/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Killing, ved siden af bakken
Fra : SorteTrouble
Vist : 2700 gange
38 point
Dato : 02-10-07 22:11

Hejsa
Er ny herinde, så tilgiv eventuelle fejl...

Har lige fået mig en bette hankat.. omkring 3-4 mdr gammel.
Da jeg fik ham, var der ikke nogle problemer med at lave nummer to i bakken, tisse i bakken har han aldrig villet, kun over risten inde i bruseren. Da jeg fik ham havde jeg bakken til at stå inde i brusekabinen da det var det eneste sted den ikke stod i vejen. Når jeg gik i bad, satte jeg jo så bakken ud foran døren til badeværelset, altså ude i gangen. Problemet er så at han nu ikke vil lave i den overhovedet. han laver i gangen, lige ved siden af bakken, og foran døren udtil. Det er ikke altid en dejlig ting at komme hjem til... Han er også begyndt at tisse over det hele.. Hvad kan jeg gøre for at lære ham at gå i bakken...? Har prøvet at skifte til en anden slags grus i dag, men det ser ikke ud til det hjælper...

Er første gang jeg har en kat, så er lidt i vildrede...
Hvad og hvor meget skal man give en kat i den alder at spise...?

På forhånd Tak

Accepteret svar
Fra : TanteAnne

Modtaget 48 point
Dato : 02-10-07 22:43

Hej har selv en killing i den alder nu, de er bare dejlige, vi har altid haft katte.
Først maden, killingen skal have mad 5 gange om dagen når ikke den er ældre, har jeg læst. Vi giver ham almindelig dåsemad, vi har en voksen kat også de spiser det samme, videnskaben vil nok anbefale killingefoder, men vi har god erfaring med det andet. Der står altid tørkost fremme som de begge kan spise af hele dagen.
Med hensyn til at få den til at gå på bakke har killinger en rytme som små børn, at de ofte skal tisse når de har sovet, hvis du kan nå at få fat i ham når han vågner, så sæt ham i bakken hver gang der er mulighed for det, sådan virkede det for vores som vi har haft siden han var 8 uger, og han går på bakken hver gang. Bakken har stået forskellige steder i huset da vi bygger lidt om ind imellem, men han har fundet den alligevel og har ikke besørget andre steder....

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-10-07 22:46

Stil en kattebakke der hvor han tisser eller laver. Hav evt. flere bakke stående.
Katte bruger oftes ikke bakken for at demonstrere noget er galt. Evt. ændringer i deres daglig dag.
Ny mad, nyt grus, ting der er flyttet i hjemmet, menneskers nye arbejdstider osv.
Jeg flyttede kattebakken tilbage i bruseren hvis jeg var dig.

Vi overtog en 8 år gammel hankat, grundet dødfald, der konsekvent hele livet skred ved siden af bakken, der stod på toillettet, så "problemet" var til at overskue. :-/

Og sørg for bakken ALTID er pinlig ren. Vi har en en hankat her der hellere holder sig, end at bruge en bare let beskidt bakke.

Mht. mad, så har vi her tørkost stående fritilgængeligt døgnet rundt, sammen med frisk vand. Så doserer de selv.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 03-10-07 00:56

Du skal prøve at være meget opservant på katten, når den begynder at skrabe på gulvet med en af forpoterne er det tegn på at den søger efter et sted hvor den kan besørge, og så er det at du skal slå til, snup kræet og anbring den i bakken. Der har den så noget at skrabe i.

Hej !

Kommentar
Fra : SorteTrouble

Dato : 03-10-07 12:19

Tak for svarene.

Han begyndte at skrabe i går aftes, hvorefter jeg satte ham op i bakken, og prøvede at holde ham der, så holder han bare på det, og venter til han kan gå ned igen...???

5 gange om dagen??!!! Synes allerede han er blevet tyk, men ok.. Hvor meget skal han så have? Bag på dåsen står kun hvad en voksen kat skal have...

