/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mærkelig lyd fra hj. forhjul
Fra : djguffe
Vist : 4292 gange
20 point
Dato : 25-09-07 21:05

Hej alle sammen, jeg er har en Ford ekscort, der kommer med en mærkelig hul banke lyd. Jeg har selv tænkt på om det kunne være min kobling eller min trækaksel der er som det skal være, jeg kan ikke mærke noget i rettet. Håber at der er en der kan hjælp mig med at finde en evt. fejl.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-09-07 21:18

En løs hjulbolt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-07 21:33

Hvornår kommer lyden?? Ved kørsel over bump for så er det et Kødben!! Men det kommer jo an på hvornår lyden kommer...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-09-07 21:36

slør i trækakslerne. det giver en let bankelyd når du kører. du bør kunne høre det tydeligere når du drejer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-07 21:37

Kødben= led fra krængningsstabilisator til et andet led der er fæstet på spindel/støddæmper...

Kommentar
Fra : djguffe

Dato : 25-09-07 21:44

Lyden er der mest når jeg barker. Først troet jeg at det var min udstødning der sad løs, men den har jeg tjækket.

Kommentar
Fra : Therese05

Dato : 25-09-07 21:52

Har prøvet det sammen - lyder det i hvert fald til ;) - Det var min trækaksel... Gummimanchetten var slidt op - det bliver den jo... Ikke det dyreste at få som reservedel, men så kommer arbejdstimer oveni, så håber du kender nogle der kan rep. biler.... Man kan køre i den i et stykke tid, men det er selvfølgelig ikke så godt for bilen under alle omstændigheder...

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 25-09-07 21:58

Slid dynamo lager giver også meget lyd ,prøve check det.

pømske

Kommentar
Fra : djguffe

Dato : 25-09-07 22:03

Der er da ikke nogle dynamo på denne bil.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 25-09-07 22:08

Hvordan få du lys så ? på bilen ?
pømske

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 25-09-07 22:10

Slid bremse klosser eller bremseskiven skal fornys
pømskeømske

Kommentar
Fra : djguffe

Dato : 25-09-07 22:39

Til pømske. Nye biler køre med generator, dynamo er noget man er gået væk fra. Og mine bremser har kun kørt 500 km.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 25-09-07 22:51

Ja du har ret med generator,men principen er det samme..Bremse klosserne kunne værre reven også
Det har jeg oplevet med et ny bil ,det er livsfarlig at kør med. Det kan nemeligt blokkere din Forhjul total.Gå til et værksted hvis agrantien løber ednu.(er det gratis)
pømske

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-09-07 23:04

Måske er en af hjulboltene for lang så den rammer noget bagved, prøv at løfte forenden op og drej hjulet med hænderne, måske kan du så lokalisere fejlen, det kan jo også være en bremseklods der
klaprer mod skiven, eller en af bremseklodssplitterne er faldet af og sidder i klemme et sted hvor den banker mod noget når hjulet drejer rundt. Det var jeg udsat for engang en af mine kunder kom med en bankelyd fra hjulet. Mvh. K.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-09-07 23:55

Eller måske et motorophæng der er defekt. Så vil motoren måske vippe ekstra meget når den belastes. Alt efter hvilket det er, så kan det godt være mest udpræget når du bakker.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-09-07 02:00

Når lyden specifikt er værst når du bakker, vil jeg antage, at det drejer sig om bageste motorophæng, da motoren vil prøve, at rotere modsat hjulene, og derfor løfte sig i dette ophæng.

Kommentar
Fra : djguffe

Dato : 26-09-07 18:40

Hej alle sammen, nu har jeg haft løftet bilen op. Tjækket mine bremser hjul og div. ting. Jeg har selv den teori om at det er mine trækaksler der er ved at stå af eller et af lejerne der på. Men da jeg ikke er sikke vil jeg høre om det kan passe. Den er også begyndt at give lyden kort når jeg skifter gear, fra 2 til 3.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 10 point
Dato : 27-09-07 00:41

Prøv at køre ind på f.eks. en stor p - plads, og kør så med fuldt styreudslag i en cirkel - lyt efter, - og tag så turen modsat. Så burde du kunne få en ide om det kommer fra trækakslerne. Hvis du accellererer under "prøven" og der kommer den karakteristiske "klonk - klonk - klonk" lyd, er det de kære led på en af akslerne, der trænger til fornyelse.
(Det kommer hurtigt, hvis der er hul i gummimanchetten )
Kig også lige efter om der er tegn på, at lejefedtet har forladt skansen, og klistret bremser og inderskærme til.
Og slutteligt: Prøv at tage kraftigt fat i motoren. Kan den vippe unormalt meget ?
Så er det tegn på, at motorophænget lige foran batteriet bør skiftes.
Er dette udelukket, ville jeg hive tromlerne af baghjulene og kaste et blik på, om fjedre og holdere er som de skal være. Det KAN jo være, at monteringen er gået lidt hurtigt, og noget er "smuttet" undervejs.
Held og lykke med det.....

Kommentar
Fra : djguffe

Dato : 02-10-07 00:28

Jeg har lige hørt fra en ven at det muligvis er min gaerkasse der er stået af.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 02-10-07 23:57

En gearkasse kan da ikke give lyd ud i højre forhjul, det er noget nonsens. Var det ikke der lyden kom fra? Mvh K.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 03-10-07 00:23

Hvorfor tager du ikke et tur til garagen?
pømske

Kommentar
Fra : djguffe

Dato : 04-10-07 11:03

Til jer alle.
Tak for hjælpen.

Jeg kan for at slutte denne af fortælle ar bilen ny har været på lift og er gået igemmen. Fejlen er blevet lokaliseret til gearkassen, om det så er inden i den eller om det er de inderste lejere, det er så næste led. Men slipper nok ikke for at skulle pille gear kassen af.

Men tak for hjælpen til jeg alle.

Ja lyden kom fra hj. forhjul, lød det til men nej. Ikke da den kom op.

Godkendelse af svar
Fra : djguffe

Dato : 04-10-07 11:06

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-10-07 17:33

djguffe,
du er godt nok fedtet med stjernerne

Cortina01 har lagt et godt arbejde i, at give dig en ret fyldig problemguide ud fra en meget sparsom (og misvisende) oplysning.

Hvilket arbejde tror du vi lægger i, at besvare dit næste spørgsmål?