/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Generator til kolonihave
Fra : kultx
Vist : 4193 gange
75 point
Dato : 01-10-07 13:54

Jeg har en kolonihave hvor vi ikke må få extern strøm fra seas/NVE

Jeg har kik på forskellige generatore fra bl.a. powergenerator.dk, men hælder meget mod en diesel på 6000watt /400v, men har dog en masse spørgsmål i den forbindelse.

For at gøre det hele lidt indviklet har jeg også invertere til batterier (12->230v) og mange forskellige behov. Har bl.a. overvejet at sætte noget relæ på, sådan at når diesel generatoren er tændt, så slår inverteren fra (uanset om den er tændt eller slukket)

Alt det med HFI relæ og hvordan jeg godt kunne tænke mig det har jeg styr på.

Men nogle af alle mine spørgemål:

1. Hvis jeg sætter inverteren til at trække et køleskab og montere et relæ over, vil relæ'et (et 230v relæ) kunne når at switch hurtigt nok til at kompressoren ikke når at stoppe? Hvad er switching tiden for et normalt relæ (ca.)? Og er det en dårlig løsning? Relæ'et vil måske klappe ved 110volt, inden generatoren er kommet ordenligt igang og så vil den jo give undervolt. Hvis man har computer sat til vil den gå ned. Hvad gør man i proff anlæg?

2. Hvor meget "privat" strøm må man lave? Jeg kender selv en del til en, og har ufattelig mange tavler til mit nuværende anlæg bare med inverter. Der er jordspyd allerede, men hvad er reglerne og hvad kan anbefales af gøre? Der er hfi relæ på det hele.

3. Findes der en måde at gøre HFI relæ'er mere eller mindre følsomme? Jeg kunne godt tænke mig at have en HFI (eller HPFI) relæ på selve generatoren, og så ved min rigtige tavle have et HFI til ude og et til indenfor. Men slår relæ'et ikke "tilbage"? Hvis der løber 30 mA til jord, vil begge relæ'er jo slå ud. Meningen var at jeg kunne have strøm indenfor og hvis en ledning er utæt uden for, så skulle det HFI relæ til udenfor slå fra. Alt kort: Et hoved HFI relæ (må godt være lidt kraftigre) og så 2 mere fint følende til ude/inde og det store ved generator?

4. Generator, hvad skal man vælge? Nogle der kender nogle andre steder på nettet med bedre/dårligere generatore? Benzin vs Diesel, hvad er godt. Ved diesel larmer lidt mere, men havde forstillet mig at bruge lige under 10.000kr. Ved godt diesel bruger lidt mindre brændstof, men hvordan med start en dag det er 10 graders frost.

5. 230v eller 400v. Mit forbrug er umiddelbart 230v til alting. Men er det ikke dumt at bruge 230v? Mit argument er at 230 v 6000watt er fint, men jeg kan ikke bruge standart kabel, det kan jeg med 400volt og jeg har nemmere ved at dele det ud og den dag jeg så alligevel skal bruge 400volt til et svejseværk, så har jeg det. 6000watt på 230v er jo heller ikke helt standart....

Min tanke med 3 faser var at 1. fase til mit havebassin (pumper osv). Ved godt de ikke bruger det store, men så kunne jeg også bruge den til "udendørs fase". 2. fase til udendørs (hækklipper, lys udendørs osv). 3. fase indendørs, delt op i flere grupper, men til lys/køleskab osv osv. Og så lave en anden løsning hvor alle 3 faser gik på og bruge det til el varme (vil ikke blive brugt særligt meget, da jeg nok hurtig bliver træt af at høre på generatoren)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-10-07 14:11

UHA UHA det er godt nok en stor opgave, du har sat os på her.
Jeg vil gerne kigge lidt nærmere på det, og komme tilbage, lidt senere på dagen.

MVH

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-10-07 14:44

Jeg ville absolut vælge diesel da det er rimeligt sikkert at bruge, med hensyn til brandfare.

Det med køleskabet er ikke noget problem.
En kølekompressor må ikke startes lige efter at den er stoppet............. så der skal min. 5 minutters forsinkelse på opstart efter afbrydelse.

