/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad er praksis
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 778 gange
150 point
Dato : 24-09-07 21:28

En 16 årig dreng er blevet taget af politiet da han via sms var ved at organisere køb af 30 g hash.

Han er ikke straffet før.

Nogen der har bud på straf.

VH

Thomas

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-07 21:48

Det kommer meget an på den enkelte sag. Jeg har læst at det var via SMS, men hvordan

fandt politiet ud af det !!!

Jeg tvivler på at en bruger kan give dig et konkret svar.

Den unge mand må afvente sin "dom"

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-09-07 21:52

Den unge mand var så uheldig at få sin mobil stjålet og da politiet fangede ham der havde stjålet den ja så lå der en masse uslettede sms i telefonen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-07 22:01

Det må jo have forbindelse med noget politiet efterforsker, da politiet jo ikke bruger tid på at lede efter stjålne mobiltelefoner.

Men som du skriver det, så opfatter jeg det på den måde, at det er den unge mand, som fik sin mobil stjålet, at det er ham, der via sms har handlet hash.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvad der sker med den unge mand, det kan kun politiet afgøre.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-09-07 08:32

Faktisk er det ikke politiet der afgør det, politiet afgør udelukkende om der skal rejses tiltale, og derefter er det domstolen der afgør hvilken straf der bliver udmålt, og man må da håbe det bliver en straf han kan mærke

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-09-07 00:08

Det kommer vel også an på, om han har gjort det og/eller (ikke mindst) tilstået det...!?

Selve sms'erne beviser jo ikke en dyt, allerede fordi de kan være skrevet af andre. Og så kan han jo også have skrevet det, for at se, hvad der sker. Ligesom den gamle mand, der gik i banken den 11.9. med en papkasse og en lille seddel - og endte med at aktive hele anti-terror-korpset - bare fordi han ikke tænkte så langt.

Men hvis knægten er kendt hos politiet er snakken straks en anden.

Hvis han sigtes efter Straffeloven, så kan han få beskikket en forsvarer - men både politi og advokat kan kun komme med gæt og strafferammer. I sidste ende er det jo dommeren, der bestemmer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-07 01:42

Citat
Han er ikke straffet før

Netop det faktum synes jeg så er totalt uvedkommende, selv om jeg udmærket ved, at det bruges som formildende omstændighed i nogen straffesager

At han ikke er straffet før, fortæller jo ikke en disse om, hvorvidt det er en dybt kriminel......som altså bare ikke er blevet taget for noget ....eller om det virkelig er en debutant på starten af en kriminel løbebane....eller om den igangværende handel var noget der skulle være en engangsforteelse, hvorfor det heller ikke burde være et spørgsmål af betydning i en evt. straffesag.

Citat
Den unge mand var så uheldig at få sin mobil stjålet og da politiet fangede ham der havde stjålet den ja så lå der en masse uslettede sms i telefonen.

Går ud fra, at det er konstateret at sms-erne er afsendt inden telefonen blev stjålet, da der så er større sandsynlighed for, at det er den unge mand selv der har skrevet dem.

Citat
var ved at organisere

Lyder som om der "kun" findes fakta om en mulig forestående handel på planlægningsstadiet og ikke noget om hvorvidt handlen blev afsluttet.

Så han bliver vist ikke, med vores nuværende retssystem, straffet for at have foretaget en kriminel handling skulle jeg mene.......og hvordan en "formodet hensigt om at begå noget kriminelt" straffes, eller om det kan straffes, er så det store spørgsmål..........

Han får sgu nok et klap på skulderen, en lille formaning fordi han har været lige ved, at "gøre noget dumt"......og så måske en lille bøde........ "Han er jo ikke straffet før"

Kommentar
Fra : murerfirmakmbyg

Dato : 27-09-07 10:02

30gr lyder som om han har et stort problm sælger han det eller hvad!!!!!!!
han bliver da noget skæv hvis det bare er til en sjov aften

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-09-07 10:55

Dova forsøg på handel straffes på samme måde som en gennemført handel

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-09-07 11:19

Er det også dig, der skriver her

http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/00ef3a7c13b41a91/142c2ad36e2b1047

Der er kun en ting at gøre, det er at vente på om politiet vil gøre mere ved det.

Men jeg har en fornemmelse af at "telefonen" er et led i en større sag. Ikke dermed ment at den 16 årig er indblandet i sagen, men han har kontaktet en pusher, hvis telefon er blevet "aflyttet"

At købe 30 g hash er vist mere end til et enkelt forbrug 1 dag.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-09-07 11:25

ans sigtelsen er rejst så det vil de og ja jeg har også lagt spørgsmålet i en anden newsgroup hvor halvdelen af svarene ikke bærer præg af at være en del af et meningsløst pointsystem

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-09-07 11:34

Jeg har ikke deltaget i denne tråd p.g.a point, men i den tråd, jeg henviser til, der har jeg læst mig frem til at der er rejst sigtelse samt at han har "tilstået" , men det fremgår da ikke at hans telefon var blevet stjålet !!!

