/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fjerne tectyl fra undervognen.
Fra : vi
Vist : 6202 gange
100 point
Dato : 06-10-07 20:14

Hej..
Jeg har en god gammel volvo Amazon fra 69 som jeg skal have fjernet tectylen fra.. Men hvordan gør jeg det lettere for mig..

Jeg har hørt/prøvet disse muligheder:
-Varmepistol og spartel = tager møg lang tid og ikke mulighed for at komme ind i alle hjørner..
-Man kan blødgøre tectylen med Rapsolie = virker ikke særlig godt og det er møg klisterede at arbejde med..
-Kan bruge bums eller andet ligende lak fjerner = ja, det gøre det blødere, men når bestmt ikke hel ind i lager af tectyl.. Altså kun overfladen der påvirkes..
-Terpentin eller andet opløsningsmiddel = Det fordamper hurtigt og kommer ikke helt ind i tectylen før det er fordampet...
-Kan fjerne det sidste klister med en klud og benzin, men det er hulens giftigt og kluden kan ikke tage særlig store overflader før den skal skiftes ud..

Det jeg skal bruge er et middel der kan blødgøre tectylen og så derefter et middel der kan få det sidste klister af bilen.

Kan du hjælpe??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-07 20:22

Hvis det skal gå hurtigt må du bruge en flammekaster....

Nej - der er "kun" den lamgsomme metode.....

Hvis der var nogle nemme ville det jo ikke holde til det danske vejr....

Men hvorfor skal det af...

Kommentar
Fra : vi

Dato : 06-10-07 20:29

Ja, har du flammekaster..

Jo der er en nem måde. Blandt andet brug af tøris kan springe det af, men sådanne en maskine + tøris er dyr i leje..

Og nej, ingen let måde, men der må være en måde hvor jeg blødgøre tectylen og dermed får lettere ved at vaske/spule/spartle det af..

Nej, intet er let ved et projekt..

Jeg skal have det af, fordi jeg vil sandblæse og derefter sende den til metalsering og derefter så et nyt lag tectyl på.. Det gør den tæt på rustfri..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-07 20:33

Hvis du alligevel skal sandblæse - kan du da tage det meste med spartel og derefter sandblæse resten af.....

Kommentar
Fra : vi

Dato : 06-10-07 20:39

Men firmaet der skal sandblæse forlanger det meste skal væk først... Derfor..

Nå men det er ikke spørgsmålet..

Hvad gør jeg...?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-10-07 20:45

Jeg bruger noget der heder bremse rens.Det er bare at sprøyte på så render det af.
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-07 20:54

En opvarmet malekabine og håndkraft er løsningen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-10-07 21:00

Jeg ved ikke om det hjælper, men jeg ville da prøve med en hedtvandsrenser.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-07 21:04

Er det ægte tectyl, eller bare et eller andet rustbeskyttelse, som folk ofte kalder tectyl, selv om det kan være så meget ?

Bums og denslags, skal du ikke bruge, med mindre du også bagefter vil fornye alle gummidele , papkninge osv i ophæng mv.

Prøv en højtryksrenser med meget varmt vand, omkring 80 ° eller mere. Varme blødgør tectyl, så vansrålen kan flå det af. Det er et helvedes varmt og beskidt jpb. Kræver afløb med olieudskiller. Ellers er det også miljøsvineri.

Terpen tin vil langsomt træge ind og blødgøre. I første omgang kun i overfladen, men med tiden også mere i dybden. Kræver åndedrætsværn.

Du er vel klar over ar pladedele, som sandblæses, deformeres.
Du er vel også klar over klar over at pladedele, som varmforzinkes, deformeres.
Du er vel klar over at de fleste lak og malingstyper ikke er holdbare ovenpå galvinisering.

Kommentar
Fra : vi

Dato : 06-10-07 21:13

bremserens?
Må jeg lige se på.. Men det er dyrt at skulle købe bremserens for hele undervognen...

Det med maler kabine.. Tja, dyrt at skulle bygge og dyrt at leje.. Ikke en mulighed..

Kommentar
Fra : vi

Dato : 06-10-07 21:19

Ja, plader bliver deforme, men kun hvis det ikke er en prof og under for højt tryk..
Det er et proffirma der står for alt arbejdet med sandblæsning og metalisering, så der skulle ikke være noget problem der..

Men problemet er at den ægte tectyl skal fjernes.. Det er Pava...

Kommentar
Fra : vi

Dato : 06-10-07 21:21

Og gummidele eller bøsninger bliver skiftet plus at HELE bilen er skilt ad.. Så kemi er heller ikke noget problem...

Det eneste svar jeg har fået endnu er bremserens...

Der må være andre med erfaring inden for dette, som har en nemmere måde...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-07 21:22

Citat
Det med maler kabine.. Tja, dyrt at skulle bygge og dyrt at leje.. Ikke en mulighed..

Ja men så god fornøjelse.
Hedtvand er ikke varmt nok da tectylen virker isolerende og det hurtigt køles ned (vi brugte hedtvandsrensere i gamle dage når der skulle undervognsbehandles og det fjernede kun løs undervognsbeskyttelse), bortset fra det så er det altså ikke muligt at gøre det bedre på en gammel bil end med olieprodukter da tæring oftest sker indefra, specielt i samlinger ved skærmkanter, panerler og dørbunde.

Kommentar
Fra : vi

Dato : 06-10-07 21:23

Og ja.. Jeg har prøvet med en prof højtryksrenser med 140grader varmt vand.. og det tog da også noget, men bestemt ikke alt...

