/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er vi stenaldermennesker??
Fra : Bertlov
Vist : 721 gange
200 point
Dato : 24-09-07 19:00

Har lige læst denne artikel:
http://www.ugebreveta4.dk/2007/32/Baggrundoganalyse/HvordanViForholderOs.aspx
For mig giver det i al fald stof til eftertanke..
Er vi i virkeligheden ikke kommet længere??
Os med hver vores private lille pc??
Det er da værd at ofre lidt diskussion på, ikke?
Måske skulle det ha' været under kategorien "politik",
men det er jeg ikke velfunderet nok til!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-09-07 19:04

Svar: JA
Gider dog ikke læse dit link.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 210 point
Dato : 24-09-07 19:20

Sjov artikel men ikke særligt overraskende synes jeg. At populistiske partiers succes afhænger af deres evne til at appellere til de mest primitive instinkter hos mennesker ser man jo hver dag selv om man nok kan komme i tvivl om man ikke skal længere tilbage en stenaldermennesket og se på krybdyr hjernen i stedet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-09-07 19:22

Ja det er jo altid rart med en afhandlig på baggrund af lidt statistikker.

Men det er mærkeligt at de fremmede regnes over en kam............. selv om det er ganske bestemte mennesketyper der i virkeligheden tales om.
Det er denne bestemte type som volder det Danske samfund problemer, og som i fremtiden vil trække alle ned på et plan hvor vi ikke ønsker at være.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 19:57

Jeg synes nu ikke den artikel har så meget med politik at gøre, men mere med en skribents noget forkerte opfattelse af tingene

Han konkluderer nok så flot, at

Citat
Vores ønske om at straffe folk handler ikke om, hvad folk har gjort, men mere om vores forventninger til deres fremtidige adfærd. Skal de rehabiliteres ind i samfundet, eller skal de straffes hårdt og brutalt? Det afgør vi ved at vurdere deres værdi for fællesskabet og risikoen for, at de gør det igen

En påstand som han så dog kalder vildt provokerende.............jeg vil nærmere kalde den dum og uden særlig meget hold i virkeligheden.

Han bruger så som eksempel denne sag:

Citat
Efter urmageren Michael Woolhead i januar skød og sårede tre serbiske røvere, der trængte ind i hans forretning i det indre København, reagerede en noget nær enig folkemængde mod, at den 47-årige skulle dømmes for sine handlinger. Baggrunden for denne reaktion var, at vi i vores stenaldersind ikke så nogen grund til at dømme ham. Risikoen for, at han gentog sine handlinger, var nemlig noget nær ikke eksisterende.

Og konkluderer atter en gang, at baggrunden for folks mening om hvorfor den omtalte urmager skulle slippe for straf , ligger i mandens fremtidige rehabiliteringsevne, altså at han ikke er en fremtidig potentiel "lovløs gun-slinger".

Sikke da noget forbandet ævl at komme med.......fatter han slet ikke, at årsagen til, at folk reagerede positivt over for urmagerens handling og mente han ikke skulle straffes, skyldtes noget ganske andet......nemlig at folk tilkendegav, at de synes det er helt i orden, at folk forsvarer sig selv og deres ejendom mod kriminelle elementer.........men på den anden side, med fokus på de øvrige tanker han har om befolkningen som værende på stenalderstadiet, kunne han måske bedre have forstået det, såfremt urmageren havde gokket røverne nogen oven i skallen med en trækølle

Kommentar
Fra : pims

Dato : 24-09-07 20:40

Der kan man bare se Dova, din hjerne har heller ikke ændret sig siden stenalderen....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-09-07 21:34

Dova denne mand har prøvet at lave en kvalitativ videnskabelig undersøgelse og konkludere ud fra denne. Du derimod sidder og gætter og hævder du kan se ind i hovedet på hovedparten af Danmarks befolkning.

