/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
kørsel i firmabiler
Fra : chicapigen
Vist : 2586 gange
200 point
Dato : 01-10-07 22:15

hejsa
jeg læste lige at told og skat sætter jagten ind på dem der kører i firmabiler på gule plader, og så er det jeg spørger : jeg kører selv i firmabil på guleplader kan jeg så ikke tillade mig at køre ind på tanken og hente min morgen kaffe ?? eller lige smutte i banken ?? når det er i selve arbejdstiden eller er det kun uden for arbejdstid de vil jagte folk ?? er der nogen der ved det

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 01-10-07 22:19

Det er nok mere, når du kører til og fra golfbanen eller dit wellnes center

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 01-10-07 22:23

ja nu kan jeg gå på golfbanen da jeg har en i baghaven , men den sport lader jeg andre om og wellnes center .....................det koster vist kassen så jeg nøjes med bruseren og en god skrubbe børste

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-10-07 22:26

som de sagde i fjernsynet her til aften, så er de ude efter dem der lige sætter børnene af i børnehaven, eller handler ind på vej hjem fra arbejde.

lige her den første tid skal man nok passe gevaldigt på med at lave "private ting" i firmabilen

men morgenkaffen på tanken, de kan jo ikke se om du også har tanket bilen

og banken, det kunne jo også godt være arbejde.

derimod er det jo nok lidt svært at forklare hvorfor man holder ved den lokale kiosk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-07 22:31

Du må godt køre privat i gulpladebilen, bare der er betalt moms for den, og at ejeren er indforstået.

Husk også værdi af privatkørselen på selvangivelsen, hvis det er en firmabil.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 01-10-07 22:37

den firmabil jeg har har jeg en kørselsordning der går ud på at jeg kun må køre til og fra arbejdet jeg skal møde direkte ude på arbejdsstedet og jeg skal køre direkte hjem til min bopæl fra arbejdsstedet, årsagen til at jeg stiller spørgsmålet er at jeg vil jo nødig ha min arbejdsgiver eller jeg selv får en ordentlig rap over tegnebogen....bare fordi jeg smuttede ind på tanken eller i banken for hvis det var tilfældet så ville jeg selvfølgelig ikke gøre det og lege kispus med mit job for oven i bøden ville der helt sikkert også følge en fyreseddel med vil jeg tro

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-10-07 22:41

tja, din arbejdsgiver vil jo nok blive RIMELIG sur hvis han skal betale afgift på din bil. det er jo ikke småpenge der er tale om

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-10-07 22:43
Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-07 22:55

Ind på tanken efter morgenkaffen......strengt taget ikke ok, medmindre du alligevel havde ærinde for at tanke firmabilen

M.h.t. banken.....NIKS...medmindre det er bankforretninger for firmaet og i arbejdstiden....ikke på vej til/fra arbejde for at ordne private bankforretninger.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-10-07 23:01

chicapigen> Hvis du kører til og fra arbejde i en bil på gule plader , som jeg regner med kun er til arbejskørsel, opfylder du så disse betingelser ??

http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1659306

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 01-10-07 23:10

ja det gør jeg sådan set for jeg møder ikke det samme sted hverdag og jeg slutter heller ikke det samme sted hverdag og jeg er om vinteren også med i en vagt ordning

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 01-10-07 23:17

Men i hårde træk må bilen KUN bruges til og fra arbejde, mellem arbejdspladserne eller ud til grossisterne. Så snuppet Told og Skat dig mens du er en hurtigt smut forbi Føtex på vejen hjem efter fyreaften så er der ingen nåde! Ej heller 20min iden du møder Fredag morgen fordi du skal forbi bageren og ha morgenbrød med!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-10-07 23:34

Ok, det var fordi jeg ikke helt havde forstået at det var "skiftenden arbejdssted" du havde.

Har du læst denne ?

http://www.deloitte.com/dtt/cda/doc/content/gulplade-biler%20til%20www.pdf
Citat
Privat kørsel
Efter momsreglerne anses kørsel af børn til
skole/daginstitution, indkøbsture, fritidsaktiviteter
mv. for privat kørsel – uanset
at der ikke sker afvigelse fra den erhvervsmæssige
rute.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-10-07 13:26

Der er to ting i spørgsmålet. Hvis der ikke er betalt moms ved købet, må der ikke køres privat i bilen.
Hvis man fx har tilkaldervagt fra sin hjemadresse, fx el-installatør, så må man køre til og fra hjem, direkte til det tilkaldte arbejdssted. Dette er ikke en firmabil.

Ethver tur uden for "arbejdsruten" kan derfor betragtes som privat kørsel og kan give anledning til såvel bøde som momsbetaling på bilen.

Hvis man får en firmabil, vil der altid være betalt moms på bilen, og man kan frit disponere over bilen, og skal svare skat af værdien efter reglerne om firmabil.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 02-10-07 19:29

Citat
Der er to ting i spørgsmålet. Hvis der ikke er betalt moms ved købet, må der ikke køres privat i bilen.
Hvis man fx har tilkaldervagt fra sin hjemadresse, fx el-installatør, så må man køre til og fra hjem, direkte til det tilkaldte arbejdssted. Dette er ikke en firmabil.

JO det er

Men:

Citat
Hvis man får en firmabil, vil der altid være betalt moms på bilen, og man kan frit disponere over bilen, og skal svare skat af værdien efter reglerne om firmabil

Det er da vist den mest besynderlige definition på begrebet "firmabil", som jeg nogensinde jhar hørt.....og må da vist være det der alle andre steder kaldes FRI bil.

En firmabil er en bil der tilhører det firma man er ansat i, og som den ansatte kører i , i forb. med sit arbejde...........uanset der er betalt moms eller ej, og uanset den er på gule eller hvide plader.

Det spørgsmålet drejer sig om her, er hvordan reglerne er for en bil tilhørende firmaet, på gule plader og hvor der ikke er betalt moms.

Sådan en firmabil må benyttes i arbejdsøjemed og til kørsel hjem/arbejde......og KUN det.

Den ansatte må ikke afvige sin rute i forb. med kørsel i bilen, ikke tage lille Sofus med hjemmefra og sætte ham af ved skolen, selv om det er på ruten, ikke bruge bilen til at køre ind og handle på vej hjem fra arbejde......og slet ikke køre i den uden for arbejdstid/kørsel mellem hjem/arbejdssted.

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 02-10-07 20:51

Tak for svaret dova.
og alle jer andre for jeres svar omkring kørsel i firmabil, jeg syntes det sidste indlæg fra dova er penslet ud så selv jeg forstår det

venlig hilsen chicapigen