/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Højvande kun 1 gang i døgnet
Fra : momomo
Vist : 3146 gange
200 point
Dato : 03-10-07 16:14

Når vi har været på ferie i Thailand har vi lagt mærke til at der kun er højvande 1 gang i døgnet, hvordan kan det være når vi herhjemme har højvande 2 gange i døgnet?

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 210 point
Dato : 03-10-07 16:36

Hej momomo

Jeg fandt noget forklaring på:

http://en.wikipedia.org/wiki/High_tide

samt

http://www.websters-online-dictionary.org/mi/mixed+tide.html

Jeg har ikke fået læst det grundigt, men det er tilsyneladende sådan. At visse steder på jorden er der to gange højvande om dagen, mens det er knap så almindeligt med kun en gang højvande i døgnet.

Håber der andre der give en forklaring.

gode søgeord er måske: diurnal og semidiurnal

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-07 17:18

Tidevand er den regelmæssige stigning og fald i havets overflade, som er forårsaget af månens (primært) og solens (sekundært) uensartede tyngdefelter (også kaldet tidevandskræfter).

Stigende tidevand betegnes flod, faldende tidevand betegnes ebbe. Ved fuldmåne og nymåne forstærker effekterne fra månen og solen hinanden, og der kommer en specielt kraftig flod, der kaldes springflod. Hvis der samtidig er kraftig vind, forstærkes floden, så der fås stormflod.

Tidevand kan i Danmark især opleves i Vadehavet ved Jyllands sydlige vestkyst.

Forklaringen på, at der er to tidevandsbølger i døgnet, er, at den effektive kraft, man vil opleve et givet punkt på jorden, er en sum af både et tyngdefelt (fra både jorden og månen) og en (modsatrettet) centrifugalkraft fra jordens og månens indbyrdes rotation. Bevæger man sig fra centrum af jorden imod månen (el. solen) øges tyngdekraften fra denne, mens den modsatrettede centrifugalkraft mindskes. Det giver et øget træk imod månen. Hvis man derimod bevæger sig væk fra månen, mindskes tyngdekraften og centrifugalkraften øges. Dette vil effektivt få oceanerne til at bevæge sig imod de to punkter på jordoverfladen, der er hhv. længst fra og tættest på månen.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Tidevand"
Kategori: Oceanografi

herfra http://da.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8jvande

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-07 21:16

Muligvis fordi I var på bar eller i seng, når det andet tidevand kom. Der er jo godt et halvt døgn imellem, og når man har været meget opmærksom på det ene højvande, kan opmærksomheden være slappet når det andet indtræder. Desuden kan virkningen kraftigt fortyndes af blæst og strøm. Jeg er vokset op ved nordenden af Vadehavet, så jeg har nogen erfaring med, at det ikke altid passer hvad der står i avisens højvandstider. Det har også betydning for, hvornår man skal fiske, så også der har jeg haft det på nært hold.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 08-10-07 23:16

pbp-et - vi var nu hverken på bar el. sov os fra noget tidevand, det var kun 1 gang i døgnet. - Tak til SimonGjer for svaret, forklaringen er på engelsk, men jeg synes ikke det giver en forklaring som jeg kan forstå. hilsen momomo

Godkendelse af svar
Fra : momomo

Dato : 09-10-07 17:34

Tak for svaret SimonGjer.