Du kan ikke udenvidere koble over mens der er forbrug på (frekvensen er forskudt) - men med batteri backup kan du holde skansen mens omkoblingen foregår - til det som ikke må gå i stå.

En generator kan støje.............

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 75 point
Dato : 01-10-07 16:49

Ja det er da en opgave der vil noget, men ikke noget problen:
1. For at du kan få generatoren til at overtage inverteren spændingen på et splitsekund, uden at der er forstyrelser, GLEM DET. det kræver en del udstyr.
Generator skal op at køre og have stabiliseret sig, så kan du selv koble generator ind og indverter ud med EN omskifter, du kan også bruge et tidsrelæ der forst kobler generator ind, når den har stabiliseret sig, der går ca. 2 min.. Og hvis din kompressor falder ud, så starter den igen efter et stykke tid, jeg er mere bekymret hvis der er en PC kobler på når der skiftes om.
I PROF anlæg køre en PC altid på en UPS.

2. ? Det er jo dit eget anlæg, så hvad reglerne siger om dette ! men overhold gældende regler for stærkstrøm så er du sikker.

3. Du bliver nød til at have 2. PHFI relæer ude ved generatoren et til inde og et til ude, for har du kun et på generaturen så vil det altid slå fra ved en fejlstrøm på 30ma., i gamle dage kunne der fåes et FI relæ derførst slog fra ved 40 ma. men om det er lovligt og kan fåes !!

4. Jeg vil foretrække en diesel.

5.
Citat
5. 230v eller 400v. Mit forbrug er umiddelbart 230v til alting. Men er det ikke dumt at bruge 230v? Mit argument er at 230 v 6000watt er fint, men jeg kan ikke bruge standart kabel, det kan jeg med 400volt og jeg har nemmere ved at dele det ud og den dag jeg så alligevel skal bruge 400volt til et svejseværk, så har jeg det. 6000watt på 230v er jo heller ikke helt standart....

230 V er O & en FASE / 400 V er to/tre FASER. og 6000 Watt total.
6000W på 230 V = kræver en 26 Amp forsikring ved generator og et MEGET tykt kabel fra generatur og ind til gruppetavlen. eller flere forsikringer og tyndere kabler.

400 V tre FASER og 6000 Watt total kræver 3x16Amp, forsikring og kun 2,5 kvadrat kabel til gruppetavlen. og der kan svejses,og her er der også 230V til kaffemaskinen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-10-07 16:59

Citat
Og hvis din kompressor falder ud, så starter den igen efter et stykke tid

Et køleskab der stoppes under kørsel, vil have svært ved at starte igen.

Køleskabskompressoren aflastes ved udligning efter et lille stykke tid, og kan så nemt starte.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-10-07 17:27

Det er automatik bygget ind i et køleskab så det ikke kan starte igen HER & NU efter et strømudfald, der går et stykke tid, så startet det op igen, så køleskabet skal kultx ikke tænke på

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-10-07 17:52

Det er meget på en gang, så jeg svarer lige over flere omgange.

1. Hvis du allerede har ting, kørene på en inverter fra 12V batterier, hvorfor så ikke bare få generatoren til lade batterierne op????
På den måde udgår du fuldstændigt, at skulle koble om. Det er aldrig godt for div. eludstyr, og er svært (dyrt) at lave godt.
Udkoblingshastigheden på relæer er forskellige, men en typisk udkoblingstid ligger på 2-4 mS (fra du fjerner spændningen til spolen, og til kontaktsættet åbner).

2. Her er jeg lidt i tvivl, og vil lade være med at komme med noget.

Vender tilbage med mere.

MVH

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-10-07 18:44

Jammen Hejdu58 - så jeg vist lige ud på maskinmesterskolen og fortælle at det de lærte og viste mig ................................slet ikke passer.
Maskinmesterskolen uddanner bla.a kølemontører.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-07 18:44

Der er lige et par ting du skal huske.
Stærkstrømsloven og installatørloven gælder også for en installation med egen generator, og det uanset hvad spændingen er. Det går ikke godt for en motor at blive momentant koblet fra en vekselstpændingskilde til en anden uden forudgående synkronisering. Forklaringen er lang og meget teknisk. Det hører til emnet "overgangsforløb i maskiner" som er slutprøvefag for stærkstrømsingeniører.
Det er bedre at afbryde helt et øjeblik, og så koble ind på generatoren. Det skal køleskabets automatik, nok finde ud af.