Det korte af det lange er jo at selvtægt begået af en urmager er helt fint men selvtægt begået af en Bandidos rocker er alle enige om skal straffes hårdt, hvilket bekræfter undersøgelsen.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 24-09-07 21:41

Citat
To partier, der bevidst eller ubevidst har været gode til at kommunikere til stenaldersindet, er Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre. For det første har de formået at sætte et emne – indvandrer- og flygtningespørgsmålet – på dagsordenen, som vores stenaldersind let kan relatere til. Og for det andet forsøger de at tale direkte til vores følelser ved at anvende moralske frem for tekniske argumenter, mener Michael Bang Petersen.

»Der er noget, der tyder på, at vi kan takke Dansk Folkeparti for, at valgdeltagelsen i Danmark er høj og følelsen af politisk afmagt lille. Når politikerne kredser om emner og argumenterer på en måde, som er til at forstå for stenaldersindet, så stiger vores interesse for politik,« siger han og fortsætter:

»Taler politikerne i mindre grad til stenaldersindet, så kan det på sigt få konsekvenser for det politiske engagement. Men det er svært at sige, hvad der skal drive denne udvikling, for det er jo også i politikernes interesse at få deres budskaber ud til flest muligt

Er det primitivt stenalderniveau at forsøge at holde dansk forfatning og lovgivning indenfor demokratiske rammer ?

Er det primitivt at kæmpe imod at religiøse hensyn nedbryder grundlaget for danskhed?

Er det primitivt at at forlange en forståelse for det danske samfund som har taget mange hundrede år at opbygge, men kun 40 år at nedbryde.

Er der primitivt at sætte ?-tegn ved fremmedes livsgrundsyn som indebærer at dansk nationalspise og eksportvare opfattes som urent...at små piger skal tildække sig for ikke at tiltrække det modsatte køn...og skal sidde i seperate aflukker og holde sin kæft når mænd taler

Det erfor mig primitivt stenalderniveau atlovprise om indførelse af sharialovgivning med amputering, brændemærkning og hængning i Nørrebrohallen i overværelse af 3000 jublende tilhængere

Jeg synes det er nutidig tale og bremse forsøg på at nedbryde de tiltag som i nær fremtid ligner tilstandende i Kabul og andre mellemøstlige samfund hvor aalting skride undtagen de religiøses magt og mening

Ziggy99

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 22:02

Citat
Du derimod sidder og gætter og hævder du kan se ind i hovedet på hovedparten af Danmarks befolkning

Og hvem gætter så mest her...eller kommer med fejlagtige formodninger

Hvis den mands halvhjertede forsøg på en "kvalitativ videnskabelig undersøgelse " er nok til at udlede en konklusion så langt fra virkeligheden, så er min påstand, som er bygget på alle de udsagn der kom fra "urmagesympatisørerne" i tiden efter episoden, mindst lige så "kvalitativt videnskabelige"

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-09-07 23:39

ziggy99 dit indlæg er jo lige netop et klart bevis på en automat reaktion. En reaktion hvor der ikke er givet plads til refleksion. Du nøjes med at se tingene sort/hvide angreb/ikke angreb og så er vi tilbage i stenalder reaktionsmønstret.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 25-09-07 00:42

