/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Nato, hvad gør vi i Afganistan
Fra : tadeo
Vist : 770 gange
300 point
Dato : 27-09-07 15:07

Overskrifterne i dagens aviser, to danske soldater dræbt i dette uroplagede land.

Vi har en regering, men næsten hele folketinget, der billiger disse drab.

Det er på tide at vi danskere gør status over disse meningsløse tab af danske soldaters liv. i den værste del af landet, hvor andre nationer har valgt fra.

Den forskel vore politikkere tror på, de har nok ikke selv nogen familie der er berørt!.

Lad os dog erkende som det lille land vi er, vi kan ikke hjælpe noget som helst,
men vi kan dog hjælpe på det humanitære område, det har vi bevist andre steder i verden,
vi er dygtige til det, det handler det ikke om her.

Vi har et folketing der ser på hvad vælgerne ønsker, eller gør de?

Lille dannevang kan ikke gøre den store forskel, eller kan vi?

Jeg ved dette spørgsmål er den rene dynamit at bevæge sig ind på!

Lad mig tilføje, jeg er ingen årsunge mere, men har oplevet meget i mit lange liv,
det man kalder livserfaring!

Det jeg har erfaret er, at en hel del politikkere er parat til at sælge alt for et godt eftermæle,
lad mig blot henvise til anden verdenskrig, den oplevede jeg som barn, men ikke mindst hvad der,
fulgte efter.

Kom frem med jeres kommentarer alle kandu brugere.

Det bliver interessant, kommentarerne er jo en afspejling af dagens Danmark.

Jeg føler med de forældre, kærester, forlovede og alle i de familier der er berørt i denne situation.

Med venlig hilsen

tadeo

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-09-07 15:26

Ganske interessant spørgsmål.
Min teori:
1.: Vesten ser det som sin pligt at stoppe den store herointransport der er fra Afghanistan.
2.: Afghanistan har grænse op til Iran, og der er der atomkraft som Vesten tror ender i Atombomber.
3.: Osama Bin Laden Terrorist gemmer han sig i Afghanistan?

En god undskyldning er menneskerettighederne, som det lader til at Taliban ser stort på ved deres fanatiske syn på bl.a. kvinder.
Jeg tror at det er en blanding af disse tre ting, virkeligheden er til tider mere overraskende end fantasien.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 15:40

Jamen fantasien kan dog sætte græner, og dog!

Lad mig så tilføje, at under anden verdenskrig, var der ingen menneskeretighedder,
der var Genevekonvisionen, hvis jeg husker ret!
havde de været der, så ville,Hitler have set stort på dem, intet nyt på den side.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-07 15:42

Hej tadeo.

Jeg har også livserfaring - med godt 19 år i forsvaret. Jeg ved helt konkret, at de danske soldater gør en forskel!. Nogle gange, skal man være så "human", at man sætter sig ind i andres situation, så forstår man bedre hvorfor, bl.a. danske soldater gør en forskel, MEN, lad mig nøjes med, at konstatere, at vi har forskellige holdninger, og det har vi da (heldigvis) lov at ha' i Danmark!

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 16:11

Hej "alka"

Jeg er glad for at få en kommentar fra dig, det er også det der er formålet med mit spørgsmål.

Danske soldater har medvirket til en forskel på visse områder, min beundring for din medvirken,
hvor det så end har været?
Den forskel de har glort, er også meget værdsat, men verden har ændret sig.

Et tilbageblik, jeg blev indkalt til Ingeniørtropperne 11. maj 1955 i Ryvangen, blev senere udstationeret i Itzhoe et halvt år, vi var ikke velkomne af alle borgerne, men det var en nem opgave,
jvf. hvad nutidens danske soldater er udsat for i forskellige operationer.

Jeg forstår godt hvad der kan ske, men ikke mindst hvad unge mennesker gerne vil ud være med til at gøre verden bedre, jeg var ikke anderledes på den tid.

Men på et højere plan, hvad kan lille Danmark gøre i dette storpolitske spil?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 16:25

Et PS.

Mit spørgsmål må for alt i verden ikke opfattes negativt for de danske soldater der har/er udstationeret på forskellige distianationer af den danske stat.

Deres medvirken respekterer jeg 100%

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-07 16:26

Hej tadeo.

Det var da pudsigt med dig tadeo, at du blev indkalt til Ingeniørtropperne 11. maj 1955 i Ryvangen.
Jeg har været ved Jydske Ingeniørregiment i Randers i de 19 år!

