Hvordan får jeg renset i nedenstående tabel for de rækker der har betingelsen (id = 1 og handling = I)

Tabel:
Id 1 1 1 1 1
Handling I U P I U

Ønsket output:
Id 1 1 1
Handling U P U

På forhånd tak

David

Accepteret svar
Fra : pgroen

Modtaget 50 point
Dato : 08-10-07 19:22

Mener du noget á la:

SELECT *
FROM
<tabel>
WHERE NOT (id = 1 AND handling = 'I')

?

Kommentar
Fra : SuperDelphi

Dato : 08-10-07 20:12

Hvis "renset" betyder at slette fra tabellen så skal du skrive

Delete from <tabel> where id=1 and handling='I'

og her er where så ekstrem vigtig, hvis where ikke er angivet rigtigt risikere man at tømme hele tabellen.

mvh
Poul-Erik
PE Programmering PC

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 08-10-07 21:00

Kollonnerne må have navne??? andet end bare 1 1 1 ?????

Hvad gør du lige nu, hvad bliver outputtet, og hvad output vile du have haft?

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 08-10-07 21:38

Jeg afprøvet dit kode pgroen og det virkede som det jeg beskrev :)

Tak, skal du have og tak til jer andre som også bidrog til løsning af mit problem.

Godkendelse af svar
Fra : mickey777

Dato : 08-10-07 21:38

Tak for svaret pgroen.

Kommentar
Fra : peterks

Dato : 10-08-10 09:21

Hmmm - tænker at der er noget galt. Tager du dit eget eksempel igen, bare med flere id'er - så virker pgroen svar ikke :)

Tabel: (Dit eksempel + lidt flere data)
Id 1 1 1 1 1 2 2 2 2 2
Handling I U P I U I U P I U

Så vil:

SELECT *
FROM
<tabel>
WHERE NOT (id = 1 AND handling = 'I')

Give resultatet:

Id 1 1 1 2 2 2 2 2
Handling U P U I U P I U

Er det virkelig det du vil? Eller vil du kun have rækker tilhørende id 1? I givet fald skal du omskrive SQL'en således:

SELECT *
FROM
<tabel>
WHERE id = 1 AND handling <> 'I'

/Peter