ja, ja, det giver da respons!!
Jeg synes manden har fat i noget vigtigt her.
Når jeg skal være helt ærlig, så betyder muligheden for rehabilitering da noget i mit perspektiv omkring kriminelle og deres strafudmåling.
--> e.c.
du skriver at det er underligt at alle fremmede skæres over én kam;
tja... forfatteren skærer også alle danskere over én kam.
Det er nok måden når man laver afhandlinger!
Men det er da rigtigt at ikke alle fremmede er "farlige", det er jo snarere omvendt, nemlig at de færreste fremmede er at frygte!
--> dova
Det er ikke en tilfældig skribent, men en forsker, og dette link er kun et udrag af hans afhandling!
Og selvfølgelig kan man spørge, sådan som man vil ha' svar!!
Du siger han ikke provokere dig med sin udtalelse, men alligevel må du kommentere det!
Så bliver du berørt ikke? - Måske ikke provokereret, men??
Det gør noget ved mig at blive beskyldt for at tænke med stenalderhjerne!!
Om det handler om selvtægt omkring urmageren i kbh.
Nja....
Tror bare at vi sympatisere med ham, fordi vi alle kunne sætte os i hans sted!
Jeg ville ikke bryde mig om at det var okay at alle havde ret til at have våben,
for at kunne forsvare sig.
--> ziggy99
Jeg må svare nej til de fleste af dine spørgsmål. Men det er jo heller ikke det forfatteren vil!
Han prøver videskabeligt at belyse hvorfor vi handler som vi gør!
Det er jo heller ikke alle fremmede som går ind for de "muligheder" du opremser.
Måske kun en ganske lille brøkdel, men bare dem der råber højest!
Og nu står dansk folkeparti og radikale venstre jo heller ikke alene,
med at forsøge at holde grundloven i hævd!
Det er mig bekendt de fleste partier der er opstillet der går ind for et danmark,
hvor grundloven står ved magt!
Selvfølgelig har de hver især deres ændringsforslag, men absolut ingen,
der går i retning af det du skitsere!
Og jeg har endnu ikke fundet et parti i danmark, der går ind for sharialovgivningen!
Jeg mener heller ikke at der står noget om, at DF og radikale venstre (hvad er det nu deres bogstav er??) gør det eneste rigtige, kun at de taler til følelserne!
Det falder vældig godt i tråd med en anden undersøgelse som lige har været omtalt, om hvilke politikkere der er troværdige og hvilke der er karismatiske! Det var afgjort ikke de samme!!
--> Thomas.Haugaard
Jeg kan se at din mening (indtil nu!!) ligger tæt op af min! Herligt....
Så hvis jeg er dum, så er du det også!!
Fedt ikke at være ene!!
--> pims og teil
Kom igen.. Hvad mener I??

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 25-09-07 21:10

[CITAT][Det er jo heller ikke alle fremmede som går ind for de "muligheder" du opremser.
Måske kun en ganske lille brøkdel, men bare dem der råber højest/CITAT]

I mit kvarter er det ca. 90 pct og heldigt for dig at du er forskånet den den slags påvirkning og det er typisk dig og dine der lever i unrealworld der udtaler sig på denne måde....jeg kan ikke bevæge mig 50 m. fra mit hjem uden at blive mødt med burkaklædte kvinde og kjole- og hatte klædte mænd og drenge der ikke er i stand til at forklare det livssyn og gundholdninger dette land bygger på...for de fatter ikke dansk og det rager den en fjer

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 25-09-07 21:20

--------------------------------------------------------------------------------
Citat
ziggy99 dit indlæg er jo lige netop et klart bevis på en automat reaktion. En reaktion hvor der ikke er givet plads til refleksion. Du nøjes med at se tingene sort/hvide angreb/ikke angreb og så er vi tilbage i stenalder reaktionsmønstret

Tag dig sammen ...Stenalderniveau...hvis jeg var der ville jeg ikke engang kunne diskutere dette med dig på et rimeligt dansk. Sort/hvid problematik må da være dem der stiller ultimative krav til andres livsførelse og kræver islamisk lovgivning som grundlag for hvorledes andre lever deres liv i deres eget land

ziggy99

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-09-07 21:34

Ziggy prøv lige at læse oplægget en gang til før du fortsætter på automatpilot og prøv så at forholde dig til det fremfor at komme med alle mulige tillærte fordomme.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 25-09-07 21:52

se indad..ja, men forhold dig til fakta og virkeligheden for alle er ikke kun drevet af urinstinkter men forholder sig til virkeligheden og gør sig tanker om fremtiden uden at være påvirket af tidens stemninger...det er sket før! automatpilot er det man stempler vanebærende og...

Indvandrerproblemet er i virkeligheden ikke noget der bør kaldes et problem. Hvad er 2.700 mennesker i forhold til hele den danske befolkning? Ingenting! Men der er nogen som tænker: 'Det har vi ikke råd til.' Men det har vi.
Anker Jørgensen (Socialdemokratiet), Ekstra Bladet 15/3 1985.

