/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Instrumentpære Renault19
Fra : kittiekat
Vist : 551 gange
200 point
Dato : 27-09-07 21:43

Hej

Jeg er ren novice - indrømmet !

Jeg har en Renault 19 fra 95 hvor jeg har et lysproblem :
1. hvordan skifter jeg pære i de små kontakter til f.eks Katastrofeblinket - 3 på en stribe er sprunget

2. Den nederste plade ved instrumenterne til ventilation, varme osv er også gået - jeg har forsøgt at finde en pære eller lignende dernede som kan skiftes men kan ikke få øje på noget - jeg går ud fra at pladen er oplyst bagfra.

Jeg har forsøgt at kigge i Haynes bogen men den hjælper mig ikke

VH D9s

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-07 21:49

Det er muligvis lysdioder på en printplade.....

Kender ikke lige forholdene i Renault.....

Accepteret svar
Fra : pims

Modtaget 200 point
Dato : 27-09-07 23:17

Min er godt nok fra '89 men der en plade med 2 skruer lige under ventilationsknapperne, når du fjerner den, kan du vist nok komme ind bag ved og skifte pærene. De sidder i en lille fatning, som er skruet en kvart omgang ind i pladen. Det er en lille skrueknap uden ledning, hvor pæren sidder i. Jeg tror at systemet er det samme bag de andre knapper, de skal blot vrikkes ud med en skruetrækker(forsigtigt) tror jeg nok. Held og lykke med det.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-09-07 23:22

Lysdioder har en næsten ubegrænset levetid, så det er næppe tilfældet.
Pærer har derimod en begrænset levetid, og hvis de er sat i serie, vil hele serien gå ud, når der brænder en af. (a la juletræskæder )
Jeg kender ikke Renault, men mon ikke der enten er ledning(er) eller en printplade ?
Pærerne sidder givetvis i en eller anden form for fatning / sokkel, er små som musel..., og noget besværlige at få ud / i.
Ved at Mazda skal splittes mere eller mindre ad, hvis lyset i varmepanelet ryger.
Håber ikke andre har fået samme tåbelige ide men, at det må være noget lettere, at gå til.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-09-07 02:28

På Citroen, der også er fransk, kan afbryderne lirkes ud med et sløvt stemmejern af passende brede, hvorefter fatningen kan trækkes drejes og trækkes ud. Ellers: Køb lamperne(pærerne) hos en autoelektrikker, og spørg hvordan de skiftes.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 28-09-07 20:31

I Renaulten er de ikke serieforbundede, de sidder i en slags printplade med fælles stel men lyser individuelt. Det kan dog betale sig at skifte alle pærene i enheden, da de ellers vil lyse med forskellig styrke.
Mvh, Pims

Godkendelse af svar
Fra : kittiekat

Dato : 29-09-07 11:30

Tak for svaret pims - det var lige sådan det skulle gøres ! - nu mangler jeg kun at finde ud af noget med at skifte pære i trykknaapperne - tak for hjælpen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 30-09-07 20:55

Velbekomme, jeg mener at trykknapperne kan vippes ud med en flad skruetrækker.

Mvh. Pims