/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
sinket lofter og træ på vægge
Fra : blaagaard19
Vist : 2951 gange
40 point
Dato : 05-10-07 15:01

Hej
Jeg bor i en andelslejlighed i Kbh hvor lofterne er sinket, de er lavet af høvlet loftbrædder . I soveværelset er alle vægge beklædt med samme type loftbrædder
Jeg har fået at vide af bestyrelsen at det er ulovligt at have sænket lofter af træ, men kan søge om det må være af gips, men har i samme forbindelse fået af vide at jeg ikke skal regne med at jeg få lov til det.
Jeg har forsøgt at finde ud af hvad det er der er ulovligt, men har blot fra bestyrelsen side fået at vide at det skal laves om.

Mit spørgsmål er hvad er reglerne for sinket lofter, og må man have væge beklædt med træ.
Det ville hjælpe mig meget da jeg ikke har kunne finde svar andre steder.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 05-10-07 15:06

Mit bud er, at det øger brandrisiko. Prøv at ringe til kommunens tekniske forvaltning,

Står der slet ingen regler i dine papirer over lejligheden, så ville jeg bede bestyrelsen om at se de regulativer de benytter

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-07 16:29

Citat
Hej
Jeg bor i en andelslejlighed i Kbh hvor lofterne er sinket, de er lavet af høvlet loftbrædder . I soveværelset er alle vægge beklædt med samme type loftbrædder
Jeg har fået at vide af bestyrelsen at det er ulovligt at have sænket lofter af træ, men kan søge om det må være af gips, men har i samme forbindelse fået af vide at jeg ikke skal regne med at jeg få lov til det.

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål.

Har du købt lejligheden med sænket loft af høvlet loftbrædder samt vægge i soveværelset af samme type brædder !!!!

Citat
Jeg har fået at vide af bestyrelsen at det er ulovligt at have sænket lofter af træ, men kan søge om det må være af gips, men har i samme forbindelse fået af vide at jeg ikke skal regne med at jeg få lov til det.

Jeg kan ikke helt forstå at lejligheden så er blevet solgt. Bestyrelsen skal jo godkende salget af andelslejligheden, og vurdere den før salget.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-10-07 17:25

Det er ikke lovligt at beklæde med træ pga brandfare.
I meget sjældne tilfælde er sænket loft lovligt, det kræver da at elinstallationer er ført med ned (hvilket næsten aldrig sker) og at det er opført på en særlig måde.

Jeg har selv købt en andelslejlighed med en væg der er træbeklædt, med lovning på at fjerner jeg det vil det tælle som en forbedring og dermed give økonomisk konpensation for arbejdet.

Se at flå skidtet ned og glæd dig over den nye rumhøjde, det er ikke noget stort arbejde.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-10-07 19:57

Spørgsmål: Sænket loft

Vi har en gang, hvor alle elkabler, som fordeler el rundt i lejligheden er samlet oppe under loftet i kabelbakker og dåser. Vi kunne godt tænke os at sænke loftet 15 centimeter, isolere og opsætte gipsloft. Nu er vi blevet i tvivl om hvorvidt man må dække kabelbakkerne til. Hvis man ikke må, vil vi gerne vide om der findes alternativer til et fast gipsloft. Vi er ikke interesseret i et 'kontorloft' hvor loftet ligesom hænger i nogle wirer, og hvor loftet består af en række små felter, som kan skubbes op. Findes der noget som ligner et almindeligt gipsloft, men som er nedtageligt? Svar: Sænket loft

Kære Søren Hoelgaard Justesen

Vedr. Tømrermester ? sænket loft.