Der skal en meget stor statisk vekselretter til at drive et køleskab med kompressor, som tager en heftig startstrøm. Har du prøvet det ?

Som computor skal du bruge en bærbar med intakt batteri, så går det også godt.

Men jeg synes det er vildt overdrevet med så meget effekt i et sommerhus.

Find et andet sted til svejsning.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-10-07 19:35

Citat
Jeg har en kolonihave hvor vi ikke må få extern strøm fra seas/NVE

Jeg har kik på forskellige generatore fra bl.a. powergenerator.dk, men hælder meget mod en diesel på 6000watt /400v, men har dog en masse spørgsmål i den forbindelse.

Jeg har givet mit bud på dine spørgsmål, men når jeg nærlæser giver det anlednibg til nogle spørgsmål.

Kolonihave uden extern strøm! der er vel fred og idyl sådan et sted, så hvad siger naboerne til en støjende 3 FASET 6 Kw generator der måske kun giver strøm til et køleskab, så det kan levere kølige håndbayer til god nabovenskab, hvis man kan få ørelyd.

Hvordan får du batterierne til inverteren ladt op nu ? for den kræver noget strøm, for at holde dit 230 v køleskab koldt med inverteren, hvad med et gaskøleskab, det kan også køre på 12Vdc eller 230Vac, men er billidst på gas når der ikke er 230 Vac

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 01-10-07 20:07

Hej Kultx,

Det lyder som et spændende projekt du der har gang i!
Umiddelbart er en generator i en kolonihave fint til at klare lidt kortvarige belastninger ved hækkeklipning og lign. samt evt. opvarmning i kortere perioder. Man kan starte denne og lade den køre til man er færdig og der efter slukke den igen.
Til at drive dit køleskab, lidt lys og dine vandpumper mv. ville jeg til enhver tid investere i et ordentligt solcelleanlæg, som fint kan klare disse opgaver, hvis du er helt vild for at opfinde og lege med el kunne du jo sætte en lille husmølle op, som kunne lave strøm til dig på de blæsende dage også.
Hvis du kan stille lidt mere præcise og lidt mindre spørgsmål end en komplet opbygning af et elværk samt installationer med selektive fejlstrømsrelæer med videre, vil det nok gøre det meget nemmere for dig.
Som du ser løber en tråd hurtig af sporet her inde(se køleskabs styringer/elektronik mv.), hvis ikke det er meget præcise spørgsmål.

Held og lykke med projektet
MVH
Aut. El-instalaltør
Michael Holm-Christensen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-10-07 20:08

-

Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 01-10-07 20:11

Spændene læsning som man kun bliver klogere af... Jeg er ihvertfalde med på en kigge!!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-10-07 20:15

Citat fra e.c
Citat
Jammen Hejdu58 - så jeg vist lige ud på maskinmesterskolen og fortælle at det de lærte og viste mig ................................slet ikke passer.
Maskinmesterskolen uddanner bla.a kølemontører.

Mit Citat
Citat
Det er automatik bygget ind i et køleskab så det ikke kan starte igen HER & NU efter et strømudfald, der går et stykke tid, så startet det op igen, så køleskabet skal kultx ikke tænke på

JO, det de viste dig, passer på en stor kompresser, men jeg hendviste til et køleskab

Godkendelse af svar
Fra : kultx

Dato : 02-10-07 02:20

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 02-10-07 03:43

Tak for alle svarene, de har været yderst fyldesgørende og tak for det :). Dem der ikke har fået point, beklager, ville godt have bredt point mere ud...

For at give jer alle svar (som er relevant for alle):

1.
-------------------------------------------------------------------------
Jeg har lidt spillet på 2 heste. Ville høre om det var muligt med en computer, men min mening var sådan set at inverteren kunne køre og trække køleskabet og når generatoren tændte så skulle generatoren lave strøm....INDEN kompressor motoren gik i stå. Altså inverteren laver kun strøm til 1 fase (glemte jeg vidst i farten). Dvs en lynhurtig switching tid og at fasen "passer" sammen er altså ikke 100% nødvendig.

