/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Opladning af batteri
Fra : OR
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 28-09-07 15:31

Hej

Min søn har en fjernstyret bil med et 7,2 volt batteri.

Hvor lang tid tager det at oplade et batteri på 7,2 v 3000 mha med en lader på 7,2 v 500 ma ??

Og hvor lang tid tager det så at oplade et på 1800 mha

Håber nogen kan hjælpe

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-09-07 15:45

a 6 timer
b 3,5 time

Kommentar
Fra : OR

Dato : 28-09-07 15:52

Det vil sige bare 3000/500 og 1800/500

Er det virkelig så nemt ?

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-07 17:34

NEJ !!!!

Det er en videnskab, som mange ingenører bruger et helt arbejdsliv på.
En kort beskrivelse er svær at komme med, især ud fra dine oplysninger.

For det første, hvilken type batteri, er der tale om ???? (jeg gætter på at det er Ni-Cd eller NiMH)
Hvor meget er de afladet til ???
Du kan ikke oplade et batteri på 7,2 V med 7,2 V !!! (jeg gætter på at det der står på laderen, er hvilket batterispændning den er beregnet til, og ikke hvad den giver ud )

Du kan ikke direkte sætte tallene ind, som du nævner. Der er altså også noget tab, der skal regnes med, hvis man skal regne rigtigt.
En tommelfingerregel siger:
Du skal lade med batterispændningen X 1,2
Du bør lade med en tiendedel af batteri mærkestrømmen, i 14 timer.

Hvis man følger denne regel, holder dine opladelige batterier længst muligt (antal op og afladninger)
Du kan godt lade hurtigere, men i sidste ende går det ud over levetiden.
Du skal nok sådan Ca. sige (til dit opsæt) 3000/500 X 1,4 = 8,4 time.

Håber det var nok, for nu, ellers bare kom tilbage.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : OR

Dato : 28-09-07 18:55

Tak for svaret viskinge.