/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
carport
Fra : maler-fidusen
Vist : 695 gange
70 point
Dato : 01-10-07 12:13

da vi flyttede ind i huset var der opført en carport på 45m2 i skel. Denne er med i BBR.
nu taler vores nabo om at den er for høj (og det er den vist med 5 cm i den ene ende) og at det muligvis står lidt over skel...
hvordan er vi stillet i denne sag?
kan vi risikerer at skulle rive den hele ned??

takker

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-10-07 12:29

Hvis den er med i BBR må der jo foreligge en byggetilladese, check det med kommunen. Det bedste vil dog være at vise naboen BBR. meddelelsen, det er bdst hvis i kan være venner, hegnsstridigheder er noget skidt imellem naboer.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-10-07 12:49

Hvis det er tilfældet, må han kan bevise det, og så må det jo være sælgeren til jer som er ansvarlig, - også fordi, han kan ikke være uvidende når naboen er vidende, så ved handel har han handlet i ond tro.
Hvis det er tilfældet at naboen har ret, så spørg/rådfør jer ved den mægler som har formidlet handelen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-07 12:54

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X76AEB1B456D9BD8AC1256DD600491FED

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/ekspert.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=X0E393A05789CB6EAC1256C3100765F0

Citat
Klage over bygninger og hegn
Klage over bygninger i skel skal rettes til kommunen. Her kan du desuden få mere at vide om tekniske byggeregler. Kan du og din nabo ikke blive enige om et hegn, kan den klagende part henvende sig til hegnsynet. Det koster ca. 1.125 kr. (2006), at indberette en klage, som den tabende part kan blive pålagt at betale. Hegnsynet vil prøve at få partnerne til at enes, men lykkes det ikke, afgør hegnsynet sagen.

Fra http://borger.dk/forside/bolig-og-flytning/naboforhold/skel-mellem-grunde#Klage%20over%20bygninger%20og%20hegn

Såfremt naboen fortsat brokker sig hvis carporten er 5 cm for høj, så tal med kommunen om en dispensation, under henvisning til, at bygningen var sådan da I overtog ejendommen.

M.h.t. at carporten muligvis går over naboens skel, er det lidt mere omfattende (og muligvis dyrt, såfremt I taber en evt. sag) for så er det hegnssyn, opmåling af grund foretaget af en landinspektør o.s.v.

Citat
En generel regel:

Tvister om skellets placering afgøres af en landinspektør. Konstateres en sådan tvist under Hegnsynets åstedsforretning vil hegnssagen blive udsat og kan først genoptages, når skellet er afsat.

http://www.hegnsyn.dk/

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 70 point
Dato : 01-10-07 17:44

Her er reglerne for at bygge en carport i skel, men når den er noteret i din BBR meddelelse, har kommunen været ind over på et tidspunkt, så hvis den vitterlig er for høj, ville jeg som andre siger, søge om dispentation, evt. udgifter ville jeg pålægge sælger af huset

11.3.1: Garager, carporte, overdækkede terrasser, som ikke er hævet over terræn, drivhuse, skure og lignende mindre bygninger til udhusformål, herunder fyrrum samt lagertanke for fyringsolie og lignende installationer, som er nødvendige til selve bygningens drift, kan opføres i eller nærmere skel end 2,5 m, når betingelsserne a - e er opfyldt:

a. Det samlede areal af de bygninger, der ligger i eller nærmere skel end 2,5 m, må ikke være over 50 m².

b. De sider, der vender mod skel, må ikke have større samlet længde end 12,0 m. Anbringes en bygning i et hjørne af grunden, medregnes kun den længste side. Anbringes en bygning nærmere 2,5 m til to modstående skel medregnes kun den længste side. Udhæng udover 0,5 m medregnes til bygningens længde. Længden af en carport måles 0,5 m inden for tagfladens begrænsning.

c. Ingen del af bygningens ydervægge eller tag, må inden for en afstand af 2,5 m fra skel være højere end 2,5 m over terræn eller det for bygningen fastsatte niveauplan.

d. Der må ikke udføres vinduer imod skel.

e. Tagvand skal holdes inde på egen grund.

(11.3.1): Bygninger, som opføres i skel eller nærmere skel end 2,5 m, skal holdes under den viste stiplede linie (se tegning 28). Inden for 2,5 m fra skellet må bygningerne ikke være højere end 2,5 m. Fra 2,5 m og videre ind på grunden må højden ikke være over 1,4 x afstanden til skellet, svarende til de bestemmelser, som gælder for enfamiliehuse, se afsnit 2.7.

Tegning 29:
a x b = carportens areal
c = carportens længde

Tegning 30:
A +B max. 50 m2
x + y max. 12,0 m

Tegningen kan du se her http://www.ebst.dk/BRS98_11_ID411/0/54/0

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 02-10-07 09:48

Tak for svaret Nordsted1. jeg håber ikke der kommer nogen stor sag ud af det, men vores ædre nabo er meget sær..... kan ikke helt forstå han sådan holder af at lave problemer for alle sine naboer.... (det er ikke kun os!) nu må vi se....