Men som bruger på kandu, kan jeg ikke sige hvilken straf han vil få .... tvivler på at andre kan, da de ikke har kendskab til den enkelte sag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-07 13:49

Citat
Dova forsøg på handel straffes på samme måde som en gennemført handel

Citat
§ 21. Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke
udførelsen af en forbrydelse, straffes, når denne ikke
fuldbyrdes, som forsøg.

Stk. 2. Den for lovovertrædelsen foreskrevne straf kan ved forsøg
nedsættes, navnlig når forsøget vidner om ringe styrke eller
fasthed i det forbryderiske forsæt.

Stk. 3. For så vidt ikke andet er bestemt, straffes forsøg kun,
når der for lovovertrædelsen kan idømmes en straf, der
overstiger fængsel i 4 måneder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-07 13:51
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-09-07 13:54

Dova det troede jeg også men på narko området så er praksis at forsøg på handel straffes på samme måde som en genneført handel ligesom forsøg på at smugle narko straffes på samme måde som en gennemført indførsel.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-09-07 14:06

Jeg siger igen, der er ikke andet end at vente på afgørelsen.

Vi "brugerne" på kandu kan komme med den ene henvisning efter den anden, men det har bare intent at gøre med den aktuelle sag.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-09-07 14:16

ans nej medmindre der var nogen der havde en smule kendskab til praksis på området og det var jo bare det jeg efterlyste. Det hænder jo at man træffer et lyst hoved herinde med noget expertviden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-09-07 14:42

Citat
Det hænder jo at man træffer et lyst hoved herinde med noget expertviden

I tilfældet her, skal brugeren jo have været involveret i den konkrete sag, for at kunne udtale sig.
Og hvis det var tilfældet, så har brugeren tavhedspligt.

Du må vente og se tiden an, så kommer afgørelsen. Det kommer meget an på den "samlede " sag.

Men jeg håber da, at den unge mand har lært noget. At "handle" 30 gr. hash er vist mere end til en persons forbrug på en dag.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-09-07 07:44

Nu kan en dygtig advokat jo gørre hele forskellen - og nogle gange "desværre"...

Og jeg synes ikke, at der (i nogen af trådene ) har stået noget om, hvilken lov og § han er sigtet efter?

Men har du set denne side:

http://www.sst.dk/publ/Publ2002/focalpoint02/html/kap01_1.htm

Måske gør den dig lidt klogere.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-09-07 07:56

Citat
Men jeg håber da, at den unge mand har lært noget. At "handle" 30 gr. hash er vist mere end til en persons forbrug på en dag.

Det er da ligegyldigt hvor mange personers forbrug i hvort mange dage der er tale om, man må ike handle med hash.
Citat
Og jeg synes ikke, at der (i nogen af trådene ) har stået noget om, hvilken lov og § han er sigtet efter?

Der er slet ikek nævnt om han overhovedet er tiltalt endnu, men når/hvis det sker, så er det jo givetvis en overtrædelse af loven om euforiserende stoffer

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-09-07 12:29

Kortoververden han er sigtet for forsøg på køb med videresalg for øje

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-09-07 12:44

--> kortoververden:

Der står faktisk andre/flere informationer i den anden tråd, som der er linket til... Bare ikke nok.

Accepteret svar
Fra : steenstrup

Modtaget 150 point
Dato : 28-09-07 15:54

Hej Thomas,
Jeg har læst tråden igennem og vil lige bidrage med lidt.

Det er rigtigt at mange ting kommer an på den enkelte sag, MEN den normale grænse ved besiddelse af Hash er at hvis man har mindre en 10 gram er det til eget forbrug og det koster 2000 kr.
Har man over 10 gram kan det komme på tale at sigte/straffe for videresalg eller forsøg derpå, som du selv rigtigt siger straffes på samme måde. Bøden vil da være højere, men en 16 årig dreng der er ustraffet, der kun kan hænges op på 30 gram vil højst sandsynligt få en bøde og en betinget fængselsstraf (Som bliver udløst hvis han laver lignende kriminalitet. Normalt indenfor 2 år)

I det tilfælde her, hvor beviset er en svag sms, står den 16 årige stærkt mht. frifindelse for salg. Når han er sigtet har han ikke længere pligt til at tale sandt, så længe han ikke bringer andre i fedtefadet. Han kan jo sige mange ting så som, "Det er billigere at købe en stor potion og ¨så har jeg til nogle måneder" eller "Vi sad en 7-8 stykker sammen og det var til os allesammen. Der var ingen der skulle tjene penge på det"

Mht. besidelse så vil han højst sandsynligt blive straffet for det, men her vil der være tale om en bødestraf.

At han er sigtet nu for videresalg, skal du ikke være så nervøs for. Politiet gør ofte det at de sigter lidt for højt, da de i en evt. retssag ikke kan sigte for noget grovere, men godt noget lettere. Det vil sige at hans sigtelse sikkert lyder for straffelovens §191, subsidiert overtrædelse af lov om euf.

Håber det kunne hjælpe lidt

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-09-07 16:03

Tak for svaret Steenstrup der er tale om en sag med fuld tilståelse så der bliver ikke tale om at snakke udenom.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-10-07 12:27

Tak for svaret steenstrup.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-10-07 12:30

Er sagen blevet afgjort !!!