/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine upser
Fra : jomfruane
Vist : 1747 gange
500 point
Dato : 26-09-07 21:08

Hej jeg fik i rengøringsvanvidets sjældne ånd, fyldt min Ariston AVL 169 vaskemaskine kraftigt med uldtøj. Nu ser jeg så der max måtte havde været et kg i

Jeg fik stoppet den efter tre hop på gulv, men skaden var allerede sket. Den tager vand ind og kan fint få det ud, men den kan ikke få tromlen roteret. Jeg forestiller mig at det er en rem der er hoppet af, man kan høre den forsigtigt forsøger og programmet fortsætter bare derudaf uden problemer.

Andre forslag til hvad der er galt, hvem jeg skal kontakte for at få det gjort godt og til hvilken ca. pris (kan det betale sig - en ny koster 3700, den er knapt to år)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-07 21:17

Det lyder sandsynligt nok, at det kan være en rem

Du må ringe til en hårde hvidevareservice og spørge dem til råds i morgen, de kan også sige en ca. pris.

Sidst vi havde en reperatør ude kostede det ca. 600 kr for en times arbejde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-09-07 21:20

har du sikret dig, at den rem ikke er hoppet af?
Elller at der ikke sidder et søm eller andet i et af hullerne og stopper tromlen?
Hvor gammel er den maskine, siden du ikke vidste hvormeget tøj den kan klare,
Jeg synes det lyder som om du har ret med den rem, og det koster ikke 3700 kr at skifte den, det kan du eventuelt selv gøre.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 26-09-07 21:24

valde.

Hun skriver jo maskinen er knap 2 år gammel og en helt ny maskine koster ca.3700kr
Ikke at det koster 3700kr at skifte den.

Citat
Andre forslag til hvad der er galt, hvem jeg skal kontakte for at få det gjort godt og til hvilken ca. pris (kan det betale sig - en ny koster 3700, den er knapt to år)

Citat
Jeg synes det lyder som om du har ret med den rem, og det koster ikke 3700 kr at skifte den, det kan du eventuelt selv gøre

vh Laika_Pigen.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 510 point
Dato : 26-09-07 21:28

Hej
Hvis du kan høre motoren køre rundt uden at tromlen køre rundt er det klogt at tjekke om remmen er hoppet af, hvis du sætter programmet til at slynge og du kan høre at motoren køre hurtig uden at trumlen køre rundt, så er det remmen,sluk for maskinen og pil bagbladen af og sæt remmen på igen, måske er den sprunget, så må du købe en ny, den koster 50-100 kr.
Når du så får den lavet, så ver sikker på at nmaskinen står fast, den må ikke kan vippes med, alle 4 ben skal rører gulvet, hvis den kan rokkes er der stor risiko for at den hopper på gulvet ved slygning

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-09-07 21:34

Nøjagtigt som hejdu siger, prøv det

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-09-07 21:35

Hejdu det lyder vel nok betryggende. Jeg kan høre motoren der vil centrigurer!
Nu er jeg selv indehaver af mindst ti tommelfingre, så jeg tror jeg venter til der kommer herrebesøg af den fixe art.

Jeg skal nok vende tilbage.

Citat
Hvor gammel er den maskine, siden du ikke vidste hvormeget tøj den kan klare

Sikke en pudsig udtalelse, som du har set er den knapt to år og jeg havde bare ikke forventet at uldprogrammet kun holdt til 1 kg. Maskinen rummer jo meget mere...

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 26-09-07 22:18

Ryk nu bare bagpladen af maskinen - det kræver bare en skruetrækker (og at du afbryder strømmen), så kan du se om remmen er hoppet af.
Hvis den er hoppet af, så kan du forsøge at vride den på plads igen, og starte maskinen igen - hvis det lykkes, så send venligst halvdelen af de sparede kr til undertegnede Hvis ikke, så smil og vær glad !

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 26-09-07 22:41

Du kan altid fortælle reperatøren at "KLÅGE ÅGE" fra Kandu var forbi
og lige ville sikre sig at han ikke kunne ordne det!!