Jeg ved godt, at mange danskere er ængstelige for at åbne grænser kunne føre til, at Danmark bogstaveligt talt blev oversvømmet af f.eks. en halv eller en hel million mennesker udefra. Det ville skræmme folk, men sådan går det jo ikke. I øjeblikket udgør flygtningene 0,3 procent af befolkningen.
Poul Schlüter, statsminister, Berlingske Tidende 4/8 1985

Skal man have en generøs flygtningepolitik, som Det radikale Venstre... gør sig til talsmand for, tror jeg, man må være villig til ikke blot at lukke grænserne op - det er hurtigt, det er nemt, og det er i sig selv billigt, det kræver bare en lovændring - men man må også være villig til at yde de økonomiske bevillinger, der bliver nødvendige. I den henseende har initiativerne hos Det radikale Venstre været utrolig små...
Ole Espersen, professor, dr. jur., fhv. minister. Folketinget 13/10 1987, Folketingstidende spalte 331

Man kunne have en vision, der gik på, at man besluttede, at det danske samfund kunne og burde absorbere loo.ooo udlændinge om året...Det vil måske ud fra en verdenspolitisk synsvinkel være rimeligt at konkludere, at der om 50 år i Danmark bør bo 15 millioner mennesker. Og ikke over halvdelen behøver at være født her!...Verden kan ikke absorbere sin egen befolkningsvækst, hvis ikke Danmark...er med til at løse dette problem.
Flemming Hansen, professor, ekon.dr., Politiken 22/11 1989

Det er det forøgede befolkningstryk, der forøger trykket på grænserne.
T. Stoltenberg, FNs flygtningehøjkommissær, Svenska Dagbladet 18/3 1990

Der findes i Danmark én muslim pr. 99 ikke-muslimer. Hvad er det for nogle sløve padder de 99, hvis de er bange for den ene muslim.
Arne Melchior (CD), Berlingske Tidende 19/8 1990

En opinionsundersøgelse har afsløret, at befolkningens forestilling om, hvor mange flygtninge, der opholder sig her i landet, er vildt overdreven – tallet er blot 30.000.
Poul Brandrup, Afdelingsleder i Dansk Flygtningehjælp, Jyllands-Posten 3/9 1990

Jeg forudsagde (i 1978)..., at den sidste folkevandring på vor klode ikke har fundet sted endnu. Nu er der gået 13 -14 år, og desværre synes min spådom at være blevet bekræftet i ganske uhyggelig grad, og jeg giver ret i...., at der formentlig er begivenheder i vente, som vil stille os over for denne art problemer i meget større omfang, end vi kender i dag, og også derfor er det rart, at vi kommer i gang med at at øve os på at være imødekommende og hjælpsomme over for dem, der virkelig trænger.
Arne Melchior, Folketinget 9/4 1991, Folketingstidende spalte 4287).

Vi har nogle indvandrere i Danmark, som vi har bedt om at komme herop helt frem til 1971.
Borgmester Peter Brixtofte (Venstre, Radio Falcon 28/8 1991

For det er jo en naturlov, at forbundne kar har samme vandstand og forbundne rum samme lufttryk. Så det må da forudses, at mange unionsborgere fra syd og senere fra øst vil søge op til Eldorado eller Utopia, og at Danmark kort efter årtusindskiftet måske har 10 millioner indbyggere. Og fordi en åbning mod syd må ses som en naturlig europæisk forpligtelse, bør vi allerede nu igangsætte en omfattende landsplanlægning med placering af en række nye byer - ikke for store - 12-15.000 personer - ved vore fjorde - nye havnebyer - andre på højlandet, skovomplantede, som kommende skovbyer - vi har masser af plads.
Prof. Viggo Møller-Jensen, Politiken 15/4 92

Danmark bør aktivt tage initiativ til at hente f.eks. 10.000 flygtninge fra det tidligere Jugoslavien herop.
Elisabeth Arnold (Radikale), Berlingske Tidende 26/7 1992

180 årlige familiesammenføringer er ikke noget problem sammenlignet med, at der er 350.000 arbejdsløse.
Uffe Ellemann-Jensen (Venstre), Jyllands-Posten 21/9 1993.

