/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
AEG Lavamat 73600 Fejl C1
Fra : micmac01
Vist : 4553 gange
100 point
Dato : 07-10-07 08:49

Hej
Jeg har fået en fejlkode C1 på min AEG Lavamat 73600 Update.

Der sker følgende:
Maskinen startes på et kulørt program 40 grader uden forvask.
Der høres lidt klik lyde, herefter går maskinen igang. Kigger jeg i
sæbeskuffen, kommer der vand ud i højre side ( til forvask eller skyl) ikke
den midterste (alm vask).
Der går et stykke tid, og der kommer vand ud under maskinen.
Herefter kommer der C1 på displayet.

Der sker det samme uanset hvilket program jeg ønsker at køre.

Jeg har fundet et link
(http://www.atoz.dk/forum/ForumShowReplies.asp?ThreadID=147&GroupName=Hvidevarer),
som beskriver en situation, som kunne være min?
Jeg har pillet toppen af og har kigget lidt på brusepladen. Den er ikke
stoppet i hullerne, så vandet kommer ikke frem til det korrekte/midterste.
Der sidder 3 tandhjul, som ser "fornuftige" ud, de er ikke knækkede i
hjulene (bortset fra det ene, hvor der mangler 2 (i hver sin side af
tandhjulet - tænderne er der, men er ikke så høje). Hvis det ikke er
tandhjulene, og brusepladen ikke er tilkalket - hvad kan det så være.
styreboks ? .... i så fald, hvordan kontrollerer jeg den ???
eller ???

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-10-07 09:50

Det kunne være en slange der lækker, måske i bunden af maskinen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-10-07 12:46

Når der kommer vand ud under maskinen, er der selvfølgelig en fejl/hul et sted, som ikke har noget at gøre med hvilken skuffehalvdel vandet kommer i. (For det kan være at vandet først skal gennemvædet, før den smider sæben i.
Bagbeklædningen af, og godt med lys, så finder du fejlen. Det kan godt være slangen fra skuffen og ned i karret, det kan også være et andet sted.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 07-10-07 14:01

Hej micmac01

Ud fra din beskrivelse kunne det meget vel lyde som om at du har mere end eet problem på maskinen..

Fejl1:
Som pallebhansen anfører kunne den ene fejl jo bedst tyde på at du har en utæthed på maskinen ?

- Afmonter topplade + bagbeklædning
- anvend en god arbejdslampe til visuel fejlfinding
- start maskinen som du selv beskrigver i din indledning..
- kontroller hvorfra vandet kommer... )

Fejl2:
Dersom maskinen skriver fejlkode "C1" i display antyder dette jo at du har et defekt vandfordelingssystem ( hvilket betyder ny bruseplade..)

Fejlkode "C1" fremkommer når maskinens elektronik "mangler" tilbagemelding fra vandfordelersystemet som sidder integreret bagerst på brusepladen..

Du kan IKKE umiddelbart visuelt se en fejl på dette "tandhjulssystem" ( typisk er fejlen at eet af hjulene er "sprunget over" i tænderne - måske grundet en lille sten/urenhed i det tilført vand..)

Du kan med fordel starte med at finde utætheden i maskinen - og udbedre denne..
Herefter kan du gå videre med fejlfinding på fejl2.

Maskinens fejlkode kan resettes/nulstilles via en procedure som du får her:

For at ”nulstille” din maskine skal du følge ovenstående fremgangsmåde..:
•   Sæt programvælgeren på ”OFF”
•   Tryk på og hold dem indtrykket
( Forvask + iblødsætning knapperne til højre på panelet )
•   Drej nu programvælgeren om på ”skåne-centrifugering”
•   Slip de to knapper !
•   Fejlkoden skal nu være ”nulstillet” – Hvis altså fejlen er blevet rettet !
•   Sæt programvælgeren tilbage på ”OFF” igen

Kontroller om maskinen virker ?

En ny bruseplade finder hos os på www.hvidevaredele.dk - skriv blot " AEG 73600 bruseplade " i shoppens søgefunktion..
Skal du evt. bruge fejlkoder etc. til maskinen kan du blot udfylde vores mail-formular.. - da senderv dig disse koder GRATIS..

