/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Utæt kompressor?
Fra : buggesmoelf
Vist : 4956 gange
100 point
Dato : 04-10-07 10:27

Jeg har lige fået min første hobbykompressor, 24 l. 8 bar. Når jeg slukker den, står luften lige så stille og siver ud med en hvislelyd. I løbet af en times tid er trykket faldet til 0. Er det meningen? Har aldrig haft en kompressor før, så jeg ved ikke, om det er normal opførsel for en sådan.

Accepteret svar
Fra : djguffe

Modtaget 110 point
Dato : 04-10-07 11:10

Hej med dig.

Som du beskriver det, så lyder det som om der er en utæthed et sted. Det vil falde lidt i trykket, men langt fra så mesget som du skriver. Jeg ville få den sedt retur til der hvor den er købt og få den lavet på garantien. Hvis den er brugt så finde det sted hvor den siver og få tætnedt den.
HUSK den vil aldrig blive hel tæt, og du skal ikke plille ved den sikkerhedsventil.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-10-07 11:24

Hvis det er en ny kompressor du har købt, så bør reklamere over utætheden, selv en billig hobby kompressor skal være tæt og holde trykket i et døgn mindst, før den er på nul

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-10-07 11:39

Når kompressoren stopper så skal den aflastes, for at kunne starte igen senere.
Aflastningen foregår automatisk enten elektrisk eller mekanisk.
På vej over til beholderen sidder der en kontraventil som skal spærre for tømning via aflastningen.
Det kan også være, at en eller flere omløbere skal efterspændes.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-10-07 12:08

Du må kan lokalisere hvor utætheden er.
Ved billige komponenter accepterer jeg som regel, at der kan være en bagatel, måske bare en hane som skal justeres, eller en ventil der sidder lidt skidt i klemme.- Jeg ville da lige se efter om det er en bagatel som nemt selv kan laves, uden dog at gøre indgreb i materiellet, der er dog garanti på, og så skal man også passe på at lave indgreb som kan fortolkes fejlagtig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-10-07 12:47

Det er ikke altid, at de billige koblinger/samlinger er lige tætte.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-10-07 12:53

Jeg har lige fået min første hobbykompressor, 24 l. 8 bar. Når jeg slukker den, står luften lige så stille og siver ud med en hvislelyd. I løbet af en times tid er trykket faldet til 0. Er det meningen? Har aldrig haft en kompressor før, så jeg ved ikke, om det er normal opførsel for en sådan.

En kompressor skal ikke tabe luft så hurtig, så der er en utæthed et sted der skal findes, lav en god sæbrblanding, start komprossoren og lad den køre til den stopper med fuld tryk på, afbryd for strømmen (stikket ud) og smør så sæbevand på alle samlingerne og stedet du mener luften kommer fra, er der utætheder bobler det, og så kan du jo vurdere om det er noget der bare lige skal strammes for at blive tæt eller det en en garntirep.
Prøv det og DU vil finde fejlen, med garenti. Vær sikker på at du ikke får vand ind i EL-delene, kommer der vand ind i det skal det tørea før der sættes sttøm på igen.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 04-10-07 13:40

spænd den skrue der sidder i bunden. den er til at tappe vand ud af kompressoren med.

Godkendelse af svar
Fra : buggesmoelf

Dato : 09-10-07 12:08

Tak for svaret djguffe. Jeg var i tvivl om normen for kompressorer, men jeg har returneret den nu og fået en anden, der ikke taber luft.