Jeg har i perioder været tjenestegørende i Comlandjut i Ransburg, hvor disse enheder er flyttet til Polen for nogle år siden. Jeg har også været tjenestegørende i Itzhoe, som i dag huser kamphelikoptere, endvidere har jeg i en kort periode være hos 6. tyske kampvognsbatalion. De fleste gange sammen med tyskere, og altid med den samme tyske kaptajn Gentsler, som iøvrigt var kamphelikopterpilot, men lavde engang noget lort, så han blev forsat til 6. tyske kampvogns batalion. Kaptajn Gentsler fløj mig iøvrigt engang fra Itzhoe til Rensburg. Det første jeg gjorde, da jeg stod ud, var at brække mig! Jeg oplevede, havd en kamphelikopter kunne præstere, med den "rette mand ved pinden, jeg lover dig... Han ku' flyve! Et par gange var vi under kommando af en amerikansk major, men havde også en del samarbejde med engelske ingeniørsoldater. Jeg har endvidere været næstformand i forbundet i en årrække, samt formand for "Seniorklubben", som nu er nedlagt og egentlig er overtaget af forbundet HKKF.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-09-07 16:28

Du får fem ud af fem stjerner *****

og
Det minder mig om Thomas Koppels brev.
http://www.budskabfragrasrodderne.dk/erklaring.html

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-09-07 16:30

Den eneste måde at stoppe en krig er ved at komme væk derfra.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 300 point
Dato : 27-09-07 16:32

Snupper fluebenet, har på fornemmelsen at der kommer mange kommentarer, så jeg må undgå forstoppelse i postkassen.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 16:36

"alka" du mente vel Rendsburg, der har jeg også været,
det er dog interessant hvad man kan opleve på kandu.

Hvis man taler om, at unge mennesker drikker for meget nu om dage,
så er intet ændret.

Jeg erindrer, at vor kaptajnløjnant hed "Harder" til efternavn,
vi kaldte ham "blodhunden".

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-09-07 16:39

Man glemmer åbenbart hurtigt men krigen i Afghanistan kaldes jo også med rette den glemte krig.

Afghanistan husede i vidt omfang træningsbaser for Osama Bin Laden og hans sympatisører. Efter 9/11 angreb man landet for at statuere et eksempel og ydermere var det et forsøg på at ramme terroristerne.

Man indsatte landtropper for at forsøge at stabilisere landet efter at have fjernet Taliban.

Ved at forblive i landet så forhindre man at Fundamentalisterne overtager landet igen samt at det igen bliver fristed for alverdens banditter.

Opium produktionen har aldrig været en grund til at være i Afghanistan tværtimod er det sådanne at der aldrig er blevet produceret så meget Heroin i Afghanistan som der bliver nu og det bliver produceret uden at udenlandske tropper griber ind faktisk har produktionen i perioder været støttet bl.a. fra britisk side ud fra en ide om at det var vigtigt at de fattige bønder havde noget at leve af da man ellers mente at de ville lade sig hyre til krig.

Afghanistan er et land som det op gennem historien aldrig har lykkedes for nogen at holde under kontrol.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 16:43

Da mit spørgsmål omhandler liv og død, vil jeg gerne have,
at vi ikke bruger ikoner af forskellig art, jeg har selv startet.
Men vil ikke bruge det mere i dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-07 16:47

tadeo, naturligvis mente jeg Rendsburg. Den værste karl, jeg nogen sinde har haft med at gøre var en dansk kaptajn Todborg, han blev nu kun kaldt for Tuborg. Han var garder. Han var "De" med alle. Han var i det danske element i Rendsburg, og havde hele kontoret overklistret med billeder fra livgarden. Vi havde en formodning om, at han var blevet forflyttet til Comlandjut, fordi livgarten ikke ville have ham!

Jeg skifter netopratør på mandag, så det er sidste dag jeg er på nettet hos den gamle opratør, så jeg vil først være tilbage mandag, hvis ellers alt gå vel. Jeg skal have skiftet mine bokse ud. Derfor står jeg af tråden nu.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 16:52

Jamen "Thomas.Haugaard", det er muligt, har du familie der deltager i dette?

Læs mit spørgsmål rigtigt, hvor kan lille dannevang gøre en forskel?
Der er intet nyt nyt i det du fremhæver, men vi kan ikke forhindrer dette.

Det skal der større magter til.

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 27-09-07 17:02

Citat
Lad os dog erkende som det lille land vi er, vi kan ikke hjælpe noget som helst

Sådan løber en kruster fra sit ansvar

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 27-09-07 17:03

kruster=kryster

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 17:12

"Hun Sen"

Underbyg venligst dit indlæg?

Dit navn siger noget om din herkomst, men det kan du få lejlighed til at fortælle!!!!!!

Hvad er en kryster egentlig?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-09-07 17:22

Jeg har heller aldrig kunnet forstå at vores militær herhjemme er et "Forsvar", jeg syntes da at vi opfører os lige modsat.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 17:27

Hvis det er tilfældet, hvad er det så,
eller rettere er det ønsketænkning fra vore polikkere der vil profilere sig?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 17:38

"mulberry"
Jeg glemte at rose dig, men det er ikke stjerner jeg er ude efter, men tak.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 17:44

"Hun Sen",

Danmark er ikke at forstå som en "kryster", vi tror bare på det gode.

Vi er lidt naive, er der noget forkert i det?

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 27-09-07 17:49

Hvis alle siger, at de selv ikke gør nogen forskel, ender det med, at ingen gør noget - og så overlader vi verden til fanatikkere.

