/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hjælp til elipse
Fra : Gatneren
Vist : 628 gange
20 point
Dato : 25-09-07 13:32

Hej med jer.

Håber på der her er nogen der kan hjælpe. Jeg skal lave en elipse, som har målene A. 1180cm X B. 700cm. Mit ?? er så. Hvad skal afstanden være i mellem de to pinde som jeg vil sætte for at tegne elipsen. Evt. hvis der er nogen der kan henvise til en god bog om geometri.. eller bare løsningen...*SS*

På forhånd tak

Godt efterår.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-07 13:38
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 25-09-07 14:07

Jeg går ud fra at du med A og B mener afstandene mellem ellipsens modstående toppunkter .

Det er meget nemmere at regne med de halve størrelser . a=590 cm og b =350 cm

Så kan man bruge pytagores på den karakteristiske trekant og får (ea) ^2 = a^2 + b^2

Nu kan du selv kvaddere henholdsvis a og b , lægge sammen og uddrage kvadratroden. så skal du bare gange med 2 for at få den fulde afstand mellem brændpunkterne.
Det vidste enhver skoledreng, dengang der stadig blev undervist i keglesnittene i skolen.
a kaldes halve storakse
b kaldes halve lilleakse

og e kaldes ekscentriciteten.

afstanden mellem pindene ( brændpunkterne ) er 2ea

Du kan f.eks læse i lærebog A. F. Andersen og Poul Mogensen : Lærebog i matematik . bind 3.
Den er kommet i adskillige udgaver.
Men du kan se det i enhver anden matematikbog for matematisk gymnasium , fra før reformen.

Godkendelse af svar
Fra : Gatneren

Dato : 25-09-07 14:13

Tak for svaret transor.

Hejsa... Det var lige hvad jeg skulle bruge... så er det bare i gang med regningen.. God dag.. og Tusinde tak

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-09-07 15:37

http://ca.geocities.com/xpf51/MATHREF/ELLIPSE.html

- så slipper du for at regne selv

... og så vil du finde centerafstanden til 949,95cm