Og hvis det bliver dyrere af den grund kan du jo sende regningen videre til "de kloge" på kandu!!

Næ.. Kender godt det der med de der "manualer"... Skal kun bruges hvis noget går galt!!!!!!!

Held med det..
Håber du kan klare det selv.. eller med lidt "handy-hjælp"!!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-09-07 22:49

Jeg har i hvertfald fået Kandy-hjælp.

En skruetrækker kan jeg nok godt klare ja, men jeg kan ikke flå maskinen ud fra køkkenelementerne over trægulvet alene

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-09-07 23:04

Citat
Hejdu det lyder vel nok betryggende. Jeg kan høre motoren der vil centrigurer!
Nu er jeg selv indehaver af mindst ti tommelfingre, så jeg tror jeg venter til der kommer herrebesøg af den fixe art

Du skal også kun bruge 1 tommelfinger og et par støttefinger for at bruge en skruetrækker, og der skal drejes venstre om for at løsne skruerne

Pladen der skal af sidder bag på maskinen er ca. 40 - 45 cm bred og 50 - 55 cm høj og er skruet fast med ca. 6 stk skruer, så se at få den plade af så du kan få remmen på igen, sæt remmen på det lille hjul på motoren, og op på det store hjul og drej det rundt til remmen er på plads, husk at slukke for strømmen til maskinen først, hvis remmen er sprunget, så tag den med til forhandleren og type på maskinen, så du får den rigtige, OG KAN KOMME TIL AT VASKE IGEN.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-09-07 23:04

Citat
En skruetrækker kan jeg nok godt klare ja, men jeg kan ikke flå maskinen ud fra køkkenelementerne over trægulvet alene

Det kender jeg alt for godt.. Står alene ude ved kunden, der har bygget maskinen ind i et skab og har pænt gulv.. Nej!! Maskinen skal stå ude i gangen hvor der er betongulv eller fliser

Ej, med lidt hjælp kan du sikkert få den ud og kigge efter remmen, husk at passe på slanger og ledninger, de er ikke altid lange nok til at maskinen kan trækkes ud uden at de bliver afmonteret. Når den skal ind igen skal du passe på de ikke bliver klemt. Jeg har prøvet at der kom vand ud på et pænt trægulv, kunden og mester var sgu ikke så glade
Men, når den er ude på gulvet er det nemt at kigge efter.

Måske er jeg klåge åge nu, men det er sgu også så nemt at fortælle når man selv har prøvet det mange gange

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-09-07 23:12

dejligt med en klåg åge!

Jeps slangerne skal af - detil kræves at opvaskeren først får en tur ud...

Fjumsen der boede her før havde ingen praktisk sans...
Jeg har bare ingen praktiske evner...
Vandskaderne i køkkenet er fra før min tid menjeg skal nok benytte lejligheden til at få bakker under, selvom de forslå som en skrædder i h... hvis uheldet for alvor er ude.

Betongulv i gangen... tja der var da en ide!
Hvem vil slæbe stadset op? (jeg bor på femte og har fimsede hvidpimenterede fyrregulve).

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-09-07 23:17

Hehe, det er ikke nemt så..
Ej, jeg er bare tilhænger af at man, så vidt muligt, skal undgå noget der kan lave en vandskade skal stå på træ gulv, men det er jo svært i dit tilfælde.

Men jeg håber dit problem bilver løst, uden store omkostninger

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-09-07 00:04

Laika pigen misforstår du mig ikke med vilje? Der blev spurgt om det kan betale sig når man kan få en ny masline for 3700 Kr så siger jeg hun kan få en ny rem billiger

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-09-07 00:15

--------------------------------------------------------------------------------
Hejdu det lyder vel nok betryggende. Jeg kan høre motoren der vil centrigurer!
Nu er jeg selv indehaver af mindst ti tommelfingre, så jeg tror jeg venter til der kommer herrebesøg af den fixe art.

Jeg skal nok vende tilbage.

