/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tilbagebetaling af husleje?
Fra : punkler
Vist : 3478 gange
200 point
Dato : 30-09-07 19:45

Hejsa Kandu'er!
Håber i kan hjælpe mig!!

Jeg har netop fået medhold i en klage til huslejenævnet omkring min husleje. I afgørelsen står der flg.:
"De for meget opkrævende beløb skal tilbagebetales til lejeren. Beløbet forrentes fra de enkelte betalingstidspunkter med en årlig rente, der svarer til den rente, der er fastsat efter §5, stk. 1 og 2 i lov om renter ved forsinket betaling m.v."

Jeg ved godt, hvor meget jeg skal have tilbagebeltalt mht. for meget betalt leje. Dog kan jeg ikke beregne den rente der henvises til - hvordan gør jeg det???

Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 30-09-07 20:32

Lov om forsinket betaling (renteloven):
§ 5. Renten efter forfaldsdagen fastsættes til en årlig rente, der svarer til den fastsatte referencesats med et tillæg på 7 pct. Som referencesats anses i denne lov den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år.
Stk. 2. Justitsministeren kan hvert andet år efter forhandling med Danmarks Nationalbank og Økonomi- og Erhvervsministeriet ændre renten, dog således at det i stk. 1 nævnte tillæg ikke kan fastsættes til mindre end 7 pct.

Nationalbankens udlånsrente finder du her:
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/minfo.nsf/side/Historiske_rentesatser_for_udlaansrenten!OpenDocument

Det er ikke muligt at hjælpe dig mere uden at kende beløbenes størrelse og tidspunkterne for betaling.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 30-09-07 20:52

okay, det lyder jo meget godt, forstår bare ikke så meget af ovenstående...

tidligere leje 4800,-
ny leje: 4246,-
har boet her i 11 mrd.

er det muligt at beskrive regnestykket??

på forhånd tak!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-10-07 07:35

Sådan her kan du udregne det, måned for måned, hvilket må betragtes som betalingstidspunkter.

4800-4246= 554 (som er det beløb du skal have tilbage, for hver måned)
så kommer renten for den første måned:
554/100 X 7 (årlig rente) / 12 (det er jo kun 1 måned) = 3,23
Total efter 1 måned 554+,3,23 = 557,23 (overføres til næste månedes beregning)

Anden måned:

554+557,23=1111,23 (beløbet der skal beregnes rente af 2 måned)
1111,23/100 X 7 /12 = 6,48
total efter 2 måned 1111,23+6,48 = 1117,71

Tredie måned:
554+1117,71=1671,71
1671,71/100 X7 /12 = 9,75
total efter 3 måned 1671,71+9,75 = 1681,46

osv. osv.

Det er den "manuelle" metode.
Der findes dog lommeregnere der kan udregne det direkte, men jeg er ikke i besidelse af en sådanne.

God fornøjelse
(brug nu pengene fornuftig)

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-10-07 08:09

UPS.

Der mangler lige en lille forklaring, til mit regnestykke.
Jeg har blot sat den årlige rente til 7 %
Mit regnestykke er mere en forklaring, end det er det nøjagtige beløb.
Håber du forstår.

MVH

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 01-10-07 09:59

Ja okay, lyder meget enkelt...

Har fundet flg. side. Hvordan bruger jeg så disse rentesatser? Skal jeg bruge hele morarenten hver måned, eller blot udlånsrenten og derefter lægge tillæget på 7% oveni det samlede beløb?

http://www.nationalbanken.dk/DNDK/minfo.nsf/(sysPrintViewDefault)/Morarenteprocesrente!OpenDocument&popUpWindow+CloseWindow+PrintIcon

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 200 point
Dato : 03-10-07 10:44

Du skriver ikke noget om, fra hvornår det gælder - men du kan gå ud fra, at du i gennemsnit får "en god femmer" pr. måned i rente.

Citat
Udlånsrenten pr. 01.07.2007 udgjorde 4,25% p.a.
Udlånsrenten pr. 01.01.2007 udgjorde 3,75% p.a.

Udlånsrenten var jo ikke den samme - så der vil være lidt forskel dér. Men du vil få ca. 60 for den ældste måned, 55 for den næste o.s.v. + selvfølgelig lejen for perioden, så det bliver da til en sjat alligevel.

Morarenter skal du ikke regne med her, for der er jo ikke tale om for sen betaling i den forstand. Og selv hvis, så ville det være håndører, vi snakker om.

Men glæd dig over dit medhold og din fremtidige lavere leje!

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 14-10-07 17:23

Tak for svarene. Og ja, jeg glæder mig meget over medholdet, dette vil de øvrige lejere i ejendommen sikkert også nyde godt af