/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny vaskemaskine - Sur lugt :(
Fra : rossedk
Vist : 5537 gange
20 point
Dato : 30-09-07 03:18

hej
jeg har lige fået en helt ny topbetjent vaskemaskine.. har vasket 5-6 gange med den, men bortset fra den første vask har tøjet lugtet utroligt surt når det tørrer.. har læst et par indlæg med vaskemaskiner der skulle renses men er det virkeligt nødvendigt når den er helt ny? det er alt tøjet der lugter og det gjorde det ikke med den gamle vaskemaskine som var en normal model..
hvad kan jeg gøre? tøjet lufttørrer

vh

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-09-07 04:24

Det lyder meget mærkeligt, er du sikker på at den pumper alt vandet ud efter vask, tjek om der er et knæk på slangen, så den har besvær med at pumpe alt vandet ud, for det kan kun være gammelt vand der får tøjet til at lugte surt, eller at det får lov til at ligge forlænge i maskinen i våd tilstand, men det tror jeg nu ikke at du lader tøjet ligge i maskinen!

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 30-09-07 08:45

Når maskinen er topbetjent, lader du så lågen stå åben, når den ikke køre??? Det er vigtig at lågen ikkeer lukket, for ellers kommer den til at lugte og det kan være derfor at dit tøj nu lugter..
Ellers prøv at komme rodalon i den og køre en vask, så skulle lugten være væk...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 30-09-07 08:58

Hej !

Hvis du så efterfølgende, hælder en flaske edikesyre i under en tom vask på 30 grader
og stopper maskinen halvvejs i vaskeprocessen, venter en times tid, for derefter at lade den køre

færdig, så har du opnået 2 ting den dårlige lugt er væk og den er blevet afkalket.

Men det er selvfølgelig vigtigt at finde årsagen, men den har du måske fundet " Hejdu58 "

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-07 09:14

En ny vakemaskine skal ikke afkalkes.

Selv for en gammel maskine er en hel flske eddikesyre en hård kost, især hvis det for lon at stå i maskinen i længere tid.

Varmelegemer mv. tæres af eddikesyre. Selv om det kun er en halvstærk syre og det ikke går så hurtigt er det ikke godt i længden.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-09-07 09:25

Dit problem er ikke ualmindeligt. Alle vaskemaskiner har været på prøveplan. inden de udgår fra fabrikken. Der kan derfor stå en rest vand tilbage i maskinen. Hvis maskinen så har stået x-antal dage/måneder hos forhandleren, er det jo ikke så mærkeligt, at der lugter af råddent vand.
Lad maskinen køre vask uden tøj på højeste temperatur et par gange, så skulle den være klar.

Afkalkning af en ny maskine skulle ikke være nødvendigt.

Accepteret svar
Fra : Laika_pigen

Modtaget 20 point
Dato : 30-09-07 09:53

Hej

Min vaske/tørremaskine, fik også vores tøj til at stinke fælt, muggen/rådden. Jeg snakkede så med forhandleren og fortale at alle maskiner bliver afprøvet fra fabrikken, så der vil ligge lidt vand i trumlen når man køber den.
Jeg fik af vide at jeg kunne afhjælpe problemet ved at kører 2-4 kogevaske UDEN tøj og sæbe i den fulde længde UDEN sparetid. Så skulle det hele være ude af maskinen. Da den høje temperatur dræber alt.

Det har også hjulpet.

Håber det kan hjælpe dig, og at du kan bruge det.

VH Laika_Pigen.

Godkendelse af svar
Fra : rossedk

Dato : 30-09-07 12:00

Tak for svaret Laika_pigen.