/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Ejerskifte forsikring
Fra : arlet
Vist : 1889 gange
100 point
Dato : 26-09-07 21:03

Vi har en lille diskussion kørerne..

Når jeg skal sælge mit andet hus, så skal jeg tilbyde køberen en ejerskifte forsikring, hvor vi skal betale halvdelen hver..

Så langt er vi enige..

Ang selvrisiko, så mener jeg at jeg ikke kan blandes ind i mere, altså når jeg har betalt min andel i forsikrings præmien, så er jeg helt ude af det..

Er det rigtigt??

Vil meget gerne se et link, hvor det står sort på hvidt, ellers tror svigerfar ikke på det

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 26-09-07 21:07

Har ikke noget link, men du har ret.

Du skal tilbyde en ejerskifteforsikring med baggrund i tilstandsrapporten.

du skal tilbyde den du finder og betale halvdelen af den.

Men hvis køber ønsker en udvidet, eller med en eller anden selvrisiko

har det kun noget med køber at gøre og ikke dig.

Når du har tilbudt, og bare tilbudt er du ude af det...både med hensyn til ansvar for huset

og med hensyn til dækning / selvrisiko.

/

henrik

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-09-07 21:11

Det siger jo sig selv at du ikke har noget med købers forsikring at gøre efter at den er købt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-07 21:11
Kommentar
Fra : arlet

Dato : 26-09-07 21:15

Hej nordsted1 -> Nej, det er det desværre ikke.

Har selv fundet http://www.ankeforsikring.dk/Typiske_aarsager_til_klager/Ejerskifteforsikring.aspx

men der står ikke præcist at det er køber der skal betale hele selvrisikoen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-07 21:26

Aftaler man ikke en selvrisikosum med sit forsikringsselskab?

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 26-09-07 21:29

Jo, det er også hvad jeg har læst. at som almindelige forsikringer, så jo højere præmie du vælger jo lavere selvrisiko

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-09-07 21:33

det er køberen der står for selvrisikoen. og hvis en anmeldt skade beløber sig til mindre end selvrisikoen, fratrækkes beløbet bare på selvrisikoen. det betyder, at næste gang du anmelder en skade, er din selvrisiko mindre.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 26-09-07 21:44

Sådan står der

Selvrisiko

Ejerskifteforsikringen har en indeksreguleret selvrisiko på 10.000 kroner per dækket begivenhed, men den samlede selvrisiko kan ikke overstige 30.000 kroner.

Ud over den nævnte selvrisiko er der en særskilt selvrisiko på hårde hvidevarer på 10.000 kroner af enhver skade.

De opgivne priser er fra år 2000.

herfra http://www.ask-alex.dk/3744_Bag_om_ejerskifteforsikring.html

Men igen der står heller ikke at det er køber der skal betale det hele

Dette link lyder til at rette sig til købere

http://www.home.dk/get/9116.html ergo har du ret

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 27-09-07 08:47

I dette doc. står der at køber skal være opmærksom på selvrisikoen, intet om sælger og det må da være bevis for at det ikke vedr. sælger
http://www.aktivhussalg.dk/ejerskifteforsikring.html

og så har nykredit en rigtig god side også

http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/privat/informationsside/forsikring/ejerskifteforsikring.xml

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 27-09-07 08:50

nå jo
denne må du kunne bruge

"Hvis man som køber konstaterer fejl og mangler, der ikke fremgår af tilstandsrapporten, og som man heller ikke er blevet gjort bekendt med på anden måde, bør man anmelde forholdet over for ejerskifteforsikringen. Dette bør også gøres selv om skaden er mindre end selvrisikoen, idet den samlede selvrisiko derved reduceres.

Der er ikke særlige regler om, at sælger skal betale selvrisikoen hvis skaden dækkes af ejerskifteforsikringen. Domstolen har tværtimod altid været af den modsatte opfattelse"

http://www.skoedekontoret.dk/Default.aspx?id=58

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-09-07 11:52

Min komentar er !

Tegn den udvidede ejerskifteforsikring, det gjorde jeg ikke, men jeg er da blevet klogere.
Diferrencen på den almindelige og den udvidede berører kun køber.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 27-09-07 11:56

Uanset hvad jeg vælger at give tilbud på, så bestemmer køber selv hvilke selskab osv han vælgler

Godkendelse af svar
Fra : arlet

Dato : 30-09-07 17:34

Tak for svaret Nordsted1.

Og tak til alle andre for medvirkning i tråden..

Ps: han er overbevist nu..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-07 20:08

Det var godt Selv tak