/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gammel mikro ovn
Fra : tretentia
Vist : 1781 gange
50 point
Dato : 06-10-07 09:55

hej
vi har arvet en gammel mikro ovn, desværre uden brugsanvisning.

nu er det så vores spørgsmål, når ovnen er på 1300 W er det så den fulde effekt vi skal regne med ? Ovnen kan slås ned til det halve.

Findes der et sted på nettet med tider på forskellige madvarer osv for sådan en gammel ovn ?

Vi har ikke før så meget som overvejet at bruge mikro ovn men kan da godt se den kan være til hjælp af og til.

Yderligere er det korrekt at man ved brug skal vende for eks en færdigret da der ikke er drejetallerken ?

ovnen er en gammel moulinex (mener vi der står da det er utydeligt)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-10-07 10:08

ja fuld effekt er fint, man skal lige havde føling med det, så bare øv jer.
varm fx. en kop vand og se om det tager mere end et minut.
En færdigret skal ikke vendes, men røres i.

Bare lige til oplysning, så kan man få en mikroovn for mindre end 300kr, så måske er den ikke besværet værd?

Kommentar
Fra : tretentia

Dato : 06-10-07 10:15

-> jomfruane

vi er helt klar over at vi kan købe en billigt men da vi ikke før har haft mikro ovn vil vi lige se om det rent faktisk er noget for os, derfor spørgsmålet.

Altså færdigretterne skal der vel ikke røres i det er færdigretter der købes da min mand har valgt at spise dem de to dage jeg ikke er hjemme, altså købte færdigretter fra supermarked.

Besværet værd eller ej så er vi interesseret i netop den ovn foreløbig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-10-07 10:19

Find nogle bøger på bib. om madlavning i mikrobølgeovne.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 06-10-07 10:27

Alle mikroovne har en måde at "dreje stålerne på i forhold til maden". Den tekniske forklaring på horfor er lidt indviklet.

I dag gør de det normalt ved en drejetallerken, som maden stod på. Det er ikke så prakrisk, fordi man så kun kan have runde fade eller små firkantede, som kan dreje rundt udenat støde på.

Blandt de ældre kan man finde noge, som er smartere. Der sidder i toppen, skjult bag plastic en roterende "propel" som i stedet fordeler "strålerne" så maden kan stå fast, og man alligevel får enn god varmefordeling.

I må eksperimentere jer lidt frem med hvor lang tid forskellige ting skal have.

Husk på at energien stort set fordeler sig jævnt i maden , men overvejene i overfladen. indtrængningen er ikke så stor, som reklamer gerne vil bilde folk ind.
Når man bager kartofler i en ovn er man vant til at de skal have lige lang tid hvad enten man sætter en ellet ti ind.

I mikroovnen er der ca 1000W at for dele på kartoflerne.

Hvis en kartoffel er færdig på 3 minutter, skal 10 kartofler have 30 minutter for hver at få ligeså meget varme.

Madlavning i mikroovn er ikke stegning, men nærmere at ligne med kogning.
Hvis man er denheldige ejer af en bruningsfad( ikke til at opdrive mere) kan det dog lade sig gøre at at stege med brun skorpe.

Glæd dig over den gode gamle mikroovn. Dener formentlig kraftigere og bedre end de nye billigovne, som har overtaget markedet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-07 10:29

De fleste "færdigretter" (frosne) skal have omkring 800w (10 min) - altså 60-70% i dit tilfælde......

Husk INGEN metal i ovnen (normalt kan emballagen stilles direkte ind)

Ellers køb et par microskåle - ikke al plastic tåler micro (bliver deform)

Når du så har prøvet det et par gange ved du hvordan den tidsmæssigt skal stilles.....

IKKE 2 microer er ens - derfor kam der ikke gives nøjagtige svar.....

Skriv dem op efterhånden som du får prøvet - så kan du altid lægge et minut eller to til.....

Et eksempel....

Jeg ved af erfaring at kolde frikadeller blot skal have 2 min på 500w for at være dejlige lune

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-10-07 11:09

jeg har selv haft en ældre mikroovn så jeg sammenligner med den. Jo du skal røre i færdigretterne, ellers bliver varmen uens. I vil sikkert opleve den er frossen indeni og kogende udenpå, sådan fungerede det i min.

Grunden til at jeg anbefaler en ny, er at jeg tror aldrig i bliver glad for den. I kan sådan ca bruge den til mikropokorn og varm kakao. Den er for dårlig og i får et forkert forhold til hvad det vil sige at bruge mikroovn.

Kommentar
Fra : tretentia

Dato : 06-10-07 11:42

--> jomfruane det du skriver svarer lidt til at hvis vi havde købt en gammel villa ville den være utidssvarende og du råder så til at købe en ny

hvis min mand for eks vil have en færdigret med gullash og kartoffelmos skal han altså røre i den så det bliver en underlig ulækker gang sjask ? og hvis det er hakkebøf med kartofler skal han mose det først ?? Næ og nej det tror jeg ikke og vi har for i øvrigt netop afprøvet de to ting og måtte sætte fuld effekt på, den blev så ikke helt god i den ene side hvorfor vi næste gang forsøgte at vende efter halv tid og det blev helt ok.

kunne det tænkes at din ovn måske er langt ældre end den vi har arvet her *G*

--> transor dit indlæg var forståeligt vi venter lige og ser om der kommer andre til : - )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-07 12:06

Citat
Hvis en kartoffel er færdig på 3 minutter, skal 10 kartofler have 30 minutter for hver at få ligeså meget varme.

Der er ikke meget kartoffel tilbage så....

Næh....

Det eneste der betyder noget er TYKKELSEN/HØJDEN på retten....

10 kartofler skal ikke have meget mere end den største af dem hvis de ligger "plant"....

Rent bortset fra det står der på ALT micromad hvor meget og hvor længe det skal have....

Problemet med STORE stykker er at overfladen bliver "overkogt" inden varmen når midten.....

Jo "tykkere/højere" ret - jo mindre watt men mere tid....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-10-07 12:48

Måske hasr du ret i min var ældre, men det var mest den manglende drejeskive jeg havde i tankerne.

Ved du hvad, jeg prøver at hjælpe dig og tror bare du skal have lov at være fri, der er i hvertfald ingen grund til sammenligne med en villa eller mose kartoflerne når min pointe er at ovnen ikke er god til de ting du ønsker, men du vil pinedød ikke vil høre så held og lykke med reaktion på andre forslag.

Godkendelse af svar
Fra : tretentia

Dato : 06-10-07 15:22

Tak for svaret transor. Vi har af anden vej fået en fotokopi der næsten er helt intakt så du får point for venlig og god besvarelse. Tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-07 18:45

Tak for pointene.
Jeg beklager de mange slåfejl, men du kunne vel læse det alligevel.

3 minutter pr kartoffel er kun et eksempel på hvordan mængden afgør tiden. I Praksis er 3minutter nok til en meget stor bagekartoffel.

Når man kan skrue ned på mindre effekt, er det for at give længere opvarmningstid, og derfor mere tid til at varmen kan fordele sig i emnet.