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : fisker5301

Dato : 07-10-07 16:16

Fejl C1 betyder manglende vandtilførsel,
Fejl CE betyder def. bruseplade

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 07-10-07 16:25

Hej Alle
Jeg har forfulgt Palle og Oles råd ovenfor dvs.
Find fejl 1 - Vand under maskinen.
Under tromlen sidder afløb til pumben. (gummirør på ca. 50-60 mm i diameter)
Der går en gummi slange ud her på Ca 20-30 mm som går ud i en kobling til et rør på ca. 10m.
Der sidder ikke et rør her, og jeg kan ikke umiddelbart se, om der skal sidde et rør der ??
Der kan sidde en slange på størrelse med gummislangen til at tømme maskinen, hvis pumben ikke virker.

Hvad siger I ?

Find fejl 2 - C1
Afventer udbedring af fejl 1

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-10-07 16:41

I mangel af Ole på banen, tillader jeg mig at spørge!
Forstår ikke 10m ?
Men fejlen C1 skyldes at vandet løber af under vask?
Men at der er en lille slange der kan tømme maskinen, er jo naturlig, måske med en prop i enden, men er det den det løber ud af, så er det vel bare at proppe den igen, eller hva?
For du fortæller ikke hvor det kommer ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 07-10-07 17:01

Hej igen
OK
Jeg prøver på en anden måde.
Under tromlen sidder selve afløbet fra tromlen til pumpen. Den går lodret ud fra tromlen.
På dette afløb helt oppe ved tromlen sidder der en gummislange på ca. 25-30mm (længde 20 cm). Gummislangen går ud vinkelret på afløbet. Efter de 20 cm sidder der en "kobling", så man på gummislangen i princippet kan sætte en "knallert-benzinslange på. Jeg kan ikke finde ud af, om denne gummislange skal sidde fast nogen steder, eller om den reelt skal sidde som den gør.
Lige nu har jeg sat en benzinslange på og ned i kloakken for ikke at have det over hele gulvet.
Der kommer altså vand ud af brusehovedet i højre side (forvask/skyl)og ned i tromlen, herfra løber det ud af denne gummislange og ud på gulvet.
Hilsen Michael

Accepteret svar
Fra : fisker5301

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-07 17:01

Der skal være en slange der går op til pressostaten(vandstandsmåler) Den sidder i venstre side i toppen af maskinen

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 07-10-07 17:11

Hold da fast ....
Fejl 1 ser ud til at være fundet,

Lige nu ser det ud til at Fisker5301 ramte præcist. Nu kører jeg en vask og ser, hvad der sker.

Jeg vil også rose Palle og Ole for meget kompetente svar og guides til at komme videre i processen.
Jeg ved ikke, om jeg kan tildele point til flere???
Det er første gang, jeg har været inde i vaskemaskinen (hmmm - bagfra) og kigget, så jeg har lært en masse i de sidste par dage.
Jeg vender tilbage.
Hilsen Michael

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 07-10-07 18:30

Så er jeg her igen. Maskinen vasker nu rigtigt fint...
men under samlingen har jeg været et torsk.
Jeg har ikke set, at potmeteret/programvælgeren var blevet klemt og er knækket. Jeg tror desværre ikke, at sekundlim virker her.

Har I nogle bud.... der er vel ikke en venlig samler, som har noget liggende, som kan passe til en AEG 73600 update.

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : micmac01

Dato : 07-10-07 20:10

Hej igen
Dette bliver så forhåbentlig slutningen på historen...
Jeg har nu skilt programvælgeren af, boret den knækkede stump ud.
lavet et hak på ca. 0,8 cm i den resterende del. (så må aksen bare blive lidt kortere...)

Nu har jeg samlet den og kører den nu en vask på den.

Min kone vil ikke have mig til at lave vaskemaskine mere - hun synes, jeg har været lidt sur på mig selv i dag.

Godkendelse af svar
Fra : micmac01

Dato : 07-10-07 20:16

Tak for svaret fisker5301.