Citat
Hvor gammel er den maskine, siden du ikke vidste hvormeget tøj den kan klare

Sikke en pudsig udtalelse, som du har set er den knapt to år og jeg havde bare ikke forventet at uldprogrammet kun holdt til 1 kg. Maskinen rummer jo meget mere...

Den blev da ført pusig da du blandede udpumpnings programmet ind i histotien Det har ikke spor med udpumpningsprogrammet at gøre, den kører ikke på remtræk

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-09-07 00:35

Citat
udpumpnings program

Valde er vist for sent oppe lool

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-07 14:15

Det lyder altså noget underligt, synes jeg, at det skulle være sket fordi vaskemaskinen er blevet fyldt med uldtøj i stedet for bomuldstøj..... Maskinen er vel ligeglad.. Det er da TØJET, som ikke har godt af det.

Jeg tror det er tilfældigt, at maskinen gik i stykker lige der.

Hvis maskinen er under 2 år, så burde garantien dække ifølge købeloven.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-09-07 15:21

Der er kun reklamationsret og jeg har forsøgt at vaske et gulvtæppe :s
Jeg tænkte ikke over at det var tungt, blot at det kunne være der så der er ingen tvivl om at det var min egen fejl.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-09-07 15:35

Citat
Det lyder altså noget underligt, synes jeg, at det skulle være sket fordi vaskemaskinen er blevet fyldt med uldtøj i stedet for bomuldstøj..... Maskinen er vel ligeglad.. Det er da TØJET, som ikke har godt af det.

Det har noget med tøjets vægt i våd tilstand at gøre, for når maskinen skal slynge, er der stor forskel på om det er en let klump tøj der er let at få i omdrejninger, eller det er en tung klump tøj, som er svær at få i omdrejninger, og hvor hurtig vandet kan slynges ud af tøjet.
Nogle maskiner går ned i ondrejninger ved slygning, hvis der ikke er balangse i tromlen, for er der ikke balangse i tromlen ved slyngning vil maskinen hoppe og danse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-07 15:47

Ej, altså... Hvis det kun var en gang våde uldne trøjer, der var forsøgt vasket for meget af, så er det da en møg-maskine hvis den ikke kan klare det.
Men hvis det er et GULVtæppe... der er blevet proppet ind.............................. øh...

Jeg tror nu nok, jeg ville klage til sælger og spille uforstående...
Hvis det er en rem, der er knækket eller hoppet af inden de to år, så må reklamationsretten da gælde. Det KUNNE måske være sket under en fuld hvidvask...

Man skal nok bare ikke komme ind på HVAD man puttede i maskinen. Kun at man ikke har overskredet maskinens maximum...

Men det er jo et spørgsmål om hvor ærlig man er.

Hvis ikke du kan få sælger til at dække reparationen, så drop maskinen og køb en Miele.....

Jeg købte en i foråret. Den er SÅ sød!! Og den kunne ikke DRØMME om at ryste under centrifugering... (men jeg kunne nok heller ikke nænne at vaske gulvtæpper i den...)

---Står der noget i brugsanvisningen om "vask af gulvtæpper"?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-09-07 15:58

Selvfølgelig: Hvis maskinen er under 2 år, så hold fingerne væk og klag til sælger.

Ang. vask af gulvtæpper, vinteren nærner sig og hvis der kommer sne så ud med dem

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-09-07 16:02

Ja det var dumt, men det er hvidt og jeg var træt af makrellen....

Jeg er har ikke samvittighed til brok når det er min egen skyld.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 27-09-07 18:03

Godt med samvittighedsfulde folk....

Citat
Man skal nok bare ikke komme ind på HVAD man puttede i maskinen. Kun at man ikke har overskredet maskinens maximum...

--> Birgitta.. Det er jo nok det jomfruane højst sandsynligt har gjort!!

Men har du snakket med en reperatør??
Venter spændt på opfølgning!!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-09-07 06:18

Så er den simpelthen fikset

Remmen var røget af og min kæreste fik den på. Tak for al jeres hjælp!

Jeg hæver pointene til max og giver dem til Hejdu som ramte plet.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 29-09-07 06:19

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-09-07 09:38

Selv tak