Kan et par hundrede familiesammenførte indvandrere om året true det danske samfund? Nej, selvfølgelig ikke! Så sårbart er det danske velfærdssamfund ikke!
Elisabeth Arnold (Radikale), Jyllands-Posten 10/10 1993

Det har aldrig været meningen, at vi skulle have færre flygtninge.
Peter Duetoft (CD), Jyllands-Posten 12/10 1993.

Danmark er ikke den magnet på alverdens folkeslag, som mange tror. Uanset hvor glade vi er for velfærdssamfundet, føler fremmede sig måske ikke specielt godt behandlet.
Birte Weiss (Socialdemokratiet), indenrigsminister, Ugebrevet Mandag Morgen 1/11 1993

Formålet med loven er ikke at få færre flygtninge til dette land.
Peter Duetoft (CD), Jyllands-Posten 16/3 1994 om udlændingeloven.

Selv om de (beregningerne over det voksende antal børn af fremmede) holder, er der ikke noget at frygte. Børnene bliver jo født som danskere.
Bjørn Elmquist (Radikale) formand for Folketingets Retsudvalg, Jyllands-Posten 1/12 1994

Jeg mener ikke at beregninger, der forudser 55.000 flere børn af indvandrere og flygtninge, er realistiske - men selv om de holder, er der ikke noget at frygte. Børnene bliver jo født som danskere.
Bjørn Elmquist (Radikale), Jyllands-Posten 1/12 1994

Indvandrere får vi ingen af, da vi har haft indvandringsstop siden begyndelsen af 70-erne. Nu er det kun flygtninge og familiesammenførte, der kan komme hertil.
Nils Foss, formand for Dansk Flygtningehjælp, JyllandsPosten 5/11 1995

Befolkningen tror, at der er flere muslimer i landet, end der rent faktisk er.
Lise Togeby, professor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, Jyllands-Posten 23/5 2004

Jeg vægter overholdelsen af de internationale konventioner højere, end om der kommer 4.000 eller 10.000 udlændinge til Danmark ved familiesammenføringer.
Marianne Jelved, Formand for Den Radikale Venstre, Jyllands-Posten 8/8 2004

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-09-07 22:05

Bad dig ikke om at se indad bad dig om at reflektere over påstandene i oplægget men er det for svært.

Hvis du ønsker at diskutere integration/indvandring så opret et emne med det tema.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-09-07 22:08

@Ziggy hvad var formålet med at lave copy paste fra Den Danske Forening. Det øger altså ikke tilliden til din evne til selvstændig tænkning at du ikke nævner dine kilder.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 25-09-07 22:56

--> dova
Mener du, at du aldrig handler ud fra instinkter??
Og synes du, at undersøgelsen er for tyndt funderet?
Jeg mener nu manden har gjort et godt stykke arbejde, om man er enig eller ej!

--> ziggy99
Citat
se indad..ja, men forhold dig til fakta og virkeligheden for alle er ikke kun drevet af urinstinkter men forholder sig til virkeligheden og gør sig tanker om fremtiden uden at være påvirket af tidens stemninger...det er sket før!

Selv om man i nogle situationer er drevet af urinstinktet, betyder det altså ikke at man ikke tænker!!

Selvfølgelig må man forholde sig til den virkelighed man lever i..
Men som du jo kan se, så lever vi to åbenbart i to forskellige virkelighedder!!

Jeg ser ikke den daglige frygt, som du åbenbart gør.
Ikke fordi jeg ikke vil, men nok fordi jeg ræsonere anderledes end dig!

--> Thomas.Haugaard
Tak for "støtten"!!

Indtil nu tak for indlæggene..
Lader den lige summe lidt endnu!

Godkendelse af svar
Fra : Bertlov

Dato : 26-09-07 23:28

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Havde måske forventet lidt mere "kreativ tænkning" her på kandu..
Men måske jeg var for optimistisk!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-09-07 23:32

Ja det var ren stenaldertænkning der prægede indlægene

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 26-09-07 23:40

Vi kommer bare igen, igen!!!!
Gør vi!