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 03-10-07 13:15

Ja, jeg giver det der svarer til en godt spiseskefuld, for så spiser han op, er han mere sulten kan han jo spise tørkost. Han kommer faktisk selv og siger til når han er sulten, hvis jeg lige har glemt det. De forbrænder jo også meget, hvis din killing er lige så aktiv i de perioder han ikke sover som vores er, så skal der noget til.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 03-10-07 14:38

Med hensyn til maden: Vi bruger royal canin tørkost, købt hos dyrlægen eller dyrhandlen og de skal have bare 65 gr. i døgnet ( der følger målebæger med) - og katte har faktisk bedst af tørkost.

mht. kattegrus bruger vi hvidt klumpende købt i Rema, men en kat har brug for opmærksomhed og ro - det kan være derfor.

Du skriver den er tyk - prøv at give den en ormekur!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : SorteTrouble

Dato : 03-10-07 21:58

Gucci, er på su, og har hørt dyrlægens mad er rimelig dyrt....?

Han fik ormekur i sidste uge...

Kommentar
Fra : SorteTrouble

Dato : 03-10-07 22:08

Tak for alle svarene, men er stadig i vildrede....

Mht opmærksomhed og ro: han har ro når jeg er i skole, når jeg kommer hjem leger vi, og om aftenen ligger vi som regel bare og hygger... Han har en kurv han ligger i når han vil have fred...

Har nu prøvet at skifte grus, (det hvide klumpende) og stille bakken ude i brusekabinen, men nu skider han godt nok derude, men stadig ved siden af bakken....?
det er en frygtelig masse rengøring...!

Det er som sagt første gang jeg har kat, så har ikke en masse forstand på det, andet end hvad jeg har læst mig frem til. Vil så gerne gøre det godt for den bette, så alle råd er velkomne...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-07 01:10

Det er højsæson for mus. Det er godt og sundt kattemad.
Så lær dog katten at pisse ude i det fri. Det andet er noget ildelugtende svineri.

Husk at få ham kastereret inden foråret. Ellers er det ikke sikkert han overlever sæsonens hankatteslagsmål.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-07 01:14

Det er i øvrigt en kønsmoden hankats natur at gå og strinte alle steder for at afmærke teritoriet.
Det er strengt at komme i et hus med en indehankat.
Det er også dyrplageri at holde kat kun indendørs. Det er værre end burhøns.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 04-10-07 06:28

Når han bliver lidt ældre regulere det nok sig selv, lad os håbe det for dig og din kat.
Iøvrigt kan man købe en sandbakke med hus/låg på, har set sådan en i Harald Nyborg til 148 kr vi har overvejet at få sådan en, da vore mis skraber sandet lidt ved siden af bakken.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 04-10-07 07:42

Jeg er ikke spor voldelig men....
Da vores gjorde forbudte steder, tog jeg den let i nakkeskindet med hen til det syndige sted, hvor den havde lavet/ tisset, sagde fy mange gange og "slog" den let på næsen med fingeren. Husk at trykke hovedet let ned mod syndestedet, så den forstår, hvorfor den lige får et par ord med på vejen. Derefter hen i sandkassen og..... problemet løst inden for få dage.
Og det er altså ikke dyremishandling ! Vi har en glad kat, der blot lige skulle lære....

Venlig hilsen

Gucci

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-10-07 08:01

du skal nok skynde dig at få ham neutraliseret!

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 04-10-07 10:27

Man anbefaler ikke at neutralisere sin kat før den er ca 1/2 år.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 04-10-07 13:53

transor> magen til pladder i indlæg 04-10-07 01:14
TanteAnne> I USA har man altså neutraliseret killinger fra 10 ugers alderen i de sidste 30 år.
Den holdning du giver udtryk for er forstokkket og gammeldags.

Her gør vi det på samme tidspunkt som i US. Og vi oplever INGEN komplikationer, tværtimod. Mindre narkose, hurtigere recovery, og hurtige "overnpå" igen efter narkosen.

Det er så vel og mærke ikke hvem så helst der neutralisere vores killinger i den aldre, det er en dyrlæge med forstand på dét der udføre operationen.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 04-10-07 15:00

Dylægens royal canin koster 229 kr. for 2.5 kg. og med ca. 65 gr. kan du jo selv regne ud, hvad der er billigst. Royal Canin har iøvrig nogle prøveposer på ca. 400 gr. , hvori der ligger en rabatkupon på 100.-, til første gang du køber det.

