/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
stueantenne til radio
Fra : ladies
Vist : 4174 gange
15 point
Dato : 27-09-07 20:50

jeg har et phillipsanlæg der er nogle år gammel(6 år) kan nogen anbefale en stueantenne(som jeg kan have i stuen så jeg kan tage radioprogrammer og evt hvor jeg kan købe den hvad den hedder ovs

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-09-07 21:25

hej
tag et stykke ledning og et antennestik sæt det sammen og det virker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-07 21:28

Ja....

Du sætter bare en stump ledning i...... Så virker den.....

Vil du have bedre kvalitet kan diu i enhver radioforretning købe en FM stueantenne....

Den koster ikke mange basører....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-09-07 21:42

Skal du modtage lokalradioen på fm eller radio Peking på kortbølger ??.
Forklar behovet.
Der er mange muligheder og de kræver forskellige slags antenner

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 27-09-07 21:44

jeg vil gerne kunne modtage dr1-2-3-og nogle lokalstationer og gerne i stere

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 27-09-07 21:47
Kommentar
Fra : ladies

Dato : 27-09-07 21:49

ps jeg mener vil de modtage signalet lige godt for så kan jeg jo ligesågodt købe den billige

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-07 22:59

En simpel trådantenne vil være tilstrækkeligt hvis du bor inden for en rimlig radius af de sendermaster som du vil lytte til.
To tråde skal bruges og have en længde på ca 78 cm pr stk. De sættes så ind i et stik, hvor den ene tilsluttes det midterste ben, og det andet til stel på stikket.
Antennen skal så anbringes, således at hver ledning går ud til hver sin side, på tværs af retningen mod senderen.
De fleste FM sendere er vandret polariseret, så derfor skal ledningerne ligge vandret.
Hvis du modtager signal fra en af de få master der benytter lodret polarisering, så skal lodningerne naturligvis være lodrette.
Jo længere der er til sendermasterne, jo mere nøjagtig skal du være med placeringen.

Lidt teknik
Antennelængden beregner du med: Lysets hastighed, der divideres med frekvensen, som igen deles med 4, så antennen bliver en ¼ bølge antenne. Skal det være helt rigtigt skal der fratrækkes 5% af længden, som er en forkortningsfaktor for ledningens evne til at fremføre signalet, i forhold til fri luft.
Signalet bevæger sig langsommere i metallet i forhold til i fri luft, derfor denne forkortningsfaktor, som dog kan variere med valget af materialer.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 15 point
Dato : 28-09-07 10:34

Køb du bare den første du selv linker til - den er rigeligt til det brug

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 28-09-07 13:14

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-07 13:34

Selv tak....