/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
rengøring af campingvogn
Fra : SACA2
Vist : 5862 gange
100 point
Dato : 07-10-07 11:29

Jeg har lige fået min campingvogn hjem efter at have været fastligger hele sommeren. Nu er den grøn på taget og skal rengøres. Hvordan gør man dette lettest, og hvordan får I vokset på taget, da den er 220 bred kan man jo ikke nå ind til midten med armene..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-07 11:45

Det grønne får di lettest af ved først at gøre det vådt så Sprøjte sæbe på og lade det stå en tid inden du vasker det af med en lang armed børste med vandgennemløb. De fåe til vask af lastbiler, campingvogne og lignende høje køretøjer.
Som sæbe bruger du bedst en bilchampo.
Der findes andre og mere effektive alkaliske grundrengøringsmidler. Men de vil i længden skade overflaen på lakken . Hvis der skulle være mikrorevner,stenslag osv, så alkalili kommer til den underliggende aluminiumplade, har den slet ikke godt af det.

Hvis algerne er meget genstridige (sidder fast i gammelvoks) kan du hos farvehandleren købe et algefjerningsmiddel, som er uskadeligt for vognen. Følg brugsanvisningen.

Hvis du absolut vil vokse taget , kan du stå på en høj wienerstige tæt på vognen. Føl dig ftem til hvor de underliggende bæringer er i taget , og læg overkroppen ind over der til du kan nå midten.

Et sammenlagt hundetæppe under kroppen skåner vognen og er med til at fordele trykket.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 07-10-07 12:18

Brugsen har i øjeblikket en teleskob børste med vandgennemgang, på tilbud til ca 150.-

Men vær ops på at oringen til slangekoblingen er kæret / revnet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-10-07 12:22

Hvis du bruger dette til vask af campingvog, så får du garanteret en ren vogn. Mange af de vaskemidler der reklamerer for, at det tager alt, selv de sorte striber, har er surhedsværdi på omkring 12, og som transor oven for skriver, vil det gå galt. Vi har camperet siden 1971, og jeg lover dig, at vi har prøvet alle vaske- & polermidmidler gennem årene.

Dette produkt blev i foråret brugt til en Adria 742, fra 2004, som aldrig havde været vasket, og var mere grøn en hvis, af alger. En gang vask med dette Undri fem i en, var nok til at rengøre hele vognen. Det er koncentreret og derfor billigt i brug. En flaske koster ca. 125 kr. og der blve brugt 1/6 til to store campingvogne.

http://www.undri.dk/femien_datablad.html

Når du har vasket vognen i fem i en, og mens vognen er våd kan du med fx en havesprøjte der forstøver, påsprøjte, fra Camp System, vinter voks, til 134 kr. hos campingvognsforhandler, som også er meget koncentreret. Efterfølgende skyller du vognen let og den er "konserveret" til næste forår i en hinde, som du så vasker af igen med fem i en.

På nyrere vogne kan du gå på taget - evt. med en flamingoplade under føderne, eller som transor skriver på en vinerstige.

Endelig har vi fundet noget der virker uden man skal stå og gnide og gnide i de "æggeskallede" sider på campingvognen. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-07 17:35

Det produkt alka anbefaler er sikkert ganske udmærket og uskadeligt for vognen. Men det er ikke nødvendigvis bedre end mange bilchampoer.

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-07 22:02

Hvis din vogn ikke er MEGET beskidt, eller har mange sorte rande i benden af hammer mønstret på siden, er det letteste du kan gøre, at gå ud en dag hvor det regner, og så vaske vognen med autoshampo, som "transor" skriver.
Gør det som sagt en dag, hvor det er regnvejr, så er algerne blødt op i forvejen.
Du kan evt. benytte en shampo med voks i, så slår du 2 fluer med et smæk - og sparer måske også nogle penge på nogen special produkter, du måske slet ikke har brug for.

Og husk så endeligt, at vaske vognen nede fra og op, så det skidt du lige har vasket af, ikke løber ned og sætter sig fast på de flader af vognen, du måske endnu ikke har fået blødt op (regn har det med kun at falde på den ene eller højst to sider, når vognen holder stille).
Når du så er færdig med at vaske vognen, er det som regel nemt at skylle det skidt af siderne, der er løbet ned oppe fra.

Vh.
Finn

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 09-10-07 22:09

Tak for svaret f.elsborg. Bedste svar helt klart....

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 10-10-07 16:14

Takker for point'sene SACA2, og god fornøjelse med arbejdet.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-06-15 19:55

Man kan også højtrykspule, det tager allle alger m.m. i et nu uden brug af kemiske midler.