/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Slim og søvnløshed
Fra : Lion36
Vist : 1568 gange
200 point
Dato : 26-09-07 16:19

I forbindelse med at min albue gik af led (gips i 3 uger) og jeg brækkede min fod (gips i 6 uger - er stadig i gips), har jeg haft besvær med at sove.

Dels på grund af, at jeg hele tiden skal være opmærksom på hvordan jeg ligger, for at det ikke gør ondt.
I de sidste mange uger er der så oven i hatten tilstødt et problem med heftig slimdannelse, især når jeg skal til at sove, nogen gange er de så slemt at jeg er ved at kvæles i det og de hændr også, jeg må ud at brække mig.
Til med har jeg også tit uro i benene (har været inde på siden uroibenene.dk) - og alt dette gør, at jeg får mellem ingenting og ca. 4 timers søvn om natten - tit har jeg ikke kunnet sove i flere nætter ad gangen, primært på grund af slim.

Er der nogen derude, som ved hvordan jeg kan få bugt med det slim ? - jeg er efterhånden ved at være temmelig desperat for at få en ordentligt nattesøvn, noget jeg ikke har fået i 5 uger nu.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 16:35

LÆGE !!! den slim der er så slem kan kun din læge hjælpe dig med - det kan være af mange årsager og er ikke noget at lade være i håbet om at det bare går væk

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 26-09-07 16:39

Uro og benkramper kan fikses med Kinin tablette, der fåes i håndkøb. Iøvrigt malariamedicin.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 26-09-07 17:29

Hvordan kan det være at du har så meget slim. Kan det at blandt andet have at gøre med at du p.gr.a. din albue og fodproblem ikke får rørt dig så meget som du ellers er vant til ?

Jeg ved at mælkeprodukter og især ost er særligt slimdannende, måske det vil hjælpe lidt at undgå det.
Har du noget med lungerne ?
Får du nok jern, mangel på det er en af årsagerne til RLS. Det har jeg hørt her, godt nok et andet emne, men de kom ind på det. http://www.youtube.com/watch?v=jlC7-ieUFzk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-07 17:29

Hvis det er første gang du har så meget slim, og ikke har astma eller bronchitis, ville jeg i første
omgang prøve håndkøbsmedicinen Mucomyst

Virker
slimløsnende ved at gøre sejt slim i luftvejene mere tyndtflydende og derved lettere at hoste op.

http://www.netdoktor.dk/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=809

Jeg har selv brugt det for nogle år siden, og det hjalp virkelig godt.

Rigtig god bedring med alle dine skavanker

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 17:41

mucomysten kan gøre det værre i løbet af natten og især om morgenen - men det er da en mulighed - hvis man blot tager det om dagen og ikke for sent om aftenen.

Jeg vil nu holde på der skal læge til - for rent faktisk kan der jo ligge noget alvorligt bag

uro i benene = brug padma28 - det er rigtig godt og sidegevinsten er at det styrker hjertet

uro i benene er som regel mangel på kalk og magnesium - så kalcium-magnesium tabletter hjælper ofte - kinin giver kvalme

LÆGE !!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-07 17:52

Citat
mucomysten kan gøre det værre i løbet af natten og især om morgenen - men det er da en mulighed - hvis man blot tager det om dagen og ikke for sent om aftenen.

Slimen skal jo op, men det bliver væsentligt nemmere at få hostet igennem, da slimen bliver tyndere, allerede efter en dag havde jeg det væsentligt bedre, og kunne sove om natten.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 200 point
Dato : 26-09-07 19:17

jeg blander mig lige.

Mocumyst nedbryder kæderne i slimen, så de bliver kortere og kortere.
Man SKAL tage et helt rør færdigt, 3 gange dagligt morgen middag og aften (fx 8 - 12 - 18).
Mocomyst er ikke et hostemiddel og ved at tage det på de angivne tidspunkter får man ikke hostet mere om natten...

Det er logisk nok at få en luftvejsinfektion når man ikke får sovet og har været ude for traume som du. Jeg synes selvfølgelig også du skal gå til lægen, at anbefale dig andet ville være dybt uproffesionelt af mig, men samtidigt vil jeg også sige til dig, at det bedste du kan gøre er at give dig selv lov til at sove dårligt og havde det skidt - du er en såret kriger og det må du altså accepterer.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-09-07 21:46

Tak for de mange gode råd.

Primært er det slimen so mer værst og ikke benene - men anyway.

Ja, jeg havde også vendt tanken med lægen, men nu er jeg ikke den som render til læge bare sådan lige. Derfor satsede jeg lidt på, om I derude måske kunne hjælpe.
Det med Mucomyst lyder som en løsning, men som et par af Jer er inde på, var det måske en god idé at tage sin egen læge med på råd også.