Sammen med andre betyder alle bidrag noget.

Hun Sen havde sine fejl, men ændrede kurs og fjernede PolPot.

En kryster er den, der gemmer sig bag andre, og lader dem om, at rage kastanierne ud af ilden.

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 27-09-07 17:51

Det onde forsvinder ikke, bare fordi nogen ikke tror på det.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-09-07 18:23

At overlade tingene til amerikanerne er der ikke mange gode erfaringer med når det kommer til at skabe fred. De Europæiske lande derimod har en god og lang tradition for fredsskabende traditioner.

Derudover så skal man også lægge mærke til at dette er en Nato operation. Nato har efter den kolde krig er slut ingen berettigelse med mindre man kan bruge Nato i en operation som denne. Så det er i høj grad også en diskussion for eller imod en fortsat bevarelse af Nato.

Er da helt enige med de indlæg der peger på at vi har nogle til tider krigsgale politikere men vi har også nogle højt placerede militærfolk som godt kan se at Danmark som sådan ikke har noget at forsvare sig imod i sit nær område udover dræbersnegle så de prøver jo også at retfærdiggøre de mange millarder der bruges på millitæret.

Ligesom i Irak er der mange skjulte dagsordner i spil.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-09-07 19:00

Politikere og højt rangerede militærfolk, optræder heller ikke i de farlige områder.
Ligesom dengang tyskerne gik over grænsen, - da var der pludselig ingen offiserer på Holmen, har jeg ladet mig fortælle af en dengang værnepligtig der.
SÅååååå---.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-09-07 19:22

Lad mig gentage, dette spørgsmål er så vigtigt, undlad venligst glade,sure ikoner.

Lille danmark kan ikke løse alverdens problemer, se det i øjnene "HunSen",
vi er ikke krystere, jeg forstår dig udmærket, men se kendsgerningerne som de er.

Verden havde set meget anderledes ud, hvis vort lille land kunne gøre den store forskel.

Igen, en stor tak til de danske familier der har mistet deres kære, i denne globale kamp mod fanatikkere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-09-07 20:43

Citat
undlad venligst glade,sure ikoner.

Vigtigt spørgsmål ? ?
Næh jeg betragter krighandlinger som idioti,
soldater og generaler som idioter.
Lad dem skyde løs på hinanden.
Som militærnægter nyder jeg freden i sofaen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-07 20:57

Naturligvis findes der folk i DK der kan gøre en forskel....

Hvorfor er vi så grænsefikserede....

Nedlæg AL militær i Europa - andre Nato-medlemslande.....

Lad os nøjes men en NATO-hær (den har vi jo i forvejen) - resten er forsvaret har vi alligevel ikke noget at bruge til..

Denne Nato-hær ville sagtens kunne nøjes med frivillige...

Så kan man diskutere hvor der skulle være baser osv....

At vi på verdensplan er nødt til at have alliancer hersker der vist ingen tvivl om, men vi behøver ikke samtidig at bygge vores eget...

Nogen må styre verdenssamfundet - og forhåbentlig bliver det IKKE bare USA ......

Men der er INGEN grund til at vi ALLE har et forsvar som om vi bliver truet et eller andet sted fra....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-09-07 21:42

Citat
Det er på tide at vi danskere gør status over disse meningsløse tab af danske soldaters liv. i den værste del af landet, hvor andre nationer har valgt fra.

Næppe meningsløse. De pågældende har haft en mening (formål) med at deltage. Tab af liv er en del af det de har valgt og en del af det regering m.v. har valgt.

Vi (staten og den enkelte deltager) vil godt deltage med våben, magt og vold. Så må vi acceptere konsekvensen som en del af det vi har fundet en mening med.

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 28-09-07 01:52

Teil, jeg er ikke enig med dig, men du er klar i dine holdninger og ærlig, når du skriver: "Jeg betragter...",
i modsætning til tadeo, der prøver at fremstille dette patetiske ævl:
Citat
Lad os dog erkende som det lille land vi er, vi kan ikke hjælpe noget som helst
Lille dannevang
Men på et højere plan, hvad kan lille Danmark gøre i dette storpolitske spil?
Lille danmark kan ikke
vort lille land

som om, det skulle være universelle sandheder.
Ja i hans verden er Danmark så småt, at end ikke dets navn er værdigt, at skrive med stort.

Det er naturligvis rigtigt, at som enkeltpersoner, kan vi intet stille op. Men hvis vi som individer vedkender os et medansvar for fællesskabet, og samarbejder med andre, der har samme mål, så gør jeg, Danmark, NATO, UN trods alt en forskel.

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 29-09-07 05:24

Tak for svaret mulberry.

Tak for alle kommentarerne, både med ris og ros,
men ikke mindst for interessen for hvad der sker i verden.

Og ha en god-weekend

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 30-09-07 00:57

Tjaeh, det har du selvfølgelig ret i: Det bedste svar er, at snuppe fluebenet!