/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Rust
Fra : Bertlov
Vist : 3228 gange
100 point
Dato : 25-09-07 13:39

Lyder måske lidt mærkeligt...
Vi er ved at boligen ud i den gamle stald.
Vi vil gerne bibeholde hvælvingerne i loftet i det nye bryggers og den nye stue.
Det har vi også gjort i køkken-alrum, det blev sandblæst, og det er blevet vældigt godt og flot..
Nu er problemet bare at det ikke dur med sandblæsning i de nævnte rum,
fordi vi "glemte" at få det gjort fra starten..
Men altså i mellem hvælvingerne er der jo jernbjælker, og de er rustne,
ikke gennemtærede, men overfladerust!
Hvordan er det så lige at de bliver pæne og rene inden malingen??
Er der kun den slidsomme måde med stålbørste og sandpapir, eller????
Da det er mig der skal udfører projektet, skal det heller ikke være alt for teknisk!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-09-07 13:53

Jernbjælker bør ikke være åbne i konstruktioner med mindre de er en del af et skellet.
Jern vil straks vride nedbøje ved varme fra evt. brand.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-07 13:56
Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 25-09-07 14:06

--> e.c.
Ved det godt. De er jo en del af skelettet.
Og både murer og brandtilsynet har godkendt det.
--> refi
Tak for linket.
Har selv overvejet det.
Men kender du det, har du selv brugt det??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-07 15:25

Desværre nej....

Men det gør det absolut nemt at "løse" problemet......

Skulle det være nødvændigt efter x-antal år at give det en tur mere, er det vel også til at overkomme

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 25-09-07 15:42

--> refi

Men jeg kan være bange for om det lukker rusten inde.
Altså sådan at bjælkerne stadigvæk ruster, bare der hvor jeg ikke kan se det,
og ikke kan gøre noget ved det..
Og at loftet så en dag kommer ned i hovedet på mig!!
Men der skal vel også fugt til, det fungere ikke helt ligesom svampe, vel??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-07 15:49

Citat
Men jeg kan være bange for om det lukker rusten inde.

Det skal du ikke være bange for - FOR DET GØR DET.....

Det er jo det der er hele formålet....

Citat
Og at loftet så en dag kommer ned i hovedet på mig!!

Til den tid vil du være så gammel at det vil føles som en befrielse

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-09-07 16:16

Jeg kender da hvælvinger af den type der er langt over hundrede år - De ser ikke ud til at være i begreb med at falde ned de næste hundrede år. Jeg ville da slibe dem rene. Det er da ikke så stor en opgave - er der en tre fire bjælker? Den flade der skal slibes er vel 5 cm bred 4 - 5 meter lange, den kan hurtigt slibes ned med en af de roterende stålbørster man monterer i en boremaskine.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-07 16:24

Fidusen var jo at man IKKE behøvede "svineriet"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-09-07 17:16

Med Hamerite kan du male direkte på rustne overflader (fri for løse skaller)
http://www.tcpglobal.com/autobodydepot/hamrustcap.aspx?gclid=CKfCnev03o4CFQ0eEgod-DLMQQ
Vi bruger det på udendørs bord med jernramme.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-07 17:21

Du kan f.eks. ved Harald Nyborg, købe en nålehammer som så kræver at du har trykluft. den er meget effektiv til at banke rust, og efterfølgende skal du selvfølgelig have malet med en god rustbeskyttelse.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1479&n=10&KundeID=

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-09-07 17:24

[CITAT]Fidusen var jo at man IKKE behøvede "svineriet" /CITAT] Ja det er muligt jeg er for gammeldags, Jeg mener en overflade skal være jævn når man maler på den, man skal jo se på det i mange år.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-07 17:26

Citat
Med Hamerite kan du male direkte på rustne overflader (fri for løse skaller)

Ja E.C - Det er skam også den der er foreslået

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=194&a=8203

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-09-07 17:33

En støvsuger kan tage meget af "svineriet".

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-09-07 17:41

Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen jeg har brugt det prdukt i mange år.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-07 17:52

Øvelse gør mester

Praktisk erfaring er mere værd en eksamensbeviser

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 25-09-07 18:04

--> refi
Jeg vil ikke ha' dem i hovedet!!!
Heller ikke om jeg bliver 105 år!! Altså..
--> e.c. godt at hører at du har brugt Hammerite i laaaaaang tid.
Men ikke på noget hvor den ene side er lukket inde, vel??
--> valde..
De er jo snart 100 år!!
Så hvor kort tid tror du jeg har at løbe på??
--> stilkene
kiggede lige på om der kunne monteres noget "udsugning" på maskinen..
Men tror ikke.. Så må støvsugeren i gang.. Bare ikke godt med slibestøv i vaskemaskine, tørretumbler og frysere!! De er jo flyttet ind.
Kan være de må flytte midlertidigt ud igen!!

Måske den hårde metode og så Hammerite?
Så burde det være okay..
SELER OG LIVREM.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-07 18:12

De falder sgu ikke ned (ruster op)

Resten af taget (bygningen) forgår før de ryger nogen steder

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-09-07 18:39

Tit er sådanne hvælvinger udstøbt ovenpå, og cementen i beton er agressiv, og det betyder at det beskytter jern, - kun hvis der er adgang for fugt vil det kunne nedbrydes, men jeg har set endog meget gamle hvælvinger, der var dårlige, og min mening er at det ikke sådan lige styrter ned, du får en advarsel ad åre, så jeg er slet ikke nervøs for gamle hvælvinger.
Hvis du bruger nålehammer vil det ikke støve, som hvis du brugte stålbørste og sandpapir, der er meget lettere at kontrollere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-09-07 19:49

Man kunne også hænge et par fugtige lagner op omkring arbejdsstedet.
Husk hvis du vil reparere murværk omkring jerndragere osv - så må der IKKE benyttes mørtel og cement - men kun grus og cement

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-09-07 22:00

Bare rolig, det falder ikke sådan lige ned
Dæk dog dine hvidevarer ned, så sker der ikke noget

Hammerite er et godt produkt jeg har prøvet af på flere af de gamle biler jeg har haft, så tror også et jeg vil godkende produktet

Nålehammeren er efter min mening den nemmeste metode.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 25-09-07 23:45

Nå så må jeg nok besøge harald en af dagene!!
Havde aldrig hørt om en nålehammer før, men man skal jo lære så længe man lever!!

