/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Må ledig arbejde i sin ferie?
Fra : cristian2
Vist : 2132 gange
200 point
Dato : 04-10-07 18:30

Jeg er ledig og er blevet spurgt af en gammel kunde, om jeg kan arbejde én dag for ham. Da jeg får understøttelse efter at have været selvstændig, siger min a-kasse, at jeg ikke kan fortsætte med at få understøttelse, hvis jeg arbejder for ham kortere eller længere tid.
Da jeg har opsparet en del ferie, siger en bekendt, at jeg bare kan tage ferie den pågældende dag - hvilket jeg dog tvivler på er muligt.

Er der nogen der kender svaret på det?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-10-07 18:34

Ingen må arbejde i sin ferie.
Efter aftale kan man afbryde sin ferie og arbejde.
Alle feriedage skal afholdes. ( untaget er den sidste uge som kan udbetales)
Om en ledig kan afbryde sin ferie og arbejde............ ??

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 04-10-07 18:35

Det er jo sådan at alle de timer du arbejder skal modregnes i dine dagpenge.
At så du vælger at arbejde i din ferie og dermed udskyde den er jo op til dig selv.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 04-10-07 18:37

Ferie kan udskydes men ikke afbrydes når den er påbegyndt.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 04-10-07 18:39

Men for ikke at komme i klemme med A-kassen så spørg A-kassen til råds. De kender dit svar 100%.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-10-07 18:41

hvis han istedet for at du udskriver regning til ham giver dig en lønsedel går det måske?

Hvad siger din fagforening (Akassen skal man helst ikke spørge ret meget)

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-10-07 18:54

Hvis du holder ferie ja så holder du ferie og får udbetalt dine opsparede feriepenge og hvis du arbejder ja så arbejder du. Det er enten eller.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-10-07 19:04

Din ferie kan afbrydes hvis der belæg derfor.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 04-10-07 19:50

Hvis jeg var startet med at holde ferie og de ringede fra firmaet og spurgte om jeg ville arbejde så var svaret NEJ!

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 04-10-07 21:15

Hold din sti ren og hold og nyd din ferie - ferieloven http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/ferieloven.html - er lavet for at beskytte os alm. dødelige.

Sig NEJ TAK og hold dig fra sligt - så sover du også bedre om natten

Per

Og du kan nemt komme i klemme med fagforeningen - så samarbejd med dem - det er det vi haR dem til - GOD FERIE

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 04-10-07 21:53

Ja, og disse tider hvor der er alvorligt mangel på arbejdskraft, så har kroppen altså godt af at få en slapper.
Kan selv mærke det på min egen krop at hele er ved at være for meget.......forsætter det på den her måde ender det med stress, og det bliver man altså ikke yngre af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-10-07 00:34

Man må da arbejde og holde ferie fuldstændig som man vil.
Manskal bare lade være med at hæve understøttelse eller offenlig hjælp samtidig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-10-07 06:51
Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 05-10-07 09:48

Tak for de mange svar ind til videre! Det tegner til at blive et spændende emne.

For er der hul i lovgivningen? Fra anden side har jeg fået at vide at "man kan selvfølgelig diskutere om det er etisk korrekt, men juridisk skulle a-kassen ikke kunne komme efter én da man lægger problemet over i hvad man kunne kalde feriejura og myndighederne her har i sagens natur ikke hjemmel til at lade det få konsekvens for ens dagpenge.

Er det en korrekt anskuelse?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-07 11:51

Jeg syntes da, at det ville være meget mere interessant at høre hvordan en person med kvalifikationer kan gå ledig for ifølge vores beskæftigelsesminister er der "arbejde til alle" - bare lidt nysgerrig.

Jeg er for øvrigt ret sikker på, at du godt må arbejde kortvarigt så længe det ikke blokerer for længere beskæftigelse og at det opgives og modregnes i dagpengne, men A-Kasser o.s.v. er åbenbart ikke altid lige gode til at forvalte reglerne, der netop tilsigter at du skal tjene så meget som muligt selv.
Jeg kender flere der har gjort det du spørger efter, helt legalt og modregnet i dagpengene da der jo netop ikke må være forhindringer for at du skal forsørge dig selv helt eller delvist.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-10-07 14:08

nogoodbadguy

Citat
så samarbejd med dem - det er det vi haR dem til - GOD FERIE

Gosh.... Jeg har altid troet at fagforeninger havde en helt anden og dybsindig berettigelse.

BjarneD... En bekendt til mig skal bruge en gut / gutinde til lettere kontorarb, tlf. pasning holde styr på en bookingplan, lave en kande kaffe, rende i banken, posthus osv osv..

Krav: Mødstabil, ædruelig, og ustraffet i nyere tid, samt et perlehumør. En altmuligmand på en større køreskole. Der kom mere end 30 ansøgninger. Hvor hulen er den mangel på arbejdskraft LOOOL

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-07 15:37

Citat
Der kom mere end 30 ansøgninger. Hvor hulen er den mangel på arbejdskraft

Ja, netop!
Derfor mit o.t. spørgsmål.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 05-10-07 16:28

I byggebranchen er rigeligt med arbejde.
Jeg er ansat i et gulvfirma hvor vi netop mangler folk på grund af arbejdspres, så hvis man skal finde folk skal man til at skrabe bunden.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-10-07 16:37

Skrabe bunden.... var det ikke et gulvfirma du var ansat i..... Så er det vel godt nok

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 05-10-07 16:39

Hehe, god værkstedshumor du har der...

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 05-10-07 16:43

Hvis man skal have kvalificeret arbejdskraft skal man til at stjæle fra andre firmaer...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-10-07 16:56

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 200 point
Dato : 05-10-07 17:29

Jeg torr misseren for dig er at du ikke må drive selvstendig virksomhed ved siden af dagpengene. Endten fordi du har opbrugt dine 78 uger med selvstendig bibeskæftigelse, eller fordi det ikke kan betegnes som bibeskæftigelse når du tidligere har drevet samme forretning uden dagpenge.

Prøv lige at svar på om du kan få vedkommende arbejdsgiver til at udstede dig en lønsedel på indtægten eller ej. For selvfølgelig er Akassen interesseret i at du selv driver pengene ind...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-10-07 13:08

NEJ!

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 06-10-07 15:57

Tak for svaret jomfruane.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-12-07 23:14

Har gennemlæst svarene.

I er ALLE galt på den, undtagen jomfruane. Der er særlige regler når man er arbejdsløs efter at have været selvstændig