/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan man skille en USB harddisk
Fra : axelbjarne
Vist : 923 gange
100 point
Dato : 05-10-07 02:15

Kan man skille en USB ekstern haddisk af, og bruge den som alm. harddisk...????????Det er en Seagate "Free Agent" desktop.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-07 02:30

Det ved jeg ikke, men hvorfor ikke det er en ganske almindelig harddisk som er indeni, husk at stille jumperen til Slave, hvis disken skal være nummer 2 disk i en computer, i en harddisk boks er den sat som Master, hvorfor overvejer du operationen, det må da være rart at have sikkerheds kopier på en fysisk adskilt enhed ? Jeg har selv selv 2 harddiske installeret på min computer, de er monteret på samme kabel, Master disk med Windows XP og Ubuntu yderst, og Slave disken midt på kablet

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-07 02:34

Det irriterer mig, at jeg ikke kan boote på den....Jeg har også 2 haddiske kørende, men slaven tager jeg fra, sætter den kun til, når jeg vil opdatere den i forhold til masteren.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 05-10-07 02:53

Har du overvejet at købe nogle harddisk skuffer til dine mange diske ? Bare sætte den disk ind som du vil bruge og så køre derudaf, du kan så have styresystem på hver disk og starte med den: http://www.prishammeren.dk/shop/default.asp klik på Pc udstyr og på Harddiskbokse, nederst på siden

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-10-07 10:27

USB harddisk:
fordel > kan tilsluttes under kørsel
Ulempe > ikke så hurtig

Harddisk i skuffe
Fordel > hurtig data transport
Ulempe > skal sættes til før opstart

Ved brug af flere løse harddiske kan med fordel bruges adapterkabel:
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43

Jeg bruger både USB harddiske og skuffer på denne måde.

2 indbyggede skuffeholdere (samme sted som CD/DVD)
2 harddiskholdere med faste harddiske til databackup
1 adskilt (åben) harddiskholder for nemmere tilslutning af forskellige harddiske

Den øverste indbyggede skuffeholder bruges til skuffer med forskellige styresystemer
Den næste bruges til backup af hele harddisken, og sidder der kun ved backup
Alle harddiske er sat til Cable Select så det bare er den øverste som booter uanset hvordan der byttes rundt.

Hvis du sætter en skuffeholder i pc og så sætter en skuffe i til backup når der er behov, vil du være rimelig sikret.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-10-07 10:40

Jeg har prøvet at søge på din Seagate men kan ikke se hvilken størrelse harddisk der er i.
Det er nemlig vigtigt for at vide om den kan bruges som alm. harddisk (slave)
Der kan være tale om en 2,5" eller en 3,5"
En 3,5" måler 10 X 14 X ca.2,5 cm.
Hvad er den fysiske udvendige størrelse på din Seagate.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-07 11:00

Nu har jeg skilt usb harddisken (med en vinkelsliber, ha, ha.)- det er en SATA harddisk, så skal der jo andre kabler til...
den er på 250GB, så den skulle kunne virke almindeligt...har I nogen erfaring med at køre med SATA-diske?

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 06-10-07 13:36

SATA er som ATA bare med andre tilslutninger og hurtigere dataoverførsel.

Jeg kører både med ATA og SATA diske og i det daglige mærker man ikke forskellen, muligt det kan mærkes med et eller andet nyt ekstremt spil.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-10-07 13:45

Nej jeg har ingen erfaring med SATA, men ikke lade være at kommentere dit indlæg, tror du disken kan bruges nu du har fræset boksen op med en vinkelsliber hammer og mejsel var vel også en mulighed

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-07 17:13

Andre kabler - ja hvis der er noget at sætte dem i inde på dit motherboard.
Men det stå i din manual.
Een port til een SATA.
Men har du SATA i forvejen så er der sikkert en port fri, til den nye.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-07 17:33

USB-Harddisken var sgu godt pakket ind, der var ikke andre muligheder end at fræse boksen op....jeg stod da også og fik mig en stille latter, det ser jo noget voldsomt ud. Det var, her må man forstå ordet i sin sande betydning - var en Seagate FreeAgent på 250GB.

Ellers tak for svarene og alle kommentarerne - synes om de små morsomheder...elsker humor.

mvh.
axelbjarne

PS.: Næste gang jeg skal spøge om noget, kan jeg skrive lige som Kurt Thorsen: Her har i mig tilbage, ha, ha.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-07 17:34

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-07 03:18

Selv tak jeg håber du får din "nye" harddisk op at køre