Og jo, jo, jeg havde tænkt mig enten at fjerne eller pakke hvidevarene ind,
nogle af dem er jo nærmest antikvariske!!

Generelt er jeg ikke bange for hvælvingerne skal styrte ned,
men tænkte jo på den motorvejsbro der styrtede sammen pgr. rustent jern, der blev pakket ind...
Og den var jo ikke nær så gammel som mit hus og mine hvælvinger!!

Der er ingenting, andet end isolering, ovenpå hvælvingerne, så der er ingen fare.
Og heldigvis er murværket rimeligt intakt.
Lægter og spær er tjekket og delvist skiftet,
og ca.½ af tagets gamle cementsten er lagt om..

Så.... Fruen må vist bare i gang med nålehammer, Hammerite og "murcem"
(eller hvad det nu var manden havde købt af maling til murværket!!)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 14:23

Til alle måbere: (som mig selv)
Her er en nålehammer:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1479&n=10&KundeID=

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-09-07 14:54

e.c. -- du har ikke fulgt med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 15:04

e.c er ved at blive gammel

Så det er undskyldt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 15:37

Jeg er ikke ved at blive gammel..............................jeg er gammel.

Ps. Hvad er der i vejen med at vise den nålehammer, som er foreslået tidligere.
Det er jo ikke for at skrabe point, at jeg viser det. (hvis der er nogen som skulle blive nervøse)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 15:48

Vi er skam "kun" nervøse på dine vegne

Blomster til "sygesengen" er dyre nu om stunder....

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-09-07 19:40

Citat
Og jo, jo, jeg havde tænkt mig enten at fjerne eller pakke hvidevarene ind,
nogle af dem er jo nærmest antikvariske!!

En god gammel Miele eller Aeg holder evigt
Lad mig høre hvad det er af fine sager du har

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 19:51

Det er måske en vaskestol med manuel vrider for oven.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-09-07 19:53

Eller et vaskebræt, de er nemme at fejlsøge på

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 20:48

Min moster havde sådan en >>>>>elektrisk<<<<<< vaskestol.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 26-09-07 20:54

Nej, nej..
Hverken vaskestol med manuel vrider eller almindeligt vaskebrædt!!!!!

Vaskemaskinen er kun 9½ år og er en AEG ØKO-et eller andet!!
Tørretumbleren er 23 år og en Miele... Fantastisk maskine..
Ældste fryser er 24½ år gammel, en atlas.
Og yngste fryser er 14 år og en Vestfrost (arvegods fra svigermor ...)

e.c.
Du har vundet en pose vestjydsk ler!!!
Vi er nødt til at gøre nar af dig...
Linket er kommet laaaaaaangt oppe i teksten, tidligere..
Men som tidligere udtalt af undertegnede:
Citat
man skal jo lære så længe man lever!!

Men vi griner med dig..
Det kunne nemmeste ha' været en af os andre!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 21:34

Fra Gør Det Selv 11/2002
Vi har testet den nye type maling:
Mal direkte på rusten

Jeg hentede bare ikke artiklen.........................

Vundet ler - her har vi rigtig muldjord i hovedet.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-09-07 21:37

Citat
Vaskemaskinen er kun 9½ år og er en AEG ØKO-et eller andet!!
Tørretumbleren er 23 år og en Miele... Fantastisk maskine..
Ældste fryser er 24½ år gammel, en atlas.
Og yngste fryser er 14 år og en Vestfrost (arvegods fra svigermor ...)

Jeg gættede rigtigt
Aeg og miele holder bare

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 21:50

Og hvem tror i så bliver populær når der hentes en ny vaskemaskine / tumbler hvert 5-6 år.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 26-09-07 22:09

Ja,ja.. e.c.
Gimpen hjemme hos dig ved ikke hvad "kvalivare" er!!
Men hun er vel også din frue....

And, selvfølgelig gættede du rigtigt!!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-09-07 22:19

e.c -> Jeg forstår godt at nogle ikke vil beholde det "billige skidt" længere
Jeg handler selv nogle ting i Harald Nyborg

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-09-07 18:38

Taunusanden - det er en blanding af kold beregning og dovenskab.
Jeg har kørt som montør for Berkel/Hobart og bl.a serviceret Kitchen aid husholdnins opvaskemaskiner og tunnelopvaskemskiner til stordrift i 12 år.
J E G gider ikke rode med maskiner i min fritid.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 27-09-07 19:33

fuldt forståeligt.... e.c..

....og angående muldjord kontra ler!!
Hundens arbejde når der skal graves..

Godkendelse af svar
Fra : Bertlov

Dato : 27-09-07 22:21

Tak for svaret stilkene.

Havde aldrig hørt om dette apperat før!!
Manden synes det lyder som en god løsning.. Så du får point!

Så må vi jo lige snakkes ved når jobbet er udført!!!!!!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-09-07 22:28

Ja, og jeg tror i vil blive overrasket over effektiviteten.