Ellers har vi også brugt whiskas junior tørkost med 400 gr. til 18.- kr., men de spiser noget mere af den end royal canin - og jeg ved også, nogen mener det er det værste man kan give sin kat.

Har du i øvrigt overvejet om siderne er for høje på sandkassen. Har Missen besvær med at komme derop?
Havde missen overhovedet en sandkasse, der hvor du fik den fra? Nogen er jo født og opvokset i en stald, hvor de kun havde naturen at besørge i.

Jeg bryder mig ikke så meget om neutralisation nu, men kan være en mulighed.
Vores dyrlæge vil helst ikke gøre det før de markerer sig (og føj hvor det stinker - man skal nok komme afsted med den), for at være helt sikker på at kønsorganerne er helt udviklet. Han mener dette skulle kunne formindske faren for urinvejssten ( en lidelse, der gør at missen ikke kan tisse eller har stærke smerter ved det.- Forestil dig ikke at kunne tisse, selvom man skal)

Skal din kat være inde eller ude kat?

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 04-10-07 15:20

Godt ord igen taliskoko, det er jo kun hvad jeg har læst.
I øvrigt skal Sorte Trouble vel snakke med en dyrlæge om det når det er aktuelt.
Det er jo ikke meningen vi skal jorde hinanden her, fordi man har en anden mening.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 04-10-07 15:33

TanteAnne> Enig, og jeg er heller ude på at jorde dig, så jeg vil bringe et par link der forklarer det nærmere:

http://www.catvet.homestead.com/EarlyAlter.html

http://www.inges-kattehjem.dk/?Neutralisation#Tidlig_neutralisering

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 04-10-07 15:43

Jeg har netop været inde og læse om neutralisering af katte, og du må indrømme der er mange meninger, om hvornår det er det rette tidspunkt.
Nu ikke mere snak om det.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 04-10-07 15:47

Jo, men nu taler jeg jo også af personlig erfaring. Som sagt gør vi det her når killingen er 12-14 uger alt efter hvad der lige passer med kalenderen, og oplevelserne vi har haft med tidlige neutralisering har kun været gode. Derfor har jeg ingen problemer med at anbefale det.!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-10-07 17:10

grunden til min anbefaling skyldtes en tur på et katteopdræt jeg var på for nylig. ejeren fortalte mig at man skulle gøre det før de omtalte problemer fik lov at opstå.

Jeg har tidligere haft kontakt med kattens værn som anbefaler samme metode...

Kommentar
Fra : Bettina900

Dato : 05-10-07 22:10

Har både haft en hankat og har nu en hunkat...
Begge blev de neutraliserede i en alder af 4 måneder, ingen problemer i det.
Katten skal ikke have mad 5 gange i døgnet, det er nok med tre, til killinger, skift langsomt over til 2 gange om dagen.
Min får om morgenen og aftenen....både vådt foder ca. et par siseskefulde og resten tørfoder som står til fri afbenyttelse hele dagen og vand. og så samme mål vådt foder om aftenen.
Men katte lever godt nok af bare tørfoder. Helst Royal Canin eller lign. Ikke Whiskas....
Med hensyn til bakken, prøv med aviser foran, så slipper du for rengøringen ved bakke. Ellers så sæt den i bakken så ofte som muligt, har aldrig haft problemer selv. Helst samme kattegrus, hver gang.
Og så er det ikke synd, det er en indekat....
God fornøjelse med katten fremover.... slå den dog ikke....ikke engang blidt..fordi den gør udenfor bakken.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 05-10-07 23:42

Vi købte en kattebakke med tag/hus igår, det fungere fantastisk, ingen kattegrus på gulvet. Killingen er ikke ked af at skulle bruge den, så det er godt. Vi lægger også en avis i bunden før sandet, det gør det også lidt nemmere og skifte bakken, bare ned i en pose knude på og vupsi.

Godkendelse af svar
Fra : SorteTrouble

Dato : 06-10-07 13:18

Mange tak for svaret TanteAnne.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 06-10-07 13:35

Held og lykke med din killing.