Må indrømme at jeg havde lavet lidt hovedregning: 50Hz = 1sek/50 svingninger=0,02=20 mS...Og uden at tænke mig rigtig om, så tænkte jeg bare...jamen så skal relæet bare have en switching tid på under 20mS, så burde ALT fungere. Man kan så diskutere om det er den RIGTIGE løsning, men hvis switching tiden er så lav som 2-3 mS (tak viskinge), så vil køleskabet ihvertfald kunne klare det uden at stoppe.

Hvordan det reelt ser ud med en rigtig switchmode strømforsyning er måske så en anden sag. Det var mest det med køleskabet der var vigtigt (kolde øl)...

2.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg vil overholde stærkstrøms bekendtgørelsen, men fandt ikke helt ud af svaret... Bortset fra det, hvis det er lavet rigtigt, så er det vel sådan set mest spørgsmål om en kvittering fra en installatør der er forskellen.

3.
---------------------------------------------------------------------------------------------
På det billede jeg har ser det ikke ud til der er HFI/HPFI på generatoren. Jeg vil lave løsningen som hey58 beskriver. Håber at kunne finde et lidt "groft" relæ, sådan at der er HFI relæ mellem tavlen og generator. Tanken med at have et FI relæ var også at sætte de 2 tavler forskellige steder, sådan at den til huset sad inden i huset og den til ude, var i det skur som er tiltænkt generatoren .

4.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Diesel...Tja, den bruger jo ca 1/3 mindre brændstof end benzin, men larmer mere..Alle siger diesel..bla. pga. brandfare...Så bliver det diesel :)

5.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Yep, de (sølle) 6000watt er total og for at gøre ondt værre, så er de 6000watt max og den nominelle er 5000watt. Det bliver 5000watt/3 faser = 1666watt pr fase. Hvilket igen ved 230v giver 1666/230v= 7,2 Amp

Her havde jeg forstillet mig 6 amp automat sikringer...Dog flere af dem, så man faktisk kan overbelaste generatoren, men hvis EN fase (plus nul) kortslutter kan den tage sikringen.

Hvordan ser det ud med svejseværket? 400volt... Det er jo 1666/400=4,16Amp (mellem faserne). Det er jo lidt lidt...Specielt da jeg ikke har set automatsikringer under 6 amp (og de 6 amp skal man godt nok også lede lidt efter)

Heydu58:
Jeg kan godt lide du bekymre dig om mine nabo'er :). Det er sådan at vi ikke må støje lørdag efter kl 14 og ikke må støje HELE søndagen. Diesel udgaven jeg køber bliver støjdæmpet og lamer 64dB (det er vidst dog målt på 7 meters afstand), men dæmpet er det...Jeg ligger ved fælleshuset og har kun EN nabo, de andre ligger lidt længre væk pga af noget vej der skillet det ad, så støj burde ikke blive det store problem, for jeg vil fortrinsvis bruge den i forbindelse med anden støj eller kolde dage hvor der ikke rigtig er andre derude.

Batterierne bliver nu ladet af solceller, og jeg har nogle switchmode opladerere, der lader 5 amp pr stk, som lader batterierne til 14,4-14,6v og når batterier har været deroppe går over på vedligehold og holder batterier fast på omkring 13,6 (Det er vidst også sådan lade teknikken i en powerUPS gør, har jeg ladet mig fortælle). De skulle også være gode til gele batterier og skånsomme over for dem...Så jeg havde forstillet mig at smide 3 af de 5amp opladere på og så ikke andet (15amp x 14v=210watt)...Ikke det store for inverteren, men det kan jo ryge sammen med fasen til mit havebassin :)

Gas køleskab: Dem jeg har set er der ikke Thermostat i og de er også pænt dyre, så hellere diesel generatoren, der har masser af power og med det antal batterier jeg har af 100amp (ihvertfald dengang for 10 år siden da de var nye), så har jeg strøm til nogle dage. Når først køleskabet er på 5 grader (evt med diesel generator), så køre køleskabet jo ikke så meget.

michaelholm:
Tak for dit svar også. Du har ret godt fat i den lange ende og det er også mit umiddelbare behov (meget strøm i kort tid og batteri til lys). Nu er det sådan at jeg har et solcelle anlæg på 3x14 watt (jeg kan allerede høre i griner) :), men det har været nok til en gang om ugen at slå græs på 100kvm, så lidt strøm laver det. Solceller har koster ca 2300kr og en 30 amp laderegulator til 1500kr. Men det laver kun strøm når solen skinner, og batterier har en begrænset levetid, derfor ville jeg igang med generator. Har dog fået fingre i nogle power ups batterier som har holdt i 10 år, hvor man skifter ALLE batterier, hvor jeg så har sorteret 6 stykker fra og belastnings testet dem med 50 amp og tage dem som var bedst :). Jeg ved de koster 1600-2500kr pr stk (100amp).

