/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Arbejdsregler for troltex plad
Fra : lham
Vist : 7012 gange
100 point
Dato : 06-10-07 08:54

Haves grå troltexplader i loft fra start 80-erne-
er der nogle specielle forholdsregler man skal have i orden før man begynder at pille dem ned -?? feks kan der være asbest i så gamle plader?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-07 10:45

Troltex fabrikken er ophørt for en del år siden, Men der er andre , som laver tilsvarende.

Pladerne er af træ med cement, og måske andet mineralsk tilslag, men vistnok aldrig med asbest.

I princippet kunne der være asbestholdigt materiale oppe bag pladerne.

Men pas nu på !!!!! Troltexpladerne kan være en del af det bærende system. Så kan man ikke bare fjerne dem, uden at det går galt.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-07 10:48

Jeg ville behandle dem som om der var aspest i pladere, så er du på den helt sikre side, dvs. maske på og kraftig støvsugning mm

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-10-07 12:50

der er intet sundhedrisiko ved troltexplader , selvfølgelig er evt støv ikke sundt , men intet farligt
men som transor siger , med at de kan være bærende , behøver du ikke være bange for , troltex kan IKKE bruges som bærende loftbeklædning
så bare gå i gang

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 06-10-07 12:59

Bredker har ret.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 16-11-07 08:06

Tak for svaret Nordsted1.
Vi er gået igang, men de er saftsusemig tunge-det må være cementen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-07 08:36

Selv tak,

Fitness center go home, bare fjern nogle plader