Det er derfor jeg skal bruge et middel til at blødgøre og derefter spule efter med højtryksrenseren...

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 06-10-07 21:24

Hvis du skal restaurere bilen er det med håndkraft.
Spartel og f.eks fortynder afrensning med stiv pensel. Stort arbejde. Gerne som tidligere omtalt ved opvarmning i malerkabine.
Sandblæsning er ikke lige sagen, slår buler overalt i bunden på større flader, med mindre det gøre forsigtigt med lavt tryk eller bedre med glasblæsning.
Der er jo en grund til at autolakerer forlanger en formue når biler som din skal restaureres og f.eks males under vognen i originalfarve.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-07 21:25

Citat
140grader varmt vand..

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-10-07 21:37

du siger at alle de forslag der er kommet er dyre
at leje en hedvandsrenser til 400 kr eller købe motorrens for 300 kr , det er nok den billigste og bedste løsning
og har du råd til at ofre SÅ meget på en så gammel spand med sandblæsning og metalisering , har du også råd til at ofre de sidste få kroner på den
du får aligevel ikke det tilbage du har ofret på den , den falder enda en del i verdi som veteranbil , da du har lavet ting der ikke er med som originalt

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-10-07 22:14

Du skal bare smøre det ind i brun sæbe og dæk det til med blastik og lad det sidde ca en dags tid, måske 2, og så en hedsvandsrenser til at skylde det af med.

Kommentar
Fra : vi

Dato : 06-10-07 22:28

Ja.. 140grader.. Ved det er = med damp..

Det med at det er dumt at bruge penge på sådanne en gammel bil og det gider jeg ikke høre på.. Da det er mit problem og du ikke kender mine hensigter.. (køre drag-race)..
Og jo, er selv mure, så ved det er dyrt at bygge en malerkabine.. og nej, du kan ikke lige rende op til din lokale maler og spørge om du må låne hans kabine for at skrabe pava af...
Altså ingen mulighed..

Det med brun sæbe har jeg også hørt skulle være godt.. Men bare svært at dække en undervogn ind i plast...

Og ja mine herre, ved der er meget arbejde i sådanne et projekt...

Men tilbage til spørgsmålet.. Altså det spørgsmål JEG vil finde et svar på.. Altså ikke hvad I ønsker at diskutere...

Hvordan løsner man tectyl.??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-07 22:29

Jeg håber ikke for dig at du forsøger med at få den varmgalvaniseret, for så vrider konstruktionen.
Seriøse galvanisører nægter at varmgalvanisere eks. rammen til Volvo 210.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-10-07 22:34

det har du fået svar på flere gange
motor , bremserens eller hedvandsrenser
der er ikke bedre svar , og nej det er IKKE dyrt , du skal se det i forhold til hvad du ellers ofre på den
har du ikke råd til at ofre de sidste få kroner på den , har du heller ikke råd til at ofre resten
vil du ikke se det i øjnende , kan vi ikke hjælpe , så er problemet et andet sted

Kommentar
Fra : vi

Dato : 06-10-07 22:36

Nej vil jeg heller ikke gøre.. Som før sagt før, så bliver det lavet af et prof firma, som ved hvad de laver...

Jeg vil meget gerne vende tilbage til selve spørgsmålet igen..
Kan kun anbefale nogle jer at blive medlem i et forum, der er nogle gode debatter...

Kommentar
Fra : vi

Dato : 06-10-07 22:41

Nej, alt er ikke dyrt..
-Men at skulle bygge malerkabine er dyrt (da jeg ikke går ud fra at man kan låne lokal malers, men ret mig hvis jeg tager fejl)
-Bremserens tager overfladen(har lige været ude og prøve, så et godt råd, hvis jeg skal fjerne det sidste snask) Men det trænger ikke igennem alt tectylen.. Altså dyrt..
andet har jeg ikke meldt ud er dyrt..

Nu skal vi ikke ligge noget i munden på mig jeg ikke har sagt..

Og ja, at lave det hårde arbejde er også fint, sku det meste ved at lave et projekt, men kunne jo være der var en måde (som jeg skrev til at starte med) at blødgøre tectylen så det var nemmere at arbejde med...

Jeg takker for intressen...

Men jeg prøver igen...

Nogen der kander et produkt der kan løsne tectyl? altså blødgøre...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-07 22:42

Det kunne også være at Volvo Amazon Klub Danmark har et par gode råd, da der jo skal renses før genopbygning.
http://www.volvoamazon.dk/

Annuller spørgsmålet
Fra : vi

Dato : 06-10-07 22:45

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-10-07 22:45

Så får de et andet forslag der virker et 100 %, smør den ind i bremsevæske, det skal nok opløse det, dieselolie burde også kunne opløse det, hvis det får tid til det, skal holdes fugtig = skal sprøjtes på fleregange til det trænger ind, og derefter hedvandsrense.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 06-10-07 22:46

Når den har holdt så mange år uden tæring, ville jeg foreslå en suplerende alm. undervognsbehand
ling, den skal nok holde din tid ud med mindre du kører morgen og aften gennem vintrene, men i det tilfælde ville en mindre og mere moderne vogn vel være mere passende.
Iøvrigt hvis du vil forfølge din ide med at renovere undervognen så radikalt, som er al ære værd, må du igang med at afmontere karossen og behandle chassisrammen m.m for sig, det er sådan
man gør når man restaurerer veteranbiler. Mvh. og god arbejdslyst. Mvh.K.