De larmer godt nok ikke, men batterierne bliver slidt, så jeg tænkte at ET 100amp batteri sammen med en diesel generator var det som passede bedst til mig. Så har jeg også masser af strøm om vinteren og kan lige lade batterierne helt op så de ikke fryser.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
transor:
Tak til dig også :)

Ja, det med at koble ud lidt og så koble ind igen lyder korrekt, omend jeg håber relæ "tricket" kan virke på mit køleskab (også selv om det er så langt fra synkront). Nu fik jeg aldrig skrevet det, men jeg har (også) bærbar og kan ikke rigtig se hvorfor jeg skulle slæbe en stationær pc derud...Så det løser jo i sig selv problemet.

Du skriver følgende: "...meget stor statisk vekselretter til at trække kompressor i køleskab....stor startstrøm..". Jeg er ikke helt med "statisk velselretter" mener du inverteren? Både min 600watt inverter og min 1000watt (nominel) inverter kan trække køleskabet. Min 1000watt trækker også plæneklipperen (900watt)...Der er softstart på inverteren og det er vidst grunden til det overhovedet kan lade sig gøre.

Du syntes det er overdrevet med så meget strøm/svejs et andet sted :).
Tja, jeg kan udemærket forstå din (rationelle) holdning. Men sagen er at jeg skal ud at investere i en generator. Så har det været benzin 1-fase 6000watt, diesel 1-fase 6000watt og diesel 3-fase 6000watt. Der har også været nogle mindre, men det er meget rart at man kan sætte ALT til nu generatoren er tændt. El-varme en vinterdag, opladning af batterier og så den lille bonus at generatoren bliver med fjernbetjening, så jeg altså inde fra huset kan tænde den (måske endda hjemmefra med lidt modifikationer) så der er varmt til når jeg kommer derud.

Det er godt nok en kolonihave, men jeg tror bare en eller anden dag, så skal man bruge 400v til et eller andet, og så vil man ærge sig over man sparede 1000-2000kr og købte en på 230v...Eller rettere, allerede når jeg skal have ledning til 6000watt vil jeg ærge mig. Om det er overkill.....JA!!! :)

viskinge:
Det er rigtigt at jeg har ting på 12v allerede, men det fungere kun delvist. Jeg har 2 invertere og 2 tavler, den ene til købeskab den anden til udendørs hvor jeg slår græs. Når jeg virkelig hiver power, så er der ikke alt amp nok til startstrøm og nogle gang kan begge invertere godt brokke sig. Slå slukker køleskabet og sætter kompressoren fast...ihvertfald bruger det VOLDSOMT med strøm. Min 1000watt inverter kan bære det, min 600watt slår fra. Så mit nuværende system er ikke optimalt. Regler man lidt på det, så er mit forbrug 900watt til plæneklipper og ? 500watt til køleskab. Dvs mit forbrug er ca 1500-2000watt (for at sætte det lidt højt). Spændingen på batteriet faldet, så lad os sætte den til 10.8v og så skal der gives 2000watt. Det giver knapt 185amp.

