/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Det sidder fast.
Fra : Girlpower
Vist : 1671 gange
70 point
Dato : 07-10-07 17:32

Hejsa..

Min kanin har det lille problem med at der sidder afføring fast i dens lille kaninrumpe... Jeg tager tit det ud jeg kan med hænderne, men det sidder simpelthen så godt fast. Nogen der har nogle gode forslag her? det sidder lige nedenunder dens afføringshul, og når jeg vender den om begynder den at ryste og sprælle helt vildt, og vender sig om igen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-10-07 17:51

tror du ikke du giver den forkert kost. den skal have andet end tørfoder. og det skal også være den rigtige slags.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 80 point
Dato : 07-10-07 17:55

Hvad giver du din kanin at spise?? En kanin plejer at leverer små kugler, nogle hårde og nogle bløde, de bløde spiser den igen.

Når afføringen sidder fast, lyder det som om den ikke får det helt rigtige foder/vand??Det allervigtigste foder for en kanin er hø og kanintørfoder

Du kan vaske numsen med lunkent vand og få blødgjort afføringen så du kan få det af. Du må ikke bruge sæbe, da en kanin er et meget renligt dyr, og vil vaske sig bagefter, så du'r det ikke den får sæbe i sig.

Jeg syntes du skal kontakte en dyrlæge i morgen, for hvis afføringen er løs, har den et problem der kan gå hen og blive livstruende

God bedring til nimsen

Kommentar
Fra : Girlpower

Dato : 07-10-07 17:58

Tjah, den får et stk. salatblad og som du siger - tørfoder, det er vidst kaldet "Best Friend" den får også græs, når den er ude i haven, den fik også engang noget luksus foder kaldet "Festival" men det brød den sig vidst ikke om.

Godkendelse af svar
Fra : Girlpower

Dato : 07-10-07 18:00

Tak for svaret Nordsted1. Jeg håber virkelig ikke den dør af det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-07 18:16

Selv tak... får nimsen ikke hø??

Mine spiser hø, luksustørfoder, tvebakker/knækbrød (en køn gang knaseri, når de spiser samtidig)
og meget lidt grønt (det kom bag på mig, jeg troede de mest ville spise grønt) salat, gulerødder, mælkebøtter, græs, og så nogle af mine blomster krysantemum og stedmoderblomster er et hit, de andre blomster rører de ikke.

Men hvis det fortsætter i morgen, og der ikke kommer alm. kugler, ville jeg straks tale med dyrlægen, kaniner har en sart mave....

Har den været sammen med andre kaniner? I sidste uge hørte jeg lidt i tv om en kaninsygdom, som smitter ret meget

Kommentar
Fra : Girlpower

Dato : 07-10-07 18:26

Altså den har hø i buret (selvfølgelig) og den spiser da også af det af og til, men der kommer faktisk kugler ud, de er lidt mindre end ærter, men det har nok noget at gøre med racen.. men jeg har haft fjernet skidtet fra dens numse en gang men så kommer det bare igen, men jeg brugte din metode med lunkent vand, og det virkede faktisk (efter nogle forsøg med den ufrivillige kanin)

men den har faktisk kun været sammen med andre kaniner, for ca. 8 år siden (det er en meeeget gammel kanin) da den var unge, og var sammen med sin nor.. ellers har den aldrig rigtigt været sammen med andre kaniner, men jeg tror måske jeg vil tage den til dyreløgen, fordi der kommer hele tiden nyt lort i numsen på den, efter det er fjernet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-07 18:42

Når det ligner kugler, ville jeg ikke være så bekymret men det er ingen skade til, lige at ringe til dyrlægen

Kommentar
Fra : Girlpower

Dato : 07-10-07 18:57

Okay, du får lige en tak-for-hjælpen-krammer herfra