/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Inde-bord til ude-bord?
Fra : melbit
Vist : 1557 gange
100 point
Dato : 01-10-07 08:16

Godmorgen alle kloge hoveder
Jeg har et masivt fyrtræs-køkkenbord som er lakeret.......og i stedet for at kassere det, vil jeg gerne kunne bruge det udendørs til næste sommer.
Hvordan skal det behandles for kunne holde til det danske vejr? Kan det overhovedet lade sig gøre uden alt for megen "bøwl" ?
Melbit

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-07 08:21

Med risiko for at få verbalt på tæven vil jeg sige: Rens lakken af og giv stel og sarg farveløs træbeskyttelse. Pladen skal have olie både på over-og underside men uden giftstoffer i - eventuelt farvet ædeltræsolie. understellet kan også få noget farvet efter at det farveløse er trængt ind og tørret. Farven beskytter mod UV fra sollyset.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-07 08:23

Du kan give det endnu en gang lak på oversiden og i kanterne, eller slibe ned og give træbeskyttelse. Det er et spørgmål om hvordan det skal se ud.

Er du helt sikker på at det er massivt fyrretræ. Det er ikke så almindeligt.
Hvis det er massivt er der risiko for at det revner, hvis det får fugt, så det er nok bedst at sætte det under tag i fugtige perioder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-07 08:25

Hvis det får al den olie, det kan drikke, vil det ikke suge så meget fugt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-07 08:35

Kære pbp.
Jeg kan ikke give dig verbalt tæv, så du må nøjes med skriftligt.
Nu ved jeg ikke hvad slags olie du foreslår. Der sælges træolie, men det er jo ikke olie af træ , men olie til behandling af træ. Normalt baseret på linolie. Hvis der ikke er gift i ( det vil der normalt være), så er det rigtig guf for bakterier , skimmelsvamp og snegle. Bordet bliver hurtigt sort og ulækker i det fri.
De normale træbeskyttelsesmidler med fungicider er ikke særlig giftige for mennesker, men man skal naturligvis ikke lægge mad på den nøgne bordplader. Det skal man bestemt heller ikke hvis den er oliebehandlet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-07 08:55

Det er da ellers oliebehandling, man giver spækkebrætter af træ

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 01-10-07 08:56

Hej igen............. Er det så nemt? Bare at give det en ekstra omgang lak............
Om bordet så bare holder et par år eller tre - så er det helt fint, da det ellers bare skulle have været kasseret

Accepteret svar
Fra : Laika_pigen

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-07 09:23

Hejsa

Som maler vil jeg sige det kan du godt, når du ikke forventer mere af det alligevel.
Du skal ha vasket det af i noget grundrens. Så skal det lige matslibes. Der efter kan du give det noget skibslak, det er hårdføre og holder godt.

Håber du kan bruge det.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-07 09:34

Ja et spækbræt opbevares inde og vaskes dagligt, hvis det bliver brugt, og opbevares ellers tørt. Der har skimmel og snegle ikke så store chancer.
I de gode gamle dage sæbeskurede man sådan et bræt dagligt med rigtig brun eller grøn sæbe.
I dag vil man til et spækbræt af træ bruge mere holdbare træsorter. Fyrretræ, med eller uden olie , tåler ikke opvaskemaskine.
Olie er ikke nødvendigt på et spækbræt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-10-07 10:22

Vi har løst opgaven, ved at male med hvid heldækkende GORI extra, ovenpå det lakerede indebord.
Det har stået ude nu to somre, med en god vandtæt voks/acryldug, som iøvrigt passer i farve til andet vi har. Tilsyneladende er det ikke angrebet at noget, - det ser ud som vi satte det ud sidste år, men vi tager det dog ind på terassen om vinteren.
Det må siges at det står på flisebelægning, og under foden har vi sat plastdupper for ar det får chance for ventilation under foden, - for at hindre at det står i evig fugtoptrængning i træet.
Når vejret nu begynder med konstant høj fugtighed, er det så snart tid at sætte det ind igen. - Følger faktisk meget "sommertid".

Godkendelse af svar
Fra : melbit

Dato : 01-10-07 14:45

Tak for svaret Laika_pigen. Det er i hvert fald det svar der passer bedst til hvad jeg "gider" at gøre ved bordet - og så kan jo holde eller lade være