Skal du have ændret noget ved din el-installation, eller repareret den, eller har du en transformer siddende over loftet til dit halogenlys i gangen, så er det temmelig genialt - og lovpligtigt at kunne nøjes med at kunne afmontere en del af loftet relativt let, da alle samlinger skal kunne besigtiges og serviceres uden at gøre skade på bygningsdele (BEMÆRK: Det er lovligt at lade kabler gå ubrudt igennem bygningshulrum). Der er jo ingen der siger, at du skal bruge et af de eksisterende systemlofter til kontorer. I kan jo prøve at lave jeres egen udgave. Er det et gammelt hus med stuk, kan man spille på at inddele loftet i nogle felter og med stuk ind mod væggene, eller en afstandsliste. Disse felter kan jo så udføres af en gipsplade, eller en brandhæmmende krydsfiner (kan bestilles i et byggemarked), som kan skrues ned, hvis det bliver nødvendigt. Er der ikke stuk i lejligheden, kan loftet stadig godt inddeles i nogle felter uden at det falder ved siden af husets stil. Disse aftagelige felter gør i hvert fald at evt. Reparationer gøres væsentligt lettere, derfor kan man jo godt fylde hulrummet med mineraluld, hvis I vil det for at mindske støjgennemgangen oppefra.

God Fornøjelse.

Med Venlig hilsen
Per Bro Kardel, Arkitekt MAA

Leder hvidere efter noget lovgivning.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-10-07 20:12

Byggepladsen.com ønsker rigtig god fornøjelse med X-pert panelet.Spørgsmål: Træloft

Hej
Jeg har et 1 plans parcelhus fra 1976 hvor lofterne er lavet af foliebelagt spånplade.
Må jeg sætte et nyt træloft op uden at tage det gamle loft ned?
Så undgår jeg problemer med ny dampspærre og 200mm rockwool, der falder ned i hovedet af mig.?
Hvis ikke træ kan bruges hvad så med gips?
Venlig hilsen Svar: Træloft

Kære H. Sørensen

Du må gerne sætte et nyt træloft under det eksisterende loft ? og du har ret, du slipper for meget besvær på den måde ? der er bare et par ting du skal være opmærksom på.

Bygningsreglementet for småhuse siger at der i køkkener og beboelsesrum skal være en loftshøjde på minimum 2,30 m. Så du skal lige måle den eksisterende højde, førend du bestemmer dig for hvad du gør.

Hvis du vælger at opsætte et nyt træloft, så vær opmærksom på at det skal være mindst klasse 2 beklædning, det er en brandklassifikation, det betyder at du kan vælge mellem følgende:
21 mm sammenpløjede brædder
15 mm sammenpløjede brædder med højst 25 mm bagvedliggende hulrum.
9 mm spånplade med densitet min. 600 kg/kbm.
9 mm træfiberplader med densitet min. 600 kg/kbm.
9 mm krydsfinerplade med densitet min. 500 kg/kbm.

Du kan naturligvis også bruge gipsplade, de almindelige fås i 13 mm, men du kan få en renoveringsplade der kun er 9 mm, hvis det kniber med rumhøjden. Gipsplade er klassificeret som klasse 1 beklædning og er dermed bedre brandmæssig set.

Ved fastgørelse af det nye loft, så kan du godt sætte det op direkte på det eksisterende loft. Du skal blot måle hvor tykt det nuværende loft er inden du køber skruer, idet det nye loft skal monteres i den samme forskalling som det nuværende loft. De skruer eller søm du bruger skal altså være så lange, at de går igennem det eksisterende loft og op i den forskalling der bærer det.

Endelig vil det være en god ting at skrue forskallingsbrædderne ekstra godt fast i spærene inden opsætning af det nye loft. Tænk på, at du faktisk hænger en del ekstra kilo op i loftet.

God fornøjelse

Med venlig hilsen

Per Bro Kardel, Arkitekt MAA

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-10-07 20:24

Jammen lovgivningen er såmend bygningsrelementet gældende for etagebyggeri.

se evt min profil

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-10-07 22:12

I etagebyggeri må der ikke sættes trælofter op på grund af brandfare, sættes der et loft skal det være af godkente brandhæmmende materiale.

Kommentar
Fra : blaagaard19

Dato : 08-10-07 11:04

jeg takker for svarene det har hjulpet rigtig meget.

Annuller spørgsmålet
Fra : blaagaard19

Dato : 08-10-07 11:06

jeg har fået det svar jeg søgte