/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Skorsten isoker dm 44
Fra : gunnarb
Vist : 2371 gange
200 point
Dato : 24-09-07 17:12

Jeg er ved at genetablere en skorsten i vores gamle hus til en brændeovn.
Skorstenen er lavet af mursten og går fra stuen op til 1. sal over loftet, hvor den er revet ned på et tidspunkt, hvor der blev lagt nyt tag.
Jeg har fodret den eksisterende skorsten med nedsækningrør ø150 + leca.
Nu skal jeg fortsætte oppe over første sal med isokerne DM44 ydemoduler, og det er her mit problem opstår. Det første DM44 modul skal helt står helt vandret, men fundamentet (den gamle skorsten) er ikke plan, ca. 1,5- 2 cm skæv. Hvad gør jeg for at få det første modul til at stå helt vandret?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-09-07 17:28

Kan du tilrette ved at skære i elementet med en vinkelsliber, eller rette op med cementmørtel til den er vandret. Det kan bedst vurderes ved visuel syn, og det må være dig som tager denne beslutning.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 24-09-07 17:54

Det bliver ikke nemt at tilrette modulet, da det er skævt i begge retningerne, men måske er det den eneste løsning?
Jeg ved ikke om jeg kan rette op med opmuringsmørtel, hele 2 cm?
Hvad med at rette op med nogle murstenskiler også?

Jeg bliver vel nød til at vente med de næste moduler til den nederste er tør?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 24-09-07 18:05

hvorfor vel du sætte tør i hvorfor bygge du ikke den gamle skorsten op det er nemmer og det er flotter men his du skal ha sat rør i vel jeg sige det er nemmest at bygge en ny skorsten eller delvis ny glem den gamle skorsten gem kun den del der går til brænde oven /brænde stedet og skift det ud med rør derfra da der er svær at få de musten til at blive plane selv med mørtel og sandpapir de værste tilpasninger du skal tænke på at en skorstensfejer skal godkende den anordning du laver og der kan man ikke rigtig bruge to metoder for det sted hvor de samles er det sted der skal extra brandsikres

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 24-09-07 18:27

du skal bare lægge godt med mørtel på og så trykke den ned til den er i vater. sådan gør mureren ihvert fald. og så kan det vil ikke være helt forkert.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 24-09-07 18:45

Tak, trimare46, det var lige det jeg ville høre. Det vil jeg prøve.

Den måde jeg bygger skorstenen på er efter henvisning fra min skorstensfejer.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 24-09-07 18:46

ring og spørg din skorstensfejer..
Det er sindsygt vigtigt at det bliver ordenligt!!
Skorstensfejeren vil så gerne give gode råd, han har forstand på det (har jo set mange en skorsten!!), og i sidste ende er det ham der skal godkende det du laver!!
Go' arbejdslyst...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-09-07 21:06

Husk at pudse isokernene udvendig, for de er hullet som en si, hvis de ikke bliver pudset, og der er ingen træk i skorstenen.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 25-09-07 08:39

Isokerne ydermodulerne bliver ikke selve skorstenen, der kommer et isokernerør ø150 inden i og hulrummet bliver fyldt op med en blanding af leca og cement.

Jeg regner dog alligevel med at pudse isokernerne udvendig, hvilken blandings skal jeg bruge til at pudse med så det holder?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-09-07 21:54

1:9 plejer at kunne gøre det, skal det være meget stærkt, så 1:7

Kommentar
Fra : ulrik007

Dato : 29-09-07 11:57

den nemmeste måde at få det i vatter, er ved at sætte brædder (med skruetvinger) rundt om den eksisterende skorsten så de er i vatter, og så støbe op med beton (1 del cement, 3 dele grus) og så sætte isokernmen ovenpå dagen efter!

du skal pudse den i beton (1 del cement, 3 dele grus).

hilsen mureren

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 30-09-07 08:13

Tak for svaret trimare46.
Også tak til mureren.