185 amp er virkelig meget (Ved godt at det reele regnstykker nok ville sige 100amp), men et lade apperat på 100-200amp på 12v er vidst ikke noget man betaler sig fra...med mindre man tog en bilmotor og satte 2 almindelige 12v generatore på. De laver ca 60-65 amp pr stk....Men så har jeg ikke 3 faser hvis jeg skulle bruge det

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det blev lidt langt, men jeg syntes i alle har fortjent svar for jeres indsats

1000 tak for hjælen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-10-07 08:31

Nå, du har allerede lukket spørgsmålet, jeg var jo ikke færdig med at svare

Til dine første spørgsmål (fortsat):

3. Der findes en slags HFI relæer, hvor man selv kan indstille fejlstrømmen. De består af en måletrafo (hvor alle 4 ledninger skal i gennem) et modul (indstilleligt) med styrestrøms relæudgang. Du skal så have en stor kontaktor til at afbryde hovedstrømmen. Hvad de koster ved jeg ikke, men kunne forestille mig at de ikke er billige.
Men en ting du må gøre for at få HFI relæer til at virke (som slet ikke er nænvt i denne tråd) er at jordforbinde generatoren. Den er i stjernekobling, hvor stjernepunktet er "nullen" Dette punkt skal jordforbindes ved generatoren.
En anden ting: Man bør aldrig sætte HFI relæer i "serie". Måske kan dette bedst forklares, ved at tegne et lille enstrengsdiagram. Hovedstrømmen bør kun gå igennem 1 HFI relæ, fra generator til forbrugsting. Du kan godt lave 2 tavler med hvert sit HFI relæ, men hvis man kigger på det, sidder de jo også i parallel. Grunden til at man ikke sætter HFI relæer i serie er, at hvis du får en stor jordfejl, vil begge to trippe. Det er uanset, om det ene reagere på 30 mA og det andet på 1 A.

4. Det syntes jeg ikke, at jeg vil kommentere på, når man ikke kender behov, stedet den skal bruges, økonomi osv.

5. Du skal altid sørge for, at have en nogenlunde ens belastning på alle tre faser, ved 230 volt forbrugsting. Det kan være meget svært at opnå, men en god planlægning kan hjælpe meget.
Jeg vil fraråde, at køre feks. med en fase ubelastet, medens der belastning på de to andre.

TIL DINE AFSLUTTENDE KOMMENTARER:

1: Bemærk at den tid jeg nævner er udkoblingstid, og den kan variere meget, afhængi af relæet.
Indkoblingstider, har jeg ikke den store erfaring med, men vil skyde på, at den er noget højere.

5: I følge min beskedne viden, kan du ikke regne det ud, så simpelt.
Jeg mener du skal bruge denne formel:

U x I x (kvadratrod 3) X Cos(fi)
------------------------------------- = KW

Dit svar til michaelholm:
Du har 3 X 14 W solceller (fint nok), men så har du en 30 A regulator til Kr. 1500,00!!! (den står da vist ikke lige af). Jeg vil lige nævne, at jeg bruger en regulator på 4 A (min solcelle er ca. 12 W) men den koster altså kun Kr. 140,00. så selvom du skulle købe 3 stk. er det da meget billigere.
(blot en oplysning)

---

Et ladeapperat til mange ampere, er altså til at betale sig fra. Harald "skrot" har feks. et til Kr. 1795,00 der kan give 75 A kontinuerligt og 500 A i korte perioder (feks start af en bil)

Nå, men det korte af det lange: hvis jeg skulle give dig et godt råd, ville det blive, at vælge en 1 faset løsning.
For mig at se, ville det give flest fordele, og kun en ulempe (at du ikke kan bruge et 3 faset svejseapperat, men hvor tit vil du få brug for det??)
På denne måde skal du overhovedet ikke spekulere på, hvor skævt, du belaster din generator.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-10-07 08:45

PS:
Glemte lige: Man kan sagtens få aut. sikringer under 6A, jeg har bla. nogen der ligger, på 2 A.
Ved godt, at de ikke lige, ligger på hylderne i byggemarkedet, men skulle kunne skaffes i løbet af en dag eller 2.

MVH

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-10-07 09:38

Selv tak kultx

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 02-10-07 12:31

Viskinge:

Sorry at jeg har "lukket", er lidt grøn herinde på boardet :S . Dit svar er mindst lige så godt som heydu58. Håber på tilgivelse... :/

3. Du har ret i det med de 2 HFI/HPFI relæ'er. Tror jeg trækker det ene hovedkabel uden relæ og laver en hoved afbryder med en automat sikring i stedet. Problemet er ellers at de 2 relæ'er ikke skal være samme sted og at jeg godt ville have et bare 300mA FI relæ på hovedstrømkablet, hvis jeg skulle være så tosset at grave i det ved et uheld.

