/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Centralvarme
Fra : Mokof
Vist : 2177 gange
50 point
Dato : 28-09-07 16:23

Jeg skal have udvidet mit varmeanlæg. Det er lavet i jernrør, men skulle der være noget i vejen for at udvidelsen bliver lavet i pexrør, i praksis eller lovmæssigt.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 28-09-07 16:42

hvis det er dit eget, altså ikke på fjernvarmetryk, kan du i vid udstrækning gøre hvad du vil. Men tag og brug de PeXrør, der er beregnet til centralvarme og læg dem op med plads til begejstring, de gir sig temmelig meget ved temperaturudsving. Og det skal være den ilttætte type til centralvarme. Ellers blir det dyrt i radiatorer.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-09-07 17:18

alle nye installationer bliver lavet i pexrør nu om dage, så det er ikke noget problem. det er i øvrigt også både nemmere og billigere.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 28-09-07 17:41

Hej

Husk bare at de pex-rør du bruger skal være med iltspærrer...... men ellers kan du sagtens såfremt du har eget anlæg og ikke FV

Mvh

joeson

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-07 18:59

Brug rigtige pex-overgange (ej de billige "conex" med støtte)
Overgangen fra jern til messing skal være sådan at messing (muffe) omslutter jernrøret.

::::::::::::jern::::::::]]]messing::::::::::::::pex

Pex:::::::::messing[[[::::::::::jern

Kommentar
Fra : Ronni2200

Dato : 28-09-07 20:05

Du kan fint bruge pex-rør til din udvidelse, bare husk at de skal isoleres når de støbes ned ( Af hensyn til varmetab) og INGEN skære-rings samlinger i gulvet. Du kan evt bruge pex- Rør i Rør. det giver dig mulighed for at Udskifte det inderste rør ved evt utæthed. dette gøres nemt og smertefrit ved hjælp af et lille kugle led.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 29-09-07 10:37

Jeg glemte lige at sige at det hele er/skal være i en krybekælder. Har aldrig hørt om iltspærre, men det må vel være de rigtige man kan købe i byggemarkederne som er beregnet til centralvarme. Hvorfor skal messingen være udenpå jernrøret?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-09-07 10:51

Messing og jern vil altid starte en lille tæring af jernet, og det er ligemeget om det er sortrør (radiatorrør) eller galvaniseret rør (brugsvand).
Tæringen starter der hvor de to metaller mødes.
Er messing inde i jern vil tæringen hurtigere lave en utæthed ved gennemtæring.
Er messing uden på jernrøret vil tæringen være meget længere om at nå ud i det fri og foresage utæthed.

Ilt er nødvendig for tæring.
Pexrør uden "iltbarriere" vil vil tillade ilt at trænge ind til vandet.
Her er pex-typen du bør benytte:
http://www.privatgrossisten.dk/shop/default.asp?SetLng=1&page=productinfo.asp?id=2259
og hvad du ellers skal bruge:
http://www.privatgrossisten.dk/shop/default.asp?SetLng=1&page=productinfo.asp?id=2259

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 29-09-07 17:12

Hejsa.

Afhængig af hvor du bor i landet.... men lige på denne side.... Når du køber Pex-rør er det vigtigt at det er med iltspærrer.

Mvh
joeson

http://www.vvs-grossisten.dk/gulvvarme/page2.html

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 29-09-07 22:20

hvis du bruger pex-rør med betegnelsen universal er du sikker på, at der er iltspærre i. Jeg kan i øvrigt anbefale de nye pexrør fra Neotherm. Der sidder iltspærren indvendig i røret. De er ikke nær så stive som de traditionelle fra wirsbo.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-09-07 09:54

Og lige en ting - pexrør må IKKE "knækkes" som en vandslange............. gør du det - så udskift røret. I sær hvis det skal indstøbes.
Du skal bruge bukkefix til at dreje skarpt med. eller vinkelfittings.

Godkendelse af svar
Fra : Mokof

Dato : 11-10-07 12:38

Tak for svaret pbp_et.