Og nej, jeg får ikke rørt mig i det omfang jeg er vant til, det siger næsten sig selv *G*, så det med at trætheden kommer af sig selv fordi man enten har været fysisk aktiv eller brugt sin hjerne meget i løbet af dagen med at knække problemer - de er væk for mig, da jeg er meget inaktiv - desværre.

Jeg vil lige finde ud af hvem der skal have points, helst ville jeg gerne have delt dem mellem to, men det kan man desværre ikke.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-09-07 08:25

En måde at få nemmere ved at sove er, at lade være med at tage en lur eller noget i løbet af dagen, holde dig selv oppe og kun kun lægge dig til at sove om natten.
At lægge dig til at sove på et bestemt tidspunkt, hver aften/nat hjælper også. Kølig luft og mørke hjælper også og ingen tv kiggeri eller computer eller radio i soveværelset eller anden aktivitet end at sove og sluk mobilen. Heller ikke i timerne før du går i seng.
Heller ingen mad eller kaffe eller andet opkvikkende/koffeinholdigt eller røg i timerne før sengetid.
Alt dette hjælper på en bedre søvn, der jo helst skulle vare 6-8 timer. Det betyder ikke noget, hvis du vågner p.gr.af hoste eller andet og er vågen på grund af det et par gange af måske et kvarters varighed.
Men er det værre og længerevarigt er det bedre at stå helt op og lave noget der ikke er stimulerende (Computer/tv) men bare tulle lidt rundt, drikke et glas vand for eksempel.
Hvis du bliver ligende i længere tid og ikke kan sove begynder du at associere det at være i seng med ikke at kunne sove, derfor er det bedst at stå op hvis det tager mere en et kvarters tid.
Det er i den dybe søvn at kroppen restituere sig, så jeg kan godt forstå at du er ved at blive vanvittig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-09-07 08:34

tag så og ring og bestil tid hos den læge - du kan have pådraget dig noget der kræver behandling så det er ikke "bare at rende til lægen i tide og utide osv"
Lægen vil også kunne give dig nogen indslumringspiller - efter et par dage med god hvile er der mulighed for at du får en bedre rytme

God bedring

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-09-07 08:51

Ps
det er i øvrigt ikke nogen god ide at tage noget alkohol eller ligende for at kunne sove. Det virker godt når det skal få en til at sove, men søvnen bliver dårligere, og da det jo netop er vigtigt at få den dybe søvn er alkohol mere skadeligt en gavnligt når det kommer til at hjælpe på på søvnkvaliteten.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-09-07 08:53

Jeg har netop i nat prøvet Baldrian mod søvnløshed.

Jeg sov som et lille barn!

Det skulle også virke på uro.

Der findes flere slags naturting til uro i benene.

Mangel på sædvanlig motion, giver jo desværre uro.

MosterHanne

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-09-07 13:51

Nu er kandu ikke et proffessionelt sted og at beskrive en type medicin og eller anbefale en medicin andet end gamle huskeråd virker forkert for mig at begynde på. Enhver ved at man skal tilses af sin egen læge for at kunne få det rette medikament. Fordi nogen mener at have haft noget lignende gør dem ikke i stand til at anbefale det rette.
Alle ved også at det ikke koster noget at spørge hos apoteket eller Matas efter alm. håndkøbsmedicin.
Alle ved også at de har en læge, at begynde, at fortælle nogen at de skal opsøge deres læge virker derfor som en nedladenhed, set i mine øjne.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 27-09-07 14:52

Jeg er enig i at Kandu ikke er et professionelt sted som sådan, men derfor skader det jo ikke at spørge, i det at de mennesker som er tilknyttet Kandu har en stor erfarings database som er uvurderlig.
Jeg vælger Kandu som en kombination, ikke som en decideret løsning, det er lidt ligesom at spørge sin omgangskreds hvad de mener om en sag og om de har løsningsforslag.

Bladrian gør nøjagtigt det modsatte hos mig, jeg blev lysvågen af det....det var det medikament min læge anbefalede mig - det er nemlig sjældent de udskriver sovepiller bare sådan lige.
Og alkohol, den var jeg klar over, det er temmeligt usmart *S*

Som sagt er jeg stadig i tænkebox, jeg ville gerne give point til to herinde, man kan kun give til en - desværre, så jeg tygger lidt vidre.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-09-07 16:18

Ja, det er nok nødvendigt at tage råd herfra med et gran salt. Nogle gange kommer der noget der er direkte misvisende, kan selv jeg se.
RLS er ikke decideret forbundet med ikke at dyrke nok motion, selv om man godt kan blive fyldt med restløshed/uro hvis man har brug for motion. Medicin mod Alzeheimer hjælper på RLS, men RLS er ikke et forstadie til Alzheimer. Min kilde er en psykiater.
God bedring og nyd også at du får slappet grundigt af selvom årsagen var brat og uønsket.
Jeg har ikke mere at tilføje og snupper fluebenet.

Godkendelse af svar
Fra : Lion36

Dato : 27-09-07 16:51

Tak for svaret jomfruane.