/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie på Klimakompressor
Fra : kimzz
Vist : 3153 gange
100 point
Dato : 28-09-07 14:34

Jeg har en Denso 6SEU12C klimakompressor liggende , som skal monteres i uge 42 På min VW Polo 9N 1,9 TDI årg 2002
Den er fra et brugt Climatronicsæt årg. 2005 som jeg har købt ,af en autogenbrug fra Tyskland
Jeg troede der skulle være klimaolie i kompressoren , men når jeg vendte kompressoren om kom der ikke olie ud af hullerne til klimaslangen , jeg kørte så til Superdækservice som havde klimaservice, og ville have de 80 ml. Olie påfyldt, så pakning ikke skulle blive tør, men de sagde at der var olie på kompressoren , og at det ikke ville løbe ud af hullet til klimaslangen
Har de ret ? eller skal jeg tage at hælde 80 ml. kompressorolie på
Ligeledes sagde de at mine slanger , kondensator m.m skulle være proppede , så der ikke kan komme fugt ind ; men nu må det jo være sket ,da der ikke var propper i da jeg modtog sættet , men kan det ikke lade sig gøre at suge fugten ud ?
Er der andet jeg kan gøre for at få fugten ud ?
Mvh. KimH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-07 14:43

Hvis "klimaservice" påstår det er der nok ingen på Kandu der kan postulere anderledes....

De må vide hvad de taler om....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-07 14:46

Du kan ikke bare hælde olie i da der så kommer fugt med ind.
Har den været åben så skal den tomsuges (speciel vacumpumpe) og påfyldes nyt kølemiddel.
Måske bør den også have mont et tørefilter, nu hvor den har været åben.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-09-07 14:59

Og når du har monteret diverse, og skal have påfyldt kølemiddel vil de samtidig suge fugten ud.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-09-07 15:39

Dit anlæg er blevet skilt af for at få det ud af bilen og ALT kølemiddel kaldes for freon er forsvundet, bliver til en luftart hvis det ikke er under tryk, så nor det ermnonteret i bilen skal det fyldes op igen, MEN FØRST SKAL ALT FUGT SUGES UD og anlæget bliver skyllet igennen med noget der fjerner fugt enden der fyldes nu freon på i den korekte mængde som dette anlæg kræver, det kræver specialudstyr at få anlæget til at virke igen.

Kommentar
Fra : kimzz

Dato : 28-09-07 22:14

Hej
Der kommer også nyt tørfilter på , men kan de suge alt fugt ud ?
Og mener i også at ,Olien på kompressoren kører ikke med kølemidlet rundt i systemet ?

Mvh. KimH

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-09-07 22:31

JA alt frugt bliver suget ud hvis alt bliver lavet som det skal, det er ikke noget du selv kan gøre, det kræver som før nævnt specialudstyr.
Betragt Kompressoren som en motor der køre i sit eget olie, der trækker en pummer der får freon rundt i systenet for at køle.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-07 23:12

tsk tsk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-07 23:18

Hvilket kølemiddel anvendes? Allle kølemidler der er lovlige anvender esterolie idag, og disse suger vand som en svamp. At købe "ikke afproppede dele" er rent gamling. Jeg ville ikke røre det med en ildtang. Du kan suge vakuum i en evighed og alligevel rende i bøvl. Skylning med gamle kølemidler for at få fugten ud er kendt og dybt ulovligt. Men man kan da prøve med de gamle retofitapparater fra konverteringernes tid. Elller montering af et godt stort tørrefilter og efterfølgende udskiftning af samme.

Kommentar
Fra : kimzz

Dato : 29-09-07 12:16

Jeg forstår ikke at olien suger fugt som en svamp , hvis det ikke er i forbindelse med kølemidlet?

Vil det være godt at få skyllet systemet igennem med kølemiddel + ny tørfilter og derefter skifte kølemiddel + tørfilter igen Vil det hjælpe ?

Mvh. Kim

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-09-07 12:46

Du skal alligevel have en køletekniker til at fylde dit anlæg, så det kan han besvare på, - alt det du ønsker.

Kommentar
Fra : kimzz

Dato : 29-09-07 13:27

Jo men jeg prøver at forberede mig , på evt. kommende problemer , og jeg har lidt på fornemmelsen , at det ikke er lige meget hvilken kølemontør man vælger Er folk der fylder klimaanlæg altid kølemontører ,rundt om på værkstederne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 13:36

Citat
jeg kørte så til Superdækservice som havde klimaservice, og ville have de 80 ml. Olie påfyldt, så pakning ikke skulle blive tør

Det lyder mere som om du havde tænkt dig at stå hjemme i garagen og montere det selv......

Kommentar
Fra : kimzz

Dato : 29-09-07 14:06

Jeg vil montere anlæget selv , Kondensator, kompressor, klimaslanger/rør, klimakasse i kabinen, ledningsnet, osv. men en kølemontør skal fylde systemet , og hvis man evt. kunne udtørre slanger m.m og proppe dem ville jeg også gøre det.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-07 17:12

Du kan ikke gøre noget selv uden at du har udstyret og viden til det, monter alt det der skal monteres og kør så hend til en kølemontør og forklar han at det er et anlæg der har varet skilt af og er blevet sat i bilen. Så skal han nok få det til at virke igen.

Godkendelse af svar
Fra : kimzz

Dato : 04-10-07 06:07

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-10-07 15:47

Selv tak, og held og lykke med klima-anlæget