/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bundstykker
Fra : Nallesen
Vist : 1856 gange
200 point
Dato : 27-09-07 10:28

Vi har fået nye vinduesbundstykker af laminat, men der er et mellemrum mellem bundstykkerne og muren nedenunder - vi har gjort det stabilt, med "kiler" og noget skum. men mit spørgsmål er hvordan vi kan få muren til at fortsætte plant op til bundstykket. Vi vil helst undgå at skulle mure det op og ville høre om det er muligt at fylde revnen op med spartel masse eller andet lignende og så male over til sidst. Der er en "revne" på et par cm. Nogen der har nogle gode ideer?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-09-07 10:42

Sæt et lille stykke gipsplade i - evt. fastgjort i polyfilla af passende type. Så spartler du efter og det er plant. Det har jeg tidligere gjort med succes.
Sidst jeg skulle bruge små stykker gipsplade, tiggede jeg mig til dem i Sivans "skærerum", hvor de tilpasser plader til købte mål.

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 27-09-07 10:44

Sæt en træliste på...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-09-07 10:50

Fug ud med mørtel
Se bare på, hvordan andre vinduesåbninger er gjort færdigt og kig efter det, der har stået mere end fem år

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-09-07 11:35

php_er har ret.
Køb en pose færdigblandet puds i dit byggemarked og fug det ud, hold dog fugen en halv centimeter tilbage så du får en vandnæse så vandet drypper. På de fleste bundstykker er der en fræset rille et lille stykke inde, hvis der er det så er det en drypnæse hold fugen bag denne.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-09-07 11:37

Hvis du endelig skal spartle det ud så brug f.eks fliseklæb.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-09-07 12:58

fyld fugen ud med tjæret værk og fug med mørtel. Hvis du bruger tætte fugemasser, der ikke kan ånde, risikerer du, at det nye vindue er rådnet før det er betalt

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 27-09-07 16:45

det letteste er at fylde fugen ud med skum. det skum der kommer udenfor, skærer du af med en ganske alm. brødkniv. så spartler du det et par gange og herefter er det klar til at blive malet eller tapetseret.

tømreren

Kommentar
Fra : Nallesen

Dato : 27-09-07 18:07

Vi har fyldt så meget ud med skum, som vi kan - så det er ikke så meget der mangler, men jeg er bare i tvivl om man bare kan spartle det - vil det ikke evt. revne/flække når der så kommer noget vægt på bundstykket eller hvis man læner sig op ad den? Er det almindelig spartelmasse eller skal det være noeget specielt?
jeg vil helst bare spartle det op - men ikke hvis det ikke er lige så holdbart.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-09-07 18:10

Pas på med alt det der plastic omkring træværk. Som nævnt risikerer du, det rådner før renoveringslånet er betalt! Kalkmørtel kan ånde og slippe vanddamp igennem. Hvis det er i en helårsbolig, kan du godt tætte indad mod opvarmede rum, men udad skal det kunne ånde.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-09-07 18:35

Snakker vi om den udvendige eller den indvendsige side?

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 27-09-07 20:12

Vinduesbundstykker af laminat sidder som regel indvendig. Udvendigt vil nok ikke være skide smart.
Så trælisten vil efter min mening stadig være det letteste.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-09-07 20:47

Sorry misforstod spørgsmålet. Troede det var bundstykket i karmen, det lød også lidt underligt.
Det hedder vel så vindueskarm.
Vindueskarmen består af bundstykke, topstykke og sidestykker.

Godkendelse af svar
Fra : Nallesen

Dato : 29-09-07 18:57

Tak for svaret trimare46.