4. - :)

5. Det bliver meget svært at overholde lige belastning, men vil gøre mit bedste. I småtings afdelingen vil det være næsten umuligt, dog ville jeg med mit el-varme lave en præcis deling (Så meget det nu er muligt med radiator med thermostater).

Afsluttende kommentar:
----------------------------
1. Havde også forstillet mig en omkoplingstid på 100mS. Nu skriver du udkobling, men jeg havde forstillet mit ET dobbelt relæ. Som heydu58 nævnter skal man bruge EN omskifter, for at undgå duften af afbrændt inverter :)

5. Nu har jeg siddet og regnet lidt på din formel, og det ser lidt bedre ud

Sådan som jeg lige husker "plejer2 cos (fi) at være 0,8, hvilket er ca 0,99 (hvilket igen er så tæt på 1, at det næsten er ubetydeligt).

Dvs:

400v x 7,2A x 1,73 x 0,99 = watt = ca. 5000watt

Er det nogenlunde korrekt?

En anden måde at regne det ud på kunne vel så være 230 watt x 1666watt (se andet regnstykke)=7,2 amp. Og der er så samme antal amp på 400volt som på 230 pga det er 3 faser og fase forskydning. Igen 1666 watt x 3 faser = ca 5000watt

Solceller anlæg:
Det er en lidt stor ladeenhed, men jeg kunne godt tænke mig en der kunne styre ladningen og vise forbrug osv. Den har også indbygget en slags watt måler. Den måler amp ind og ud også i amp timer, sådan at jeg kan se på 14 dage at nu er der ladet 100amp på batteriet. Den kan også måle forbruget (og det løber hurtigt op i 30Amp). Desværre regner den på ind og udgang, så når den store inverter sidder direkte på batteriet, så kan den jo ikke finde ud af hvorfor batteriet ikke er ladet op når der ikke har været forbrug. Men meningen var at jeg købte den så stor for at den skulle kunne måle ALT.

Det problem bliver lidt løst af diesel generatoren, da jeg jo så ikke vil have det høje forbrug. Desværre er 30amp ikke nok til at starte køleskabet, så...

Det kunne godt være man skulle overveje sådan en harald nyborg lader. Havde tænkt på den, men tænkte at de kunne være lidt hårde ved batterierne. Der er jo INTET elektronik i dem...ud over en trafo og en enretter/brokobling. Har prøvet et 300E og hvis batterier er ladet op giver de på fuld power noget der ligner 5Amp og det er der vidst intet batteri der tager skade af.

230v vs 400v
Godt argument...Nu er jeg blevet i tvivl igen... :S :) . Tror bare jeg lige pludselig en dag får brug for 400v, lige nu kan jeg ikke se til hvad lige nu, men NÅR dagen kommer tror jeg at jeg vil irritere mig over ikke lige at have brugt lidt ekstra nu jeg alligevel skal grave hele haven op :)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-10-07 08:37

Helt OK, du er tilgivet

Jeg tror der er noget galt i din udregning:
Citat
Sådan som jeg lige husker "plejer2 cos (fi) at være 0,8, hvilket er ca 0,99 (hvilket igen er så tæt på 1, at det næsten er ubetydeligt).

Hvis cos(fi) er 0,8 (meget passende størelse), så er den altså 0,8. Hvordan du lige pludselig får den til at være Ca. 0,99 (1) må da vist kræve en forklaring.

Hvis du regner med 0,8 kommer du frem til, at du kan trække Ca. 9 A per fase.

400 X 9 X 1,73 X 0,8
------------------------- = 4,982 KW

Jeg er næsten 99% sikker på at denne udregning, er rigtig, men det er mange år siden jeg har brugt det. (kan ikke huske alle detaljerne)

Ved nærmere eftertanke, er det nok ikke helt umuligt, at bruge et 3 faset system, så længe du bare sørger for at belaste faserne nogenlund ens. Jeg kan godt se lidt fordele i det (fremtidssikring).

Hvis du vælger det 1 faset system, så må man jo gerne nedgrave et 4(5) X 2,5 mm² kabel, så hvis du om 5 år vil lave om, skal du ikke til at grave igen.

Men lad os endelig høre mere om projektet, det er spændende (og lærerigt)

MVH