/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spindelvæv i plante
Fra : Nyx-x
Vist : 5771 gange
20 point
Dato : 26-09-07 17:59

Jeg har opdaget fintspindelvæv i min plante. Hvad er det og hvordan slipper jeg af med det?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-09-07 18:08

spindemider

Kommentar
Fra : Therese05

Dato : 26-09-07 18:11

Netop! Spindemider. Lav en blanding af brunsæbe og vand. Ikke særlig koncentreret - brus din plante med det og se om et par dage. Er det ikke væk, gentag behandlingen, så skulle det være væk. Det plejer det at være i mine :) God fornøjelse.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-09-07 18:35

bland evt. en smule sprit i sæbevandet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-07 18:47

Hvordan bekæmper jeg spindemider?

Spindemider er små, hvide og rødlige mider med børster på ryggen. Det sikreste kendetegn er, at de danner et spind på de inficerede planter, buske eller træers blade. I tørt og varmt vejr formerer de sig meget hurtigt.
Du skal bruge:
Rovmider
Insektsæbe/sæbevand

Forberedelse:

Spindemiderne kan, pga. deres høje formeringshastighed, udgøre et stort problem. Da de arter, der angriber frugttræer, samtidig kan overvintre som æg på barken, kan den nye generation være parat, ligeså snart nye blade springer ud om foråret. Hvis man har observeret, at mange af ens planter er indhyllet i spind allerede tidligt på foråret, er det værd at forsøge sig med sæbevand, biologisk bekæmpelse i form af rovmider samt forebyggelse for at undgå angreb næste år.

Hvis der kun er tale om et lille angreb, kan man nogle dage i træk oversprøjte planten med sæbevand eller insektsæbe, herved får spindemiderne svært ved at holde sig fast, samtidig med at nye individer ikke kommer til. Planten kan uden problemer holde til at blive sprøjtet et par dage i træk.

Rovmider kan købes i de fleste havecentre. Da de fleste er relativt artsspecifikke, mht. hvilke skadedyr de angriber, er det væsentligt at få artsbestemt de små spindemider, fx ved at observere hvilke planter der angribes. Rovmiderne kan sættes ud fra april til oktober og kan fx overvintre på træer, hvorfor de også kan hjælpe til mod spindemideangreb året efter.

Hvis miderne har angrebet etårige planter, kan det være en god idé at forebygge ved at hive de inficerede planter op med rod, lægge dem i en bunke og brænde dem.

herfra http://www.ask-alex.dk/1664_Hvordan_bekaemper_jeg_spindemider.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 18:57

Alm. opvaskemiddel med vand i en forstøver kan såmænd også gøre det....

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 26-09-07 18:59

Brunsæbe er effektivt mod rovmider.

Hvis du ikke har det i huset kan opvaskemiddel også bruges. Dyp planten i en balje med vand og sæbe. Det skal ikke i jorden. Skyld den og gentag eventuelt.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 26-09-07 18:59

En ordentlig omgang roundup!

Så er ALLE problemer klaret!

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 26-09-07 19:00

Undskyld, jeg mente selvfølgelig spindemider

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 26-09-07 19:01

Kommentar
Fra : aZiX

Dato : 26-09-07 20:37

Citat
En ordentlig omgang roundup!

Så er ALLE problemer klaret!

Tjo.. men bland lige lidt vækstfremmer i epidedymittis så går det hele lidt hurtigere..

som alle de andre skriver spray planten med en sæbe blanding.. gentag behandlingen nogle i nogle dage.. hvis det ikke hjælper må rovmiderne jo igang..

Accepteret svar
Fra : momomo

Modtaget 20 point
Dato : 26-09-07 22:15

Du bruger hjemmelavet lusesæbe til spindemiderne opskriften er:
20 g brun sæbe (det faste)
1 barneskefuld sprit
1 l vand

hvis det er en større omgang

200 g brun sæbe
1 dl sprit
10 l vand

du skal nok sprøjte et par gange med et par dages mellemrum da der er æg der bliver udklækket. god fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 26-09-07 22:31

Tak for svaret momomo.
Jeg vil ud og se om jeg kan købe den lille kemikersæt og tingene så går jeg igang. :)