/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Tyskland
Fra : pve
Vist : 2254 gange
200 point
Dato : 02-10-07 11:56

Er der nogen der kan oplyse hvordan beskatningen i Tyskland er?

Jeg har ikke brug for et link til de tyske skattemyndigheders side, men mere oplysninger om hvad skatten er hvis man eksempelvis tjener fra 5.000 til 8.000 euro pr. måned eller lign. (dette å til gengæld gerne være dokumenteret).

Har en bekendt der overvejer at flytte men er i tvivl om hvad der skal til i bruttoindkomst for at få en given nettoindkomst.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-07 12:28

Jeg kan trøste (måske) dig med er der reelt IKKE er den store forskel når ALLE udgifter er indregnet.....

Du vil dog ALDRIG komme til at betale så meget af sidst tjente krone som i DK....

Så jo mere du tjener jo større fordel....

Jeg har BEVIDST IKKE sat kroner og ører (€) på da de private forhold spiller en STOR rolle.....

Men for en "normal" indkomst (med alt betalt) har du ca. det samme til rådighed som i DK....

Så er der så visse ting er billigere (biler bl.a. )

Nok er skatten lavere med dertil skal altså lægges alle de ting der her er "gratis"....

Bl.a. sygeforsikring er en STOR post.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-07 12:29

"gratis" i DK naturligvis

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-10-07 12:32

Refi er det du siger, at der ingen forskel er på om man tjener eksempelvis 50.000 kr. i DK eller 50.000 kr. i Tyskland ?

Jeg er med på, at der øvrige forhold, såsom huspriser, indkøb etc., men hvad er der i forksel på udbetalingen efter skatter/sociale omkostninger vedr. lønnen?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-10-07 12:34

+ er der et sted hvor dette kan "dokumenteres" ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-07 12:38

Ved godt at Refi er noget af en ekspert vedr. Tyskland, men der er også denne side, hvor der er et debat forum

http://www.udvandrerne.dk/jlkm/udvandre.nsf

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-07 12:42

Citat
Refi er det du siger, at der ingen forskel er på om man tjener eksempelvis 50.000 kr. i DK eller 50.000 kr. i Tyskland

Umiddelbart vil jeg faktisk tro det er dyrere i Tyskland end i DK, det er i hvert fald det mine tyske bekendte fortæller.

Og nu taler du om 5-8000 euro/måned.......det skal godt nok være en noget speciel og høj stilling for at opnå den løn i Tyskland, da lønnen derned faktisk er gennemsnitligt er betydeligt mindre end lønninger i DK.....

jeg kender danskere der har boet i Tyskland og også "indfødte" tyskere...de siger, at tyskerne er fattige i forhold til danskerne, forstået på den måde, at de har færre penge mellem hænderne til privatforbrug.
M.h.t. eksempelvis deres store biler, klarer de det kun p.g.a. de lempelige bilafgifter dernede.

Det eneste der er en fordel ved at bo i Tyskland, er dem der tager risikoen og bor i Tyskland, arbejder i DK og fusker med skatten, så de næsten ikke betaler noget nogen af stederne....hvis altså det ikke bliver opdaget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-07 12:43

Citat
er der et sted hvor dette kan "dokumenteres"

Ja - min selvangivelse

Citat
Refi er det du siger, at der ingen forskel er på om man tjener eksempelvis 50.000 kr. i DK eller 50.000 kr. i Tyskland

Hvis det er om måneden er det jo ikke nogen "normal" løn - så DER er forskel....

Det var dig selv der ikke ville have links til diverse skattesider.....

Det der har betydning i den sidste ende er vel RÅDIGHEDSBELØBET - eller ?????

Og trøst dig - de lever IKKE bedre end os

Du vil nok i starten opleve at du har flere penge mellem hænderne, men det er kun til "dagligdagen" melder sig - så er det udjævnet - godt og eftertryggeligt.....

Diverse skattefif er så noget der kan spekuleres i, men det kan du også i DK - hvis du tjener nok....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-10-07 12:53

Citat
Og nu taler du om 5-8000 euro/måned.......det skal godt nok være en noget speciel og høj stilling for at opnå den løn i Tyskland, da lønnen derned faktisk er gennemsnitligt er betydeligt mindre end lønninger i DK.....
- lønnen er et sted mellem 6 og 7.000 Euro pr. måned + bil.

Citat
Det var dig selv der ikke ville have links til diverse skattesider.....
- nej jeg skrev at jeg ikke bare ville have et link til en officiel (læs uforståelig tysk hjemmeside), men gerne link til artikler eller lign.

Citat
Hvis det er om måneden er det jo ikke nogen "normal" løn - så DER er forskel....
- det var jo det spørgsmålet gik på indledningsvist

Citat
Det der har betydning i den sidste ende er vel RÅDIGHEDSBELØBET - eller ?????
- lige præcis, der skrev jeg også at jeg gerne ville vide hvad skatten var. Jeg er klar over mad, tøj bolig etc er noget andet, men det er også lidt nemmere at finde noget om.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-10-07 12:54

PS Dova - der skal ikke tænkes kreativt med skattefusk eller lign. til ttrods for at jobbet er tæt på grænsen.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 02-10-07 13:10

Jamen så kort og godt.....

Du betaler ca. 1/3 til skat og sygesikring ( i den lønramme).....

Skal du være "direktør" ????????

Hvor i himlens navn opnår du den løn som alm. faglært...... ?????

Du skal jo liiiige huske at er det kun noget midlertidigt kommer du til at betale "resten" i DK

http://www.dantax.de/indko4tx.htm

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-10-07 13:13

Citat
Du betaler ca. 1/3 til skat og sygesikring ( i den lønramme).....
- kort og præcist - TAK

Citat
Skal du være "direktør" ????????
- Ja

Citat
Hvor i himlens navn opnår du den løn som alm. faglært...... ?????
- nu kender du jo ikke mind uddannelse eller erfaring

Citat
Du skal jo liiiige huske at er det kun noget midlertidigt kommer du til at betale "resten" i DK
- ?? - hvad ,mener du med dette ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-07 13:18

Jeg mener at hvis du IKKE "emigrerer" - så klapper fælden.....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-10-07 13:20

Det var også meningen at flytte permanent hvis det "bliver" til noget. Det er jo ikke en let beslutning.

Men tak for svaret (og linket).

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 02-10-07 13:20

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-07 13:26

Selv tak....

Og held og lykke med det......

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-10-07 06:54

Wow, meget, meget høj løn i Tyskland.

Jeg ved ikke, hvad skatten er, selvom jeg bor her; arbejder nemlig for EU, som jeg betaler skat til.

Men for den løn, er der ingen tvivl om at du kan leve meget godt.

frieda