/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
AO real og AO alternative
Fra : svendgiversen
Vist : 800 gange
100 point
Dato : 26-09-07 19:13

Nu er jeg ikke en ørn til at anvende "AO"
men det undrer mig alligevel at der tilsynelaende findes en konkurrent / et alternativ?

Er der fornuft i også at bruge ressoucer på at udbygge:
http://www.kirkeboger.dk/03.htm

De fleste husker hvornår deres bedstefar er født,
kun få har den samme viden om deres oldeforældre....

Var det ikke bedre at samle bestræbelserne om at udbygge AO oplysninger på nettet et sted??

Efterhånden som vi bevæger os frem i tiden efter år 2000 ville en udbygning fra eksempelvis:
ca 1880 til efter 1920 være guld værd for mange...

Er der mon meningsforskelle eller andre årsager til den alternative database???
Hvis / hvis ikke, hvordan samler vi / integrerer vi, så oplysningerne????

Lidt debat her efter agurketiden, Svend

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 26-09-07 20:08

Hej Svend

Hvis man kunne forbere kvaliteten på AO er jeg tilbøjelig til at være meget enig med dig - der er stadig sider der en endog meget dårlige - og de mangler der er meldt for meget længe siden er endnu ikke rettet.

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 27-09-07 08:10

Hej Svend
Jeg kendte ikke til denne side, men det gør jeg så nu. Ellers har du ret i at det var bedre at udbygge og forbedre AO
Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-07 17:35

Tak fordi I er enige i at vi har brug for et bedre og bedre udbygget AO...
Men ikke megen debat:

Ingen forklaring på hvorfor der er kommet et alternativ?
(det er vel ikke kun på grund af den dårlige kontrast i AO kopierne af kopier af kirkebøgerne??)

Og ingen forslag til hvordan informationerne i de to AO alternativer kan kan integreres?
(mon de har de samme informationer, der hvor de viser de samme kirkebøger??)

Hilsen igen Svend

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 100 point
Dato : 30-09-07 22:43

svendgiversen:
Citat
Tak fordi I er enige i at vi har brug for et bedre og bedre udbygget AO...

Der blev tidligere organiseret en protest og underskriftsindsamling som skulle føre til forbedringer på AO. En af de ønsker/krav der blev rejst, var at båndbredden skulle øges, hvilket vist i nogen grad er sket efter overførsel til Rigsarkivets internetforbindelse.

Jeg ved ikke hvor kraftig den nuværende forbindelse er, men når det nye Rigs/Lands -arkiv engang står færdigt på det gamle baneterræn (hvis det stadig er det der satses på) ville det jo nærmest være fjollet hvis de ikke kobles på Banestyrelsens vist nærmest gigantiske fiberkabel.

Det såkaldte alternativ vil jeg ikke tage stilling til udover, at sitets ejer jo oplyser at materialet stammer fra AO, og er gjort til genstand for yderligere bearbejdning. Og der er det jo sådan, at der ikke kan tilføres materialet en bedre kvalitet. I bedste fald kan højst undgås et yderligere kvalitetstab, i praksis er et yderligere kvalitetstab vist uundgåeligt, og - efter min bedste meing - er det ikke et yderligere kvalitetstab vi har brug for.

Den påkrævede forhøjelse af kvaliteten på materialet, vil kræve en tilbagespoling og starten forfra, hvor det nuværende materiale på AO simpelthen destrueres og afskrives som dyre lærepenge, og så at lave hele baduljen om.

Som et kompromis kan der laves et ressourcekrævende gennemsyn, hvor der kun laves det om, som er absolut påkrævet. For noget af materialet er jo faktisk brugbart. Vi bruger det jo, og kan faktisk tyde noget af det. Og ultimativt støder vi ind i det problem, at der stadig vil være nogen der ikke er istand til at tyde de gamle skrifter: Men, det er jo et helt andet og ikke teknisk problem.

svendgiversen:
Citat
(det er vel ikke kun på grund af den dårlige kontrast i AO kopierne af kopier af kirkebøgerne??)
Det er ikke et spørgsmål om dårlig kontrast. Det er et spørgsmål om manglende mellemtoner og manglende transparens.

svendgiversen:
Citat
Og ingen forslag til hvordan informationerne i de to AO alternativer kan kan integreres?
(mon de har de samme informationer, der hvor de viser de samme kirkebøger??)

Det oplyses jo at materialet stammer fra AO, og helt konkret kan materialet heller ikke komme andre steder fra.

svendgiversen:
Citat
Men ikke megen debat

Det er ikke her det sner. Debat her fører ikke til noget. kandu.dk er ikke og kan ikke blive toneangivende og kan ikke vinde gehør, der hvor det batter.

mvh
præceptor

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-